výročí železnice v Brně

Dnes probíhaly hlavní oslavy 150 let železniční trati Vídeň – Brno. Jízdní řády historických vlaků, průběh a fotky z oslav 150 let první železnice na našem území

Nově zrekonstruované nádraží v Brně

Stávající brněnské nádraží prošlo v uplynulých letech náročnou rekonstrukci tak, aby dnes, v sobotu 31.září 1989, mohlo uvítat návštěvníky a hosty oslavy 150.let železnice. Ty příští oslavy, tak dvacet či třicet let, se již určitě budou slavit na novém brněnském nádraží …

150.let železnice Vídeň - Brno

Koleje a kronika: „Již před devátou hodinou se veškeré obyvatelstvo shromáždilo okolo železné dráhy, na vůkolních horách, na Františkově, ano i v laskavě k tomu propůjčených domech Petrova … Všechněch oči obráceny byly v krajinu, kterou železnodráha se svými železnými oblouky, jako druhdy římský viadukt se klene – an okolo 11.hodiny první lokomotiv, 7 vozů s sebou mající …“ píše se 7.červenec 1839 a do Brna přijel první vlak

150.let železnice Vídeň - Brno, novinový výstřižek

Kroniky vypráví, že dne 6.července 1839 v Břeclavi silně pršelo, takřka předžňovým medardovým lijákem. Když však k prostoru zdejšího nádraží přijížděly do tohoto města nad Dyji …. se píše v září 1989 v brněnské Rovnosti 

150.let železnice Vídeň - Brno, novinový výstřižek

Fotka z oslav 150.let železnice Vídeň – Břeclav – Brno. Na historickém snímu z 31.září 1989 vidíme čestnou vojenskou jednotku na brněnském horním (tehdy ještě hlavním) nádraží.

150.let železnice Vídeň - Brno, novinový výstřižek

Snímek ze soboty 31.září 1989, kdy z brněnského hlavního nádraží odjížděly parní vlaky. Co asi budou dělat tyto děti za 30 roků? Šly k železnici nebo se vyučily na obory, které v době pořizení tohoto snímku ještě vůbec neexistovaly?

150.let železnice Vídeň - Brno, novinový výstřižek

150.let železnice Vídeň – Brno: hlavní oslavy probíhaly v soboru 31.září 1989 a to v Horních Heršpicích přehlídkou historické i nové železniční techniky. Lidé sedí a dívají se ze svahu polevé straně ve směru od Brna. Za pár let tudy již budou jezdit vlaky na nové brněnské nádraží. 

1939 oslavy železnice v Brně

Již v pátek 30.září 1989 přijel historický vlak z Vídně.

150 let železnice v Brně

Jaké to ale bylo onoho historického 7.července 1839 v Brně? Vlak byl sestaven ze čtyř samostatně za sebou jedoucích souprav, tažených lokomotivami Bruna, Bucaphalus, Gigant a Hercules a přijel z Vídně po čyřech a půl hodinách jízdy… Brněnský večerník, 26.květen 1989.

Rekonstrukce brněnského nádraží, rok 1989

Skutečná první železniční jízda byla ale vykonána z Brna do Rajhradu a to ve druhé polovině roku 1838. Tuto událost připomíná pamtní deska umístěna nedávno na rajhradské nádražní budově. Jízda přitom trvala 16 minut.
Rovnost, 31,května 1989

Oslavy 150.roků železnice

Co se chystá na oslavách 150.roků železnice z Brna do Vídně? Rovnost 23.června 1989

Program oslav železnice v Brně

Do Brna přijelo první EuroCity z Vídně

První vlak EC v Českoslvensku

Od nového jízdního řádu 1991/1992 začíná i do Československa jezdit přepychové vlaky EuroCity (EC) s pojmenovaním „Antonín Dvořák“ (český hudební skladatel 19.století). Do vlaku EC si musí cestující zaplatit EC příplatek v ceně 50 kč (!). Vlak EC z Brna do Prahy není povinně místenkový, ale z Brna na jih je již povinně místenkový. Jízdní doba je neuvěřitelná. Cestu Z Brna do Prahy ujede vlak za pouhé 3 hodiny a 10 minut (!) O možnosti přepravy kol se v novinách nepíše.

TV program z pátku 30.září 1989

Pro zajimavost, přikládám TV program z pátku 30.září 1989, v předvečer oslav 150.let železnice Vídeň – Brno.

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com