Dočkali jsme se. Šalina jezdí až k bohunickému špitálu. Cílem je napojení Bohunické nemocnice a kampusu na šalinu. Protože dosavadní spojení trolejbusy z Mendláku již dlouhodobě nestačilo. Nová trať šaliny v délce jednoho kilometru odbočuje ze stávající tratě v zastávce Osová ve Starém Lískovci. Pod povrchem (600 metrů dlouhým hloubeným tunelem) prochází Mikuláškovo náměstí a pod silnici míří do zastávky u nemocnice. Na trati jsou dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. To vše od konce roku 2022.
Kde jsou zastávky v Bohunicích
12.2022
Nějak se nám na novém uzlu v Bohunicích motají cestující. Zejména ti přespolní.
Nástupiště číslo 4. Odsud odjíždí:
<<< trolejbus 25 směr Štefánikova čtvrť
<<< trolejbus 37 směr Mendlák (přes Kohoutovice)
<<< autobus 40 směr Bohunice, Studentská
<<< autobus 50 směr Bystrc ZOO
<<< expresní linka E56 směr Královo Pole, nádraží
<<< autobus 69 Bohunice, Ukrajinská
<<< noční linka N90 směr Kamenný vrch – Kohoutovice, hájenka
Nástupiště č. 5 (hodně vpředu). Odsud jezdí:
<<< trolejbus 25, Starý Lískovec, 0sová
<<< autobus 40 Tuřany, smačka / Tovární
<<< autobus 50 Komárov, Mariánské nám.
<<< autobus 51 Útřední hřbitov (přes Moravany)
<<< autobus 69 Bosonohy
<<< noční linka N90 Hlavní nádraží a Ořešín
Nástupiště č. 6. Odsud odjíždí:
<<< autobus 50 ZOO (přes Troubsko)
<<< autobus 401 Domášov, Velká Bíteš
<<< autobus 402 Popůvky, Veverské Knínice
Nástupiště č. 7. Odsud odjíždí:
<<< autobus 405 Zastávka
<<< autobus 406 Ivančice
<<< autobus 100 (Jihlava)
Hotovo: slavnostní otevření a první jízda
9.2022
Slavnostní předání stavby bohunické linky šaliny městu. První jízda.
Nové zastávky jsou už na místě
jaro 2022
Zastávky nového přestupního uzlu Bohunice, špitál jsou už na svých místech. A protože první šalina by tu měla přijet až konce roku, nabízí se otázka, zdali aspoň zastávy pro trolejbusy a městské a regionální autobusy otevřevou dříve. Nebo budeme stát na slunci či na dešti na provizorní zastávce ještě několik měsíců?
Dočkáme se někdy pokračování k nové atltické hale a snad i dolů do Pisárek? A dočkáme se vůbec někdy i nové atletické hale?
Omezení v dopravě
Přesun zastávky Osová pod most a napojení stávající trati na odbočku do tunelu ke Kampusu si vyžádá dočásné přerušení provozu šalin.
Letos na jaře a v létě si stavba vyžádá i omezení stávajícího provozu. Kvůli napojení nové trati na stávající koleje a změnou zastávky Osová dojde k přerušení provozu šalin v úseku Švermova – Starý Lískovec a Celní – Starý Lískovec.
„V květnu, červnu a pak v září počítáme s tím, že budou tramvajové linky 6 a 8 ukončené ve smyčce Švermova. O letních prázdninách linky 6 a 8 odkloníme z Celní do smyčky Ústřední hřbitov. Náhradní dopravu zajistíme autobusovými linkami …,“ vysvětlil dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.
V okolí zastávky Osová dojde během výluky k výměně kolejiště v délce 450 metrů.
„Pro obsluhu této tratě nakoupí Dopravní podnik města Brna nové obousměrné a klimatizované Škoda ForCity Smart 34. Rámcová smlouva umožňuje nakoupit až 40 šalin v celkové hodnotě 2,4 miliardy korun.
Prvních pět má výrobce dodat nejpozději do února 2023, všichni však doufáme, že s nimi budeme na konci roku 2022 novou trať k Univerzitnímu kampusu slavnostně otevírat,“ uvedl radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Jsme v polovině, a jdeme pod zem
Tunel usnadní cestování do špitálu a univerzitního kampusu, kam denně míří více než 40 tisíc lidí, ať už do nemocnice, za studiem nebo za prací. Cestující se sem dostanou z centra pohodlně šalinou za 15 minut.
Z katedrály sv. Petra Pavla byla socha převezena na stavbu a zasazena k portálu tunelu. Sochu sv. Barbory střežící nový tunel kolemjdoucí přehlédnou jen stěží – váží 120 kg a měří 90 cm. Během tří měsíců ji z italského mramoru z oblasti Carrara vytvořili pracovníci Kamenoprůmyslu Komárek v Letovicích ve spolupráci se sochařem Albertem Sotem.
