tam u Grandu

Záchody a  čekárna. Ale malá kapacita pro autobusy. Denně sem, k osmi nástupištím, zajede až 250 autobusů. Ty se mačkají v řadě a také vedle sebe, a další dopravci by sem chtěli zajíždět. Hlavním důvodem proč nedojde k razantnímu zlepšení je památková ochrana tohoto torza původního záměru.

Bohuslav Fuchs za to nemohl

Současná podoba autobusového nádraží v Brně u Grandu je výsledkem kompromisů a brněnské nerozhodnosti při řešení dopravních staveb.  Původní návrh z roku 1948 počítal jak s odbavovací halou, tak především s mnohem větší kapacitou pro autobusy. Výsledkem je však pozměněný a značně ořezaný výsledek. Odbavovací hala se nikdy nestavěla. Jednu z příčin vidíme v původním plánu, který vyžadoval odstranění železničních skladů a kolejí současného nádraží.  Jak sklady, tak koleje tu máme i po sedmdesáti letech.

Čekárna a nový povrch

červen 2019
Práce na opravách a mírném vylepšení autobusového nádraží u Grnadu by měly být hotovy do konce prázdnin. Cena 15 mil. Kč. Opravena byla původní Fuchsova střecha a nově bude vyasfaltováno i nástupiště.  

duben 2019
Opravy a rekonstrukce pokračují od poloviny dubna. Přibýt by měla odbavovací hala a označování pro slepé. Vše za 11 mil kč.

leden 2019
Dopravní podnik města Brna, jakožto vlastník autobusového nádraží u Grandu, počátkem ledna 2019 oznámil, že za 15 mil. Kč postaví v letošním roce čekárnu a prodejnu jízdenek. Nový povrch na perónech a bezbarierový přístup. A provede nové označení nástupišť.
Cena v lednu 2019 – 15 mil Kč.

září 2018
DPMB uvedl že, zde budou i nějaké komerční prostory. Stavbu bude provádět DPMB, investorem je město Brno. Součásti stavby bude i nový povrch pod skořepinovou střechou. Vše by mělo být hotové do začátku prázdnin 2019.

Cena ze záží 2018 – 10 mil Kč a hotovo by mělo být do září 2019.

Autobusové nádraží u Grandu, jaro 2018
Autobusové nádraží u Grandu, jaro 2018

Mrzí mne, že se ten plac u Grandu celý nevybagroval a neudělalo se tam několik set parkovacích míst v podzemních garážích. Hned u centra Brna by se náramně hodily. Současné zastřešení autobusové nádraží je stejně nikdy nedostavěné torzo původního záměru. Až by bylo hotovo, postavilo by se zastřešení autobusových zastávek podle původního Fuchsova plánu, třeba i s navrhovanou odbavovací halou. Takto konzervujeme současný špatný stav.

+4/−2

Sklady a koleje za autobusovým nádražím

t
Severní budova druhého brněnského horního nádraží. Za pozornost stojí, že na místě současného parkoviště a autobusového nádraží u Grandu byly koleje, kde se překládal náklady ze železnice na povozy. A také odsud vedly koleje do města. Nákladní vagóny pokračovaly po kolejích šaliny do místa svého určení, ať už to bylo do starobněnského pivovaru, do textilek nebo do jiných brněnských fabrik.
Brněnské dvoj-nádraží v roce 1849
Pro pochopení situace kolem autobusového nádraží u Grandu je nutné se vrátit až do roku 1848. Tehdy je přivedena železnice ze severu, od České Třebové a vzniká Brněnské dvoj-nádraží. Plánek zachycuje situaci v roce 1849. Ty černé obdélníky šikmo vpravo jsou stavby u současného autobusového nádraží u Grandu.
Budou zbourány, aby nehyzdily, nebo prohlášeny za památkově chráněné?
Brno hlavní nádraží
Nákladová rampa severní části brněnského dvoj-nádraží. 
Severní část brněnského hlavního nádraží
Severní část brněnského hlavního nádraží, Koleje u nákladové rampy slouží ke krátkodobému odstavení souprav a lokomotiv.
Severní část brněnského hlavního nádraží
Jsme stále v centru Brna. Máme malé autobusové nádraží u Grandu, uživatelé aut, nemají kde v centru zaparkovat …  
Severní část brněnského hlavního nádraží
Nákladová rampa u Grandu v Brně. Za pozornost stojí ty litinové (?) nosníky střechy.
Severní část brněnského hlavního nádraží
Brno hlavní nádraží
Brno hlavní nádraží. Jak se Vám líbí? 
Severní část nákladové nádraží v centru Brna
Severní část nákladové nádraží v centru Brna. Objekt není tak rozsáhlý jako jižní nákladní část se skladem Malá Amerika. Ale má cosi do sebe …
Severní část nákladové nádraží v centru Brna
Za okny jsem viděl světlo …
Severní část nákladové nádraží v centru Brna
Severní část nákladové nádraží v centru Brna

Nové záchody u Grandu

Léto 2018 a u Grandu se budují nové záchody
V červenci a srpnu 2018 probíhají na starém autobusovém nádraží stavební práce. U Grandu se budují záchody. Cena cca 8 mil Kč.
Záchody u Grandu – stavitel
Záchody u Grandu – stavitel. 

