Na kole přes Zvonařku, pohozená sdílená kola, nekonečný příběh Hladíková.
Osvětlení Kamenná–Anthropos: hotovo
Osvětlení cyklostezky v úseku Anthropos – ulice Kamenná (jak je klášter) v délce 2,5 kilometru je hotové. Lampy teď čeká zařazení mezi veřejné osvětlení, a během září začnou svítit na cestu.
Kromě několika stávajících stožárů, kde pracovníci městské společnosti Technické sítě Brno vyměnili pouze původní svítidla za moderní, vybudovali 77 nových lamp. Celkové náklady činí necelých 8 milionů korun.
Instalovaná LED svítidla jsou šetrná k životnímu prostředí. Mají totiž „teplejší“ chromatičnost 2700 kelvinů, což negatovně neovlivňuje chování ptáků, obojživelníků, hmyzu, cyklistů ani jiných savců, kteří se v dané lokalitě vyskytují. Vybraná svítidla navíc svítí dolu, ne nahoru, pánu Bohu do oken.
Jedním z hlavních cílů nového osvětlení je zvýšení bezpečnosti. „V hlavní sezóně zde totiž dochází k velké koncentraci cyklistů i pěších, a to včetně maminek s dětmi a kočárky, takže instalace svítidel výrazně napomůže zvýšení bezpečnosti,“ řekla paní primátorka Markéta Vaňková.
Veřejné osvětlení mezi Kamennou a Anthroposem bude fungovat stejně jako na ostatních nasvětlených cyklostezkách v Brně, tedy v letním a zimním režimu.
Technické údaje:
- Počet nových lamp: 77 ks
- Počet vyměněných stávajících stožárů: 8 ks (z toho 6 osazeno LED svítidly)
- Počet instalovaných LED svítidel: 89 ks (77 ks + 6ks + 6ks na stávajících stožárech)
- Délka celkové trasy: 2420 m
- Instalovaný příkon: cca 1,25 kW
- Náhradní teplota: chromatičnost 2700 K
Bludiště pro cyklisty
Jak projet na kolem po ulici Plotní kolem ÚAN Zvonařka a neporušit pravidla? Nahoře je snímek cyklo-trasy přes zastávku šaliny Zvonařka ve směru do Komárova.
Podle všeho je cyklo-trasa na této straně ulice obousměrná. To potvrzuje snímek vpravo. Ta stejná cyklotrasa na té stejné straně ulice.
Cyklotrasa po druhé straně ulice Plotní. Tady je to už složitější. Před zastávkou šaliny směr centrum musíte odbočit vpravo. Zákazová značka umístěná na protihlukové stěně to říká jasně. Průjezd na kole mezi protihlukovými stěnami, tedy přes zastávku šaliny, je zakázán.
Ale (!) podle všeho je zakázán i průjezd mezi druhou protihlukovou stěnou a domy. To je ta druhá zákazová značka s cyklistou, jak je vidno na snímku vpravo. Asi málo místa.
Pravda, trochu nám to všechno komplikuje dodatková cedule „Cyklistům vjezd povolen.“ Podle všeho ta ale platí jen na těch pět metrů, než musí cyklista slézt z kola.
Aby už nepřekážely
Město uzavřelo dohodu s provozovateli sdílených koloběžek. Zabrání jejich odkládání na nevhodná místa
3. únor 2021
Pamatuji si, jak jsem před pár lety lety na setkání nad plánem mobility města Brna varoval, že nástup elektro kol může být tak razantní, že se nestačíme divit. Pravda, měl jsem spíše na mysli bezpečnost na silnicích, než parkování, ale i tak… když něco překročí pomyslnou hranici počtu, je třeba stanovit pravidla.
A sdílená kola a kolobžky jsou problém. Zavazejí. Proto se teď město Brno dohodlo s klíčovými poskytovateli sdílených koloběžek na pravidlech, která by měla zvýšit bezpečnost jejich provozu.
Koloběžky Lime, re.volt a Yoyoway nově bude třeba odkládat na vybraných místech, aby se jejich uživatelé vyhnuli pokutě. V praxi to bude znamenat, že koloběžky budou jejich uživatelé parkovat tak, aby nebránily pohybu chodců a nezasahovaly do vozovky, jinak nepůjde službu ukončit.
Dohoda mezi městem a některými provozovateli sdílených koloběžek má za cíl zvýšit bezpečnost provozu sdílených koloběžek a zamezit jejich chaotickému odkládání kde se dá.
