Mezi ulici Křenová a Pražským železničním viaduktem leží čtyř hektarový areál bývalé textilky Mosilana. Ta ve své „dnešní“ podobě vznikla po 2. světové válce. Asi nejznámějšími podniky jsou zde dnes lyžárna, hospoda (kde mimochodem fakt dobře vaří) a pak, úplně nahoře pod střechou jedné z budov, velikánská modelová železnice. Po setmění si návštěvník musí ale dávat pozor, aby tu nezabloudil, nebo nezahučel do potoka.
Je rozhodnuto. Bude se bourat.
Tři roky trvalo úředníkům Ministerstva kultury, než rozhodli, které domy z Mosilany jsou památkově cenné a které lze zbourat. Majitel areálu má prostudování 67stránkové zprávy a případné odvolání dva týdny.
Rozhodnuto. Tři stavby v Mosilaně jsou nově památkově chráněné a zůstanou.
> parní strojovna (komín byl nedávno zbourán)
Bavírna: projekt: Bruno Bauer. Postavila firma Arthura Eislera 1926 až 1930.
Ve 20. letech 20. století byla vystavěna barvírna podle patentu arch. Bruno Bauera.
Na pravém břehu Svitavského náhonu situovaný přízemní tovární objekt obdélného půdorysu s polygonálním zakončením jižní strany opisující tok náhonu. Objekt je zastřešen speciální železobetonovou konstrukcí tvořenou dvěma řadami samostatných jehlanovitých střech původně umístěných nad jednotlivými barvícími káděmi.
Střecha je prosvětlena dvěma pásovými sedlovými světlíky. Do jižního průčelí je vložen dvoupatrový věžovitý hranol.
Objekt je prosvětlen na jižní a na delších stranách charakteristickými továrními okny.
Objekt patří mezi díla mezinárodně uznávaného židovského průmyslového architekta Bruno Bauera (1880 – 1938) a byl vybudován v jeho charakteristickém moderně klasicizujícím tvarosloví.
Parní strojovna (komín byl nedávno zbourán) z 80. let 19. století v historizujícím stylu. Ojedinělý doklad využití parního stroje v textilním průmyslu.
Je součásti postupně rostlého areálu na Špitálce 10, situovaného na březích Svitavského náhonu. Výroba byla soustředěna v patrových budovách, pocházejících z konce 19. a počátku 20. století. Ze stejného období pochází bývalá kotelna, umístěná ve dvoře areálu. Ve 20. letech 20. století byla vystavěna barvírna podle patentu arch. Bruno Bauera.
Na dvoře areálu bývalé továrny David Hecht (severovýchodní část areálu bývalé Mosilany) stojí přízemní budova čtvercového půdorysu zastřešená sedlovou střechou krytou pálenou taškou. Hladké omítnuté fasády čtyřosých průčelí jsou zvýrazněny prvky z režného zdiva.
Takřka v původním stavu dochovaná industriální stavba s reprezentativně pojednaným exteriérem i interiérem v duchu historismu. Památkově hodnotná architektura.
Železobetonová monolitická konstrukce adminstrativně skladové budovy s průčelím do ulice Špitálky. Autorem projektu je Bruno Bauer, postavila firma Arthura Eislera v roce 1929.
Čtyř- a pětipodlažní stavba je dominantou ulice. Nestejný počet podlaží je dán vložením polopatra. Asymetricky situovaný hlavní vstup spojuje průjezd do vnitřního dvora a přístup do výrobní i správní části budovy.
Geometrické členění průčelí se přenáší do dochovaných okenních a dveřních výplní hlavního vstupu i do schodiště do správní části. Průčelí do dvora je výrazně méně členěné.
Objekt patří k nejvýznamnějším stavbám reprezentujícím uplatnění železobetonových monolitických konstrukcí v prostředí brněnského vlnařství. Stavba je jednou z nejvýpravnějších realizací brněnského vlnařství a jednu z charakteristických staveb tvorby mezinárodně uznávaného židovského průmyslového architekta Bruno Bauera (1880 – 1938).
