Mezi ulici Křenová a Pražským železničním viaduktem leží čtyř hektarový areál bývalé textilky Mosilana. Ta ve své „dnešní“ podobě vznikla po 2. světové válce. Asi nejznámějšími podniky jsou zde dnes lyžárna, hospoda (kde mimochodem fakt dobře vaří) a pak, úplně nahoře pod střechou jedné z budov, velikánská modelová železnice. Po setmění si návštěvník musí ale dávat pozor, aby tu nezabloudil, nebo nezahučel do potoka.
Výstava železničních modelů v Mosilaně
Každý podzim se těším na otevření modelového kolejiště v Mosilaně. Klubovna nadšenců je až pod střechou. Musíte nahoru po schodech bez výtahu, ale s obrázky lokomotiv.
Letos se výstava otevřela o něco dříve. A tak, až do 24. října, vždy jen od čtvrtka do neděle, se můžeme podívat na velké a členité modelové kolejiště. A co klub modelářů železnic z Brna I ukazuje?
Můžeme se těšit na velké kolejiště H0 o ploše 65 m2, modulové kolejiště H0 s modely stanic Ivančice a Náměšť na Hané – obě jsou zmenšené repliky stanic, které v modelovaném období reálně existovaly. Modulové kolejiště H0 je rozšířené o nové moduly, které se ještě nevystavovaly. Dále si můžeme prohlédnout modulové kolejiště TT, které je modelem trati Čejč-Ždánice.
Vstupné a otevírací doba na stránkách Klubu fandů železnice.
Opravdu doporučuji!
Děti sebou.
Mosilana se bourat ne/bude
Doporučení na změnu Územnho plánu padlo v červnu roku 2020.
Společnost Financial Consortium, která vlastní areál brněnské Mosilany, dostala od odboru Památkové peče brněnského magistrátu souhlas k jeho demolici.
Měst Brno chce s majitelem pozemku ještě jednat. Tak uvidíme. Ale tak jako tak je to pět minut po dvanácté. Město se rozhodlo postavit zde byty a pozemek prodalo investorovi bez omezujících podmínek na zachování některých stávajících objektů.
Trochu mi to připomíná kauzu Stavědla číslo 5. Doslova v hodině dvanácté se podařilo ten cihlový nádražácký domek za velkého mediálního ohlasu zachovat, aby se na něho stejně rychle zapomnělo.
Dnes je opuštěný, dveře a okna jsou zadělány dřevenými deskami a vnější fasáda je čerstvě posprejována.
Ne-využité území blízko centra města není ideální. Zvlášť, když je v Brně nedostatek bytů. A tak vlastník areálu, společnost Financial Consortium, plánuje na místě bývalé textilky postavit obytnou čtvrť. Ta bude navazovat na bytovou zástavbu ve čtvrti Špitálka (za tratí), jejíž výstavbu plánuje Brno.
Ale zástupci městské části Brno-střed si teď vzpomněli, že by rádi v areálu zachovali některé budovy tak, aby se „neztratitla autenticita a identita místa“.
K tomuto záměru uvedl zástupce firmy co chce stavět byty Ladislav Všetečka: „Historický odkaz na industriální minulost místa z dob brněnského Manchesteru bychom rádi při této přestavbě využili. Většina budov je ovšem v neutěšeném stavu a desítky let chátrá, žádné z nich nejsou památkové chráněné,“
Upozornil také na to, že červené budovy, které areálu vizuálně dominují, původně takto vůbec nevypadaly. Po dostavbě byly omítnuté, červenou barvu jim dal minulý majitel areálu. „….Budovy tak sice připomínají architekturu například v Británii, fasády ale takto původně nevypadaly,“
Původní vzhled fasád je podle něj dobře vidět na částech budov, které jsou obrácené k železničnímu náspu.
Začítkem dubna 2021 proto Brněnská radnice pozastavilo změnu územního plánu. Ta se týká jak areálu Mosilany, tak sousední čtvrti Špitálka, kde mají vzniknout městské byty. Budovy bývalé textilky, které desítky let chátrají, nejsou památkově chráněné.
Tak uvidíme co z toho nakonec bude. Jestli zachováme „identitu místa“ nebo postavíme byty.
už je ten Váš blog kvůlli obrovské reklamě nekoukatelný. zabírá víc jak 50% plochy obrazovky. Škoda…
Jaroslav S., Brno
Omlouvám se. Opraveno – upraveno.