Svatá Barbora je patronkou důlních staveb a dělník, kteří zde pracují. Což v případě hloubené stavby je trochu paradoxní, ale jak je vidět z obrázku, dělníci teprve teď budou odstraňovat zeminu pod betonovou deskou stropu.
V průběhu května 2021 dělníci strop zasypou a od přelomu léta a podzimu začnou s úpravami terénu včetně osazení zelení.
Prací na povrchu bude po zasypání tunelu postupně ubývat a velká část činností se v létě přesune do podzemí, odkud budeme vyvážet zeminu a připravovat pokládku kolejí. Pro místní obyvatele to výhledově znamená snížení prašnosti a hluku v oblasti.
Zastávka šaliny „nová“ Osová
Svoji novu podobu a polohu získá i zastávka šaliny Osová. Důvodem posunutí pod most je blízké odbočení do tunelu k nemocnici. Výhodou bude i přímý přestup na autobusy a trolejbusy směr železniční zastávka Lískovec.
Zastávka šaliny Nová Jihlavská
Nástupiště na zastávce Nová Jihlavská je řešeno jako ostrovní, tj. dveře šaliny se budou otevvírat na druhou stranu než je obvyklé na jiných Brněnských zastávkách.
Podstatnější je, že přístup je jen po dvojici pojízdných schodů a nevidím žádný výtah.
Zastávka Bohunice Kampus
Podepsáno, začínáme
Ve středu 26.června byla podepsána smlouva o výstavbě nové linky šaliny k Bohunické nemocnici. Celková cena trati z Osové nahoru k nemocnici vyjde na 1,4 mld Kč. Městu Brno pomohou dotace z Bruselu a Prahy. Termín dokončení do roku 2022.
Kdo nám ji postaví?
31.květen 2019
900 metrů dlouhou tramvajovou trať nám postaví dvojice firem: Firesta a Metrostav. Založili společný podnik „Tramvajová trať kampus.“ Cena za dílo 1 496 844 925 Kč. Doba výstavby 41 měsíců.
Dalším spoluinvesorem je náš Dopravní podnik města Brna. Ten přispěje další 1 mld kč získanou z Evropských fondů pro rozvoj dopravy.
Tunel pro šalinu začal
Pohled na staveniště budoucího tunelu pro šalinu do Bohunic. Tam dole, někde u parkoviště, před silnici bude jeho vyústění …
Plány na napojení šaliny do Bohunic
Uvidíme, jestli se posune i napojení na regionální autobusy, třeba 401 do Domášova.
Předpoklad je, že k nemocnici bude z města jezdit 8-osmička. A na konečnou do Starého Lískovce jak šalina číslo 6 z Krpole, tak se dá očekávat protažení linky 10, která bude jezdit z Holzové (prodoužení tratě ze Stránské skály do staré Líšně) přes hlavák do Starého Lískovce, a to v intervalu 10 minut, takže buď přímé spojení Hlavák-Lískovec linkou číslo 10 po 10 minut, nebo přestup 8 > 6 každých 5 minut i o víkendu.
Základní data
- první úvahy v 70. letech 20.století
- 12. červen 2018 Zastupitelstvo Brna posvětilo stavbu
- Zahájení: jaro 2019, zřejmě únor 2019, nakonec až podzim 2019 (k poklepání základního kamane došlo 14. října 2019)
- Cena: 1,3 miliardy Kč (1,4 mld Kč na jaře 2019)
- Dotace z Operačního programu Doprava Evropské unie má pokrýt 85 %.
- jaro 2022: dokončení pokládky kolejí v celé délce nové trati
- léto 2022: zprovoznění všech řídících, bezpečnostních a zabezpečovacích systémů
-
Dokončení, spuštění tramvajové trati do provozu: 2021-22, rok 2022 (nový údaj z jara 2019), konec roku 2022
- Délka tramvajové trati 912 metrů
- Délka tunelu 609 metrů
- 135 000 t je třeba vytěžit a odvést
- 40 000 m3 betonu bude použito
Historie šaliny do Bohunic
… cesta šalinou do Pisárek
A to nemluvím o možném propojení tunelem pod Čertovým kopcem přes Rivieru, Výstaviště do Pisárek… ale to je hudba opravdu vzdálené budoucnosti,
Více o vizi na propojení šalinou Bohunic a Pisárek kolem Výstaviště najdete v příspěvku Šalina Pisárky – Bohunice.
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com
Dobrý den, o prázdninách budou tramvaje 6 a 8 ukončeny ve smyčce Ústř. hřbitov, v září ve smyčce Švermova. A jak to bude od října?