Nová pravidla by měla platit od dubna 2021. „Vítám dohodu s poskytovateli elektrických koloběžek v Brně, která přináší především zvýšení bezpečnosti jejich provozu i omezení nepříjemných jevů spojených s odkládáním koloběžek v ulicích města,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Město Brno podporuje udržitelnou mobilitu, ve které hrají sdílené koloběžky významnou roli. Aktuální dohoda navazuje na již dříve schválené memorandum o spolupráci mezi městem a provozovateli sdílených služeb v oblasti dopravy. Cílem je podpořit nové dopravní prostředky ve městě při zajištění požadavků na jejich bezpečný provoz i parkování.
Hladíková – 6 let čekání
Rok 2017 a festival Překročme řeku Svitavu a komentovaná prohlídka celého nábřeží řeky Svitavy. Zde u plánovaného zastavení na slibovaném přechodu (podjezdu) ulice Hladíková.
Přejezd frekventované silnice na ulici Hladíkové z bezpečí vlaku. O poznání horší to mají automobilisté a cyklisté. Ti se tu musí nějak vykřížit. Bez semaforu.
Územní plán města Brna: v kroužku vyznačeno křížení ulice Hladíková a cyklotrasy co vede ze severu na jih podél řeky Svitavy.
Souběžně s cyklotrasou vede podél řeky i železniční vlečka. Ta začíná na Židenickém nádraží a směřuje dolů do Komárova.
27. ledna 2021
Čtyřproudová ulice Hladíková, jedna z nerušnějších silnic v Brně a současně křížení s páteřní cyklotrasy z Bílovic dolů do Vídně. Bez přechodu, bez semaforu. Roky slibů o podjezdu, nadjezdu, přejezdu. A nic. Auta stále musí dávat bacha a čekat, než přejedou cyklisté.
Přitom první zpráva o připravovaném podhezdu je již z roku 2014 (!).
Novou nadějí je dnešní prohlášení. Problematické křížení cyklistické trasy s ulici Hladíkova vyřeší podjezd. Hotový by měl být do konce roku 2021.
Cyklistická trasa, která je součástí mezinárodního koridoru Eurovelo 9, je vedena podél řeky Svitavy. „V oblasti křížení s dopravně velmi vytíženou silnicí I. třídy na ulici Hladíkova v současné době neexistuje přímé a bezpečné překonání této komunikace. Přitom tímto kritickým místem projede více než patnáct tisíc automobilů denně,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Nejbližší legální variantou je přesun po chodníku na zhruba 180 m vzdálenou světelnou křižovatku. Většina chodců i cyklistů proto volí neorganizovaný a nebezpečný přejezd či přechod přes silnici.
„Návrh spočívá v přímém propojení dvou stávajících stezek, ze severu vedené od ulice Křenová a jižním směrem k ulici Černovická, pomocí nově vybudovaného úseku v podjezdu pod silničním mostem,“ řekl radní pro oblast investic David Grund.
- Předpokládané celkové výdaje: 20,3 mil Kč
- Požadovaná výše dotace: 14,6 mil Kč
- Brno: 5,8 mil Kč
Brno těch 20 mil. Kč nemá a tak na vybudování podjezdu požádá o dotaci Státní fond dopravní infrastruktury.
Bílovice kupují ostrov
30.červenec 2017
Kdo by z cyklistů a výletníků neznal malý ostrůvek v Bílovcích. Jedná se o mlýnský soubor na ostrůvku obtékaném Svitavou. A nyní se Bílovice rozhodly, že tento ostrov i s mlýnem, vodní elektrárnou, bytovými i nebytovými prostory a jezem, koupí. Stávající majitel, Brněnská mlynárenská s.r.o, chce za ostrov 38 mil Kč.
Obec Bílovice zde plánují příjemné prostředí pro rodiny s dětmi, odpočinkovou pláž, hřiště, popř. malý pivovar a sezonní restaurací. Součástí mlýnského komplexu je také deset bytů, které se pronajímají. Ty hodlá obec zachovat.
Bílovice nyní jednají s architektem, který jim již pomohl s úpravou středu obce, aby ráz města a ostrova byl podobný. S projekty na přestavbu mlýna obec Bílovice oslovilo také brněnské Vysoké učení technické, které by areál rádo zadalo studentům jako téma diplomové práce.
Cyklostezka Štěpánovice – Tišnov opět průjezdná
Cyklotrasa Tišnov – Besének, pod kopcem Květnice. Vpravo, za zábradlím, železniční trať na Nové město na Moravě.
Září 2018
Po mnoha měsíční práci na zpevnění skály Květnice je cyklostezka z Tišnova na křižovatku Besének opět průjezdná. Tato část, vedoucí kolem železniční trati, byla přes léto uzavřena. Dělníci zajišťovali kopec před pádem kamení.