Ve středu 1. prosince 2021 se veřejnosti otevře východní (levé) křídlo brněnského hlavního nádraží. Ve zrekonstruovaných místech vzniklo několik malých nových provozoven s jídlem, květinářství, bude tu kavárna a také prodejna Billy.
Opravy secesní budovy ale pokračují dál. Kompletně by oprava výpravní budovy, kterou má v dlouhodobém
pronájmu společnost Brno new station development (BNSD), měla být dokončena do konce příštího roku. Jen náklady na opravy levého křídla se vyšplhaly na 140 mil Kč.
Objednávejte u pultu a dívejte se na ceny
V únoru 2022 byla v levém křídle brněnského nádraží otevřena kavárna. Balónky zvou na první dny v novém. Kavárna patří mezinárodnímu řetězci, jehož provozovny jsou často právě na nádražích. Známe jej třeba z toho pražského hlavního nádraží.
Objednávejte si u pultu. Vyberete si, zaplatíte a buďsi hned odnesete, nebo na kávu počkáte u pultu. Někdy vám obsluha donese objednávku až ke stolu.
Pití v láhvích a zákusky na talířcích si vytáhněte z proskleného chladícho boxu sami a posuňte se k pokladně. Ceny se mi tu zdají vyšší, ale mají plno.
Levé křídlo v novém
Slavnostní otevření zrekonstruovaného levého křídla brněnského nádraží
Chodba levého křídla brněnského nádraží. Obchody a obchůdk po obou stranách, jen vpředu u haly jsou služby ČD. Na chodbě kovové lavičky.
Úterý 20. listopadu 2021
Dnes odpoledne proběhlo za účasti zástupců ČD a investora slavnostní uvedení východního křídla brněnského nádraží do provozu. Od zítra se už tato část výpravní budovy po více než roce otevře také veřejnosti.
Kompletní rekonstrukce nádraží je rozdělena do čtyř etap. V rámci právě dokončené třetí etapy proběhla revitalizace východního křídla včetně nové prosklené přístavby. V této části budovy jsou převážně komerční plochy, jako jsou potraviny, tisk, rychlé občerstvení nebo kavárna. V chodbě jsou k dispozici také kovové lavičky.
V rámci prvních dvou etap již dříve proběhla např. rekonstrukce fasády na severní straně budovy, oprava střechy či veřejných toalet. Revitalizací již prošla také odjezdová vstupní hala, do které byly doplněny mimo jiné původní mramorové obklady, a nová je také elektroinstalace nebo vzduchotechnika. Zároveň se sem přesunulo všech 16 pokladen Českých drah. Veškeré stavební úpravy probíhají s ohledem na historický ráz budovy.
Příští rok se stavaři přesnou do pravého křídla nádražní budovy, kde proběhne revitalizace příjezdové haly, spojovací chodby s odjezdovou halou, fasády výpravní budovy směrem k tramvajovým zastávkám a komerčních prostor.
Nedostatečné kapacity na stavebním trhu a pandemie koronaviru ovlivnily i tento projekt, kompletní revitalizace nádraží by tak měla být dle aktuálního harmonogramu dokončena do konce roku 2022.
Majitelem objektu jsou České dráhy, investorem revitalizace společnost Brno new station development. Ta má výpravní budovu, okolní pozemky i další objekty v majetku ČD v dlouhodobém pronájmu.
Možná si ještě pamatujete jak zde, na konci chodby, byla secesní hospoda. Protor se změnil, zatím je volný, ale pod podlahou jsou už připravené rozvody elektřiny. Takže třeba nějaký stánek, jaké známe z Vaňkovky.
Dnes tu probíhalo slavnostní dokončení stavby.
V podzemí brněnského nádraží
Billa na nádraží
Největší prodejnou na chodbě je Billa. Ta je v místech, kde dříve byly (mimo jiné) mezinárodní pokladny a prodej jízdenek ČD.
Billa je i v Praze na hlavním nádraží. Dvakrát jsem tam nakupoval a ani jednou jsem nezaplatil. Ne, nebojte se. Nekradu. Opakovaně tam byly takové fronty, že jsem musel zanechat košík s nákupem a valit na vlak. Tak snad šest samo-pokladen a další pokladny s obsluhou to v Brně budou zvládat. Mimochodem, protože je to samoška na nádraží, nevztahuje se na ní zákon o zákazu prodeje ve sváteční dny.
Kdo bude za sklem
Skleněná „výloha“ vzbudila mezi brňáky celkem ostrou kritiku. Tak uvidíme za provozu. V první části bude kavárna a…