Jízdní řád 2020

V neděli 15. prosince 2019 začíná platit nový jízdní řád pro rok 2020. Největší změnou v Brně a na Jižní Moravě je návrat většiny vlaků na brněnské hlavní nádraží a opětovné zprovoznění trati Hrušovany u Brna – Židlochovice. Jízdní řád bude platit do soboty 12. prosince 2020.

Brno a Jižné Morava na kolejích

Na území Jihomoravského kraje pojede v obyčejný pracovní den na 900 vlaků regionální dopravy. O víkendech jich bude kolem 600.
Mezi nimi spěšné vlaky s názvy vinných odrůd, přímé vlaky ze Židlochovic do města. Z Tišnova do štatlu nově po půl hodině i o víkendech, plus rozšířený počet spojů v podvečerních hodinách. V odpoledních hodinách osobní vlaky z Vídně do Břeclavi po hodině. Naopak takřka ukončení provozu na trati do Hrušovan n.J. z Miroslavy. A nejhorší změna roku 2020: z Brna do Blanska byla zrušena polovina všech víkendových vlaků.

Navýšení dopravy do Vídně a do Brna

Trať 241 Znojmo – Mor. Budějovice (– Okříšky)

Na této trati budou nově zavedeny spěšné vlaky s vinařskými názvy. A to v pracovní dny Spěšný vlak Veltlínské zelené Sp 1930 s odjezdem ze Znojma v 4:55 – Jihlava 6:25, který dál pokračuje do Havlíčkova Brodu – příjezd 6:57). V opačném směru pak Sp 1933 Jihlava 17:34 – Znojmo 19:04, jehož jeden vůz začíná v Havlíčkově Brodě v 17:03. Vinařské spěšné vlaky doplňuje Sauvignon a Ryzlink rýnský. Ale bistro vůz s nabídkou zmiňovaných vín není v těchto vlacích řazen. Takže láhev sebou. 

Trať 240 Brno – Zastávka u Brna (– Náměšť n. O.)

Jen drobné minutové posuny, podstatnější je, že některé zastávky se mění na znamení. Největší změnou je zrušení vlaku z Brna hl.n. v 18:12 do Zastávky.

Trať 244 Brno hl.n. – Moravské Bránice – Ivančice / Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov

V úseku Brno hl.n. – Ivančice / Miroslav nedochází k podstatným změnám. Vlak s odjezdem z Brna hl.n. v 19:54 pojede v úseku Moravské Bránice – Bohutice nově i v sobotu, v opačném směru pojede o sobotách vlak Bohutice 21:07 – Brno hl.n. 22:04.

V úseku Miroslav – Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov pojedou jen 4 vlaky. V sobotu ani jeden. V neděli jen dva.

Trať 246 Břeclav – Znojmo

Mírných úprav doznávají časové polohy většiny vlaků (zpravidla do čtyř minut). Rozsah dopravy se nemění.
Vlak s odjezdem z Břeclavi v 18:40 pojede v pátky až do Znojma. Takže o víkendech zůstává dvou-hodinový takt. Dočkáme se někdy hodinového taktu i o víkendu, aspoň v létě?

Trať 248 Znojmo – st. hr. – Retz – Wien

Dochází k mírnému navýšení rozsahu dopravy. Přímé vlaky pojedou ze Znojma do Vídně ve dvouhodinovém intervalu. Odjezdy ze Znojma budou nyní v 5:55 (pondělí až pátek), 6:55 (pondělí až sobota), 8:57, 10:57, 12:57, 14:57, 16:57, 18:57 a 20:57.
Příjezdy do Znojma budou v 6:38 (pondělí až sobota), 8:36, 10:36, 12:36, 14:36, 16:36, 18:36 a 20:36.

Trať 250

Původní trať 250 je nově „rozdělena“ do více úseků s čísly 250, 251, 252.

Trať 250 Žďár nad S. – Tišnov

jen drobné změny

Tišnov – Brno

V ranní a odpolední špičce pracovních dnů budou na úseku Tišnov – Brno hl.n. jezdit vlaky opět v 15minutovém intervalu.
Vlak s odjezdem z Tišnova v 7:15 (z Kuřimi v 7:27) jako jediný vynechá stanici Brno hl.n. a pojede přes Brno Dolní nádraží.
V pracovní dny pojedou z Brna hl.n. do Tišnova nově vlaky také v 20:23 a 21:23, z Tišnova do Brna hl.n. pak v 19:00 a 20:00.
Ve večerních hodinách tedy dojde k prodloužení provozu vlaků ve 30minutovém intervalu o 2 hodiny v každém směru (z Brna až do cca 22 hod).
Během pátků dále pojede nový vlak z Tišnova v 23:35 s příjezdem do Brna hl.n. v 0:10.

O víkendech pojedou vlaky mezi Brnem a Kuřimí každých 30 minut (konečně !), v úseku Kuřim – Tišnov zůstává v nepracovní dny 60minutový interval.

Brno – Hrušovany u Brna – Židlochovice / Vranovice

Významnou událostí v Jihomoravském kraji je zprovoznění trati Hrušovany u Brna – Židlochovice. Ty se po čtyřiceti letech dočkaly přímého železničního spojení s Brnem. Vlaky pojedou střídavě směr Židlochovice a Vranovice – Břeclav.

V ranní a odpolední špičce pracovních dnů pojedou z Brna hl.n. v  10. a   40. minutu vlaky směr Vranovice – Břeclav a zpravidla ve  27. a 55. minutu vlaky směr Židlochovice. Ve společném úseku Brno hl.n. – Hrušovany u Brna tak pojedou vlaky v 15 minutovém intervalu.

Mimo špičku, tj. v pracovní dny dopoledne, večer a o víkendech po celý den, pojede z Brna hl.n. v  10. minutu vlak ve směru Vranovice – Břeclav a ve  40. minutu vlak ve směru Židlochovice.
Ve společném úseku Brno hl.n. – Hrušovany u Brna tak bude vždy 30minutový interval.

Trasy židlochovických vlaků budou v naprosté většině případů propojeny s trasami vlaků v úseku Tišnov – Brno. Ve svém důsledku se tedy bude jednat o vlaky relace Tišnov – Brno – Židlochovice, v nepracovní dny o vlaky relace Kuřim – Brno – Židlochovice.

Trať 252 Vranovice – Břeclav – Kúty/Wien

V úseku Vranovice – Břeclav nedochází k zásadním změnám.
V pracovní dny pojede z Břeclavi do Kútů nový osobní vlak v 15:08 a naopak nepojede vlak s odjezdem z Břeclavi ve 20:08.

Břeclav – Wien

Zde dochází k navýšení počtu vlaků. Vlaky mezi Břeclaví a Vídní pojedou v pracovní dny, zejména odpoledne, vlaky až do večera každou hodinu. O víkendu pak každé dvě hodiny. Což je báječná zpráva zeména pro cykloturisty. První ranní osobní vlak nám jede do města už v 6:57 a poslední regionální vlak z Vídně jede ve 20:00. Pokud se zapomenete na kole, máte možnost se v podvečer stáhnout zpět.

Trať 254 Šakvice – Hustopeče u Brna

bez podstatných změn.

Trať 255 Zaječí – Hodonín

bez podstatných změn.

Trať 256 Tišnov – Nedvědice (– Žďár nad S.)

V úseku Tišnov – Nedvědice dochází k navýšení počtu vlaků. V pracovní dny budou zavedeny nové vlaky z Tišnova v 8:33 do Nedvědice a z Nedvědice v 13:01 do Tišnova.
Bohužel v úseku Nedvědice – Nové Město na Moravě úplná katastrofa. Zde dochází k výraznému omezení dopravy. Nově zde bude v pracovní dny pouze 120minutový interval. Ach jo. Už aby Nové město na Moravě bylo opět součásti Jižní Moravy, nebo sem byl zaveden Jihomoravský dopravní systém. Ten Jihlavskej kraj (Vysočina) bych osobně zrušil.

Trať 260 Letovice – Brno – Vyškov na Moravě
Letovice – Brno hl.n.

Brno – Blansko

Nejhorší změna v jízdním řádu roku 2020. Z Brna do Blanska byla zrušena polovina všech víkendových vlaků. Po letošním roce, kdy byl 30minutový takt, se vracíme k hodinovému taktu z Blanska do štatlu.

Letovice – Brno

Osobní vlaky z Brna už nebudou zajíždět do Březové nad Svitavou. Jízdu ukončí / zahájí v Letovicích.
Dobrou zprávou je, že v úseku Letovice – Březová nad Svitavou – Česká Třebová bude navýšen počet spojů Pardubického kraje.

Osobní vlak s odjezdem z Brna hl.n. v 14:44 pojede namísto do Blanska až do Rájce-Jestřebí. Zpět do Brna odjede z Rájce-Jestřebí v 15:32.
Odpolední spěšný vlak Česká Třebová (14:49) – Letovice (15:29) – Blansko (15:53) – Brno zastaví v Brně-Židenicích (16:09) a jako jediný ukončí jízdu v Brně dolním nádraží (16:15).

Trať 262 Skalice nad Svitavou – Boskovice – Velké Opatovice

Bez podstatných změn.

Trať 300 Vyškov na Moravě – Nezamyslice

Nově jezdí linka R8 do Vyškova už z Králova Pole.

Trať 330 Břeclav – Hodonín – Moravský Písek

Mezi Břeclaví a Hodonínem budou jezdit osobní vlaky každých 60 minut po celý den i během víkendů.

Trať 340 Brno – Veselí nad Moravou

Nedochází k podstatným změnám.
Páteční spěšný vlak do Vlárského průsmyku pojede z Brna hl.n. až v 14:11 a do svého cíle dorazí v 17:30. Jízdní doba se zkrátí o cca 30 minut.

Trať 342 Moravský Písek – Bzenec

Bez podstatných změn.

Trať 343 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce
Hodonín – Veselí nad M.

Vlaky z Hodonína v 7:02 do Veselí nad Moravou. a z Veselí nad Moravou v 5:12 do Hodonína pojedou nově i v sobotu.
Vlak z Veselí n. M. v 6:03 do Hodonína pojede nově i v neděli. Naopak večerní vlak s odjezdem z Veselí n. M. v 20:07 bude končit ve Strážnici a pouze v pátky pojede až do Hodonína.

Veselí nad M. – Vrbovce
Z Veselí n. M. do Javorníka nově pojede vlak i v 21:05, naopak nepojede první ranní vlak s odjezdem z Veselí n. M. v 4:24 hod.
Ve směru z Javorníku nad Veličkou do Veselí n. M. pojedou vlaky v 5:37 i v sobotu a v 6:36 i v neděli.

Platba kartou ve vlaku a Nový tarif Jižní Moravy

 V osobních a spěšných vlacích na území Jihomoravského kraje bude při vnitrokrajských cestách platit pouze tarif IDS JMK. A od 1. ledna 2020 budou České dráhy prodávat jízdenky IDS JMK na vlaky ČD v e-shopu Českých drah a v aplikaci Můj vlak.

Od 15. prosince 2019 České dráhy zavádí kontaktní i bezkontaktní platby kartou ve všech vlacích s vlakovým doprovodem. Vlakové čety budou průběžně vybaveny mobilními platebními terminály propojenými s přenosnými osobními pokladnami. Tato služba bude k dispozici ale jen v místech, kde je signál.

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji. Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com