Dočkáme se někdy i čekárny? „Ano“ říká gen. ředitel DPMB Miloš Havránek. Do nově vzniklé čekárny by se měly přestěhovat i stávající prodejny lístků. její podoba bude podobná jako u záchodů – modulová stavba.

Nové záchody u Grandu
Nové lavičky u Grandu v Brně
Od února 2019 slouží veřejnosti, včetně té na vozíčku, nové WC. A na jediném perónu našeho autobusového nádraží u Grandu jsou i nové lavičky. Lavičky a bílá plocha na odkládání tašek a kufrů. Celkem se mi líbí. Jen mám neodbytný pocit, že dřevěno-plastové (?) lavičky, černý sklěněný hranol záchodů a torzo původního záměru brněnského autobusové nádraží vytváří nesourodou směsici.
Nenavrhoval náhodou B. Fuchs i lavičky na svoje BUS nádraží?  
Dočáme se někdy i čekárny, ať nemusíte v zimě stát venku?

Historie autobusového nádraží v Brně

Bohuslav Fuchs, návrh autobusového nádraží u Grandu
Bohuslav Fuchs, model původního návrhu autobusového nádraží u Grandu, asi rok 1948. Mělo se jednat o moderní skořepinovou stavbu jako další veřejnou stavbu na této okružní třídě. Z celého projektu bylo postaveno jen jedno nástupiště a to ještě v pozměněné podobě.  Zdroj: Petr Pelčák: Nedokončeno. dostupné on-line na tomto webu.
Bohuslav Fuchs: Půdorys autobusového nádraží v Brně
Bohuslav Fuchs: Půdorys autobusového nádraží v Brně – vlevo výpravní budova, čekárna a dispečnik, vpravo pak pilové nástupště. Pilové znamená, že autobusy u nástupiště by nestály podél jako dnes (a vejde se jich za sebou jen pár), ale autobusy by stály k nástupišti pod 45stupňovým úhlem. Takové řešení čelného stání autobusů umožňuje mnohem větší kapacitu nádraží a je výhodnější i pro cestující, však vyžaduje větší plochu pro výjezd couvajících autobusů.

Podle plánu však vidíme, že pro výstavbu tohoto nového autobusového nádraží by byly použita i plocha skladů a odstavných kolejí železničního nádraží.

Jinými slovy, v době realizace by mělo být hotové nové hlavní brněnské nádraží, a to staré by uvolnilo místo k dalšímu rozvoji města.

Bohuslav Fuchs - jediná dostavěná část autobusového nádraží u Grandu
Bohuslav Fuchs – jediná dostavěná část autobusového nádraží u Grandu (1948 – 1950). Zdroj: Petr Pelčák: Nedokončeno. dostupné on-line na tomto webu.
Autobusové nádraží u Grandu v době vzniku
Autobusové nádraží u Grandu v době svého vzniku
Autobusové nádraží u Grandu v Brně, únor 2019
Autobusové nádraží u Grandu v Brně, únor 2019
1948 – architektonická návr B. Fuchs – velké autobusové nádraží s čekárnou a dispečinkem.

1.prosince 1951 – otevřeno torzo původního záměru.

utobusy se sem nevejdou, parkují kde se dá. Hlavně Dornych a Uhelná, vedle dnešní Zvonařky.

1978 – nedosatek míst k parkování vyřešilo nové autobusové nádraží Zvonařka.

1988 – autobsuové nádraží u Grandu je prohlášeno za památkově ochráněné

Závěrem

Původní návrh nového autobusového nádraží od Bohuslava Fuchse počítal s tím, že v Brně bude již nové hlavní železniční nádraží v Jižní poloze. Kolejiště toho současněho bude sneseno a pozemky využity pro rozvoj města. Jedním z projektů, který čekal na uvolnění této železniční bariéry bylo i autobusové nádraží u Grandu. Výsledkem nerozhodnosti je omezené místo a více jak kompromisní řešení. Z pohledu cestujících a autobusových dopravců jeho nedostatečná kapacita, která od počátku provozu u Grandu vyžadovala další autobusové stání na ulici Dornych a Úzká. A později i na parkovišti u ulice Opuštěná. Odsud třeba odjížděly autobusy směr Domašov. V 70.let pak výstavbu nového autobusového nádraží na Zvonařce. Příznačné je, že ani toto u tohoto nádraží nikdy nevznikla pořádná odbavovací hala a současná čekárna je opět výsledkem komprosmisu poté, co se odpískal projekt podpovrchové rychlé šaliny. A ani po padesáti letech není k autobusovému nádraží Zvonařka přivedena šalina. V 10.letech 21.století se mluví o novém nádraží spojených s vlakovým nádražím a zbouráním Zvonařky.

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com