Výstava železničních modelů v Mosilaně
Každý podzim se těším na otevření modelového kolejiště v Mosilaně. Klubovna nadšenců je až pod střechou. Musíte nahoru po schodech bez výtahu, ale s obrázky lokomotiv.
Letos se výstava otevřela o něco dříve. A tak, až do 24. října, vždy jen od čtvrtka do neděle, se můžeme podívat na velké a členité modelové kolejiště. A co klub modelářů železnic z Brna I ukazuje?
Můžeme se těšit na velké kolejiště H0 o ploše 65 m2, modulové kolejiště H0 s modely stanic Ivančice a Náměšť na Hané – obě jsou zmenšené repliky stanic, které v modelovaném období reálně existovaly. Modulové kolejiště H0 je rozšířené o nové moduly, které se ještě nevystavovaly. Dále si můžeme prohlédnout modulové kolejiště TT, které je modelem trati Čejč-Ždánice.
Vstupné a otevírací doba na stránkách Klubu fandů železnice.
Opravdu doporučuji!
Děti sebou.
Mosilana se bourat ne/bude
Doporučení na změnu Územnho plánu padlo v červnu roku 2020.
Společnost Financial Consortium, která vlastní areál brněnské Mosilany, dostala od odboru Památkové peče brněnského magistrátu souhlas k jeho demolici.
Měst Brno chce s majitelem pozemku ještě jednat. Tak uvidíme. Ale tak jako tak je to pět minut po dvanácté. Město se rozhodlo postavit zde byty a pozemek prodalo investorovi bez omezujících podmínek na zachování některých stávajících objektů.
Trochu mi to připomíná kauzu Stavědla číslo 5. Doslova v hodině dvanácté se podařilo ten cihlový nádražácký domek za velkého mediálního ohlasu zachovat, aby se na něho stejně rychle zapomnělo.
Dnes je opuštěný, dveře a okna jsou zadělány dřevenými deskami a vnější fasáda je čerstvě posprejována.
Ne-využité území blízko centra města není ideální. Zvlášť, když je v Brně nedostatek bytů. A tak vlastník areálu, společnost Financial Consortium, plánuje na místě bývalé textilky postavit obytnou čtvrť. Ta bude navazovat na bytovou zástavbu ve čtvrti Špitálka (za tratí), jejíž výstavbu plánuje Brno.
Ale zástupci městské části Brno-střed si teď vzpomněli, že by rádi v areálu zachovali některé budovy tak, aby se „neztratitla autenticita a identita místa“.
K tomuto záměru uvedl zástupce firmy co chce stavět byty Ladislav Všetečka: „Historický odkaz na industriální minulost místa z dob brněnského Manchesteru bychom rádi při této přestavbě využili. Většina budov je ovšem v neutěšeném stavu a desítky let chátrá, žádné z nich nejsou památkové chráněné,“
Upozornil také na to, že červené budovy, které areálu vizuálně dominují, původně takto vůbec nevypadaly. Po dostavbě byly omítnuté, červenou barvu jim dal minulý majitel areálu. „….Budovy tak sice připomínají architekturu například v Británii, fasády ale takto původně nevypadaly,“
Původní vzhled fasád je podle něj dobře vidět na částech budov, které jsou obrácené k železničnímu náspu.
Začítkem dubna 2021 proto Brněnská radnice pozastavilo změnu územního plánu. Ta se týká jak areálu Mosilany, tak sousední čtvrti Špitálka, kde mají vzniknout městské byty. Budovy bývalé textilky, které desítky let chátrají, nejsou památkově chráněné.
Tak uvidíme co z toho nakonec bude. Jestli zachováme „identitu místa“ nebo postavíme byty.
už je ten Váš blog kvůlli obrovské reklamě nekoukatelný. zabírá víc jak 50% plochy obrazovky. Škoda…
Jaroslav S., Brno
Omlouvám se. Opraveno – upraveno.