V roce 2008 je představen projekt Městské rychlodráhy.
Autorem je šéf dopravní komise Rady města Brna Josef Veselý.
Hlavním dílem projektu je nová dvojkolejná železniční spojnice z nového brněnského nádraží do toho současného. Tato propojka má vést středem Jižního centra kolem Zvonařky a Vaňkovky ve výšce asi šesti metrů nad uliční síti.
Městská dráha je ale širší dopravní řešení. Zahrnuje i stávající trať a viadukty ze současného hlavního nádraží do Židenic a dál. Ruší ale současná trať z Hlavního nádraží přes Heršpice. Místo ní projekt navrhuje šalinu.
Prezentaci městské rychlodráhy v PDF autora Josef Veselý, březen 2008, najdete zde.
Politické pozadí
Celý projekt Mětské rychlodráhy je silně propojen s tehdejším děním na brněnské radnici.
- V listopadu 2004 se stoupenci nádraží v centru, strana Zelených, dostávají do krajského zastupitelstva.
- V září 2006 představili vlastní projekt na přestavbu Železničního uzlu Brno s nádražím v centru – později označována jako varianta Petrov.
- Po volbách na podzim 2006 se utváří městská koalice Strana Zelených, ČSSD, Zlatuškovým Brnem ’06 a s Lidovci.
- V březnu 2007 byla zveřejněna Koncepce přestavby Železničního uzlu Brno s nádražím v poloze podél ulice Nádražní. Již tehdy se návrh nádraží v centru označoval jako „varianta B“. Zadavatel byla Občanská koalice Nádraží v centru. Zpracovali T. Alter, J. Kalčík, P. Lédl, I. Lejčar, O. Plašek, M. Rebeš a kolektiv
- Během necelého roku byla na objednávku brněnské radnice vypracována i srovnávací multikriteriální Analýza variant přestavby Železničního uzlu Brno. Autorem této tzv. Zlatuškové analýzy je firma CityPlan a ČVUT. Podrobn popis najdete v tomto příspěvku. Ta jako první se pokusila porovnat obě navržené varianty polohy nádraží: Řeka a Pod Petrovem.
- V roce 2008 je zveřejněn projekt Městské rychlodráhy propojující obě „hlavní“ nádraží.
Rozkol ve straně Zelených
Následně se část zastupitelů a radních za strany Zelených přiklání k variantě modernizace železničního uzlu Brno s novým nádražím na místě toho Dolního. Plus Městská rychlodráha.
Druhá část zastupitelů a straníku však tuto možnost odmítá, čímž nastává v brněnské straně Zelených rozkol. Část členů odchází.
Většina vedení brněnské strany Zelených však i nadále podporuje variantu nového nádraží Řeka, za podmínky „rychlodráhy“ do centra. Vedení slovy Martina Andera to odůvodňuje obavou, že bez snahy zelených a lidovců by nezůstala ve hře ani ta městská rychlodráha.
Tím celý návrh na městskou rychlodráhu taky skončil.
Podrobněji o tehdejší poltické situaci v tomto příspěvku.