Jak si představujete brněnskou podzemku? Budeme se inspirovat ve Vídni, v Berlíně či ve Varšavě? V září 2024 proběhl v Berlíně železničářský veletrh InnoTrans. Firma Stadler tu ukazovala nové soupravy metra pro berlínskou podzemku.

Menší dvou-vozové nebo spřažené

Berlínský provozovatel podzemky si objednal 1.500 ks těchto vozů s tím, že část z nich je určena pro menší průměr tunelů (JK series) a část pro větší průměr (J series). Soupravy jsou obousměrné, plně nízkopodlažní.

Základní jednotka je dvouvozová s kloubem mezi vozy. Ta má kapacitu 118 cestujících, ale jen 22 sedadel. Svoji kapacitou odpovídá brněnské tramvaji T3. Delší varianta je čtyřvozová,  tedy dva řídící a dva vložené vozy. Kapacita je 227 cestujíícch a 82 míst k sezení. To odpovídá cca šalině KT8 nebo novější 45T.

Výhodou jsou automatická spřáhla, která pohodlně dovolují vytvářet delší soupravy, nebo naopak je odvěšovat. Pokud by takový dopravní model byl zvolen pro brněnskou podzemku, dokáži si představit, že soupravy by přes všední den jezdily buď jako čtyřvozové a nebo jako dvouvozové spřažená do 2 x 2. Mimo špičku a o víkendech by jezdily soupravy dvouvozové. Minimální poloměr oblouku je 50 metrů a maximální rychlost těchto vozů metra je 70 km/hodinu.

Co tomu říkáte?

Vozy metra Stadler JK Series
Vozy metra Stadler JK Series

Slavnostní předsatvení jednotek na InnoTrans 2024 v Berlíně

Vozy metra Stadler JK Series

Ač vypadají spřáhla těchto Stadler souprav metra jako ty vlakové, tyto vozy jsou nižší a nejsou kompatibilní se železničními vozidly. Jak vidno i z obrázku.

Vozy metra Stadler JK Series
Vozy metra Stadler JK Series
Vozy metra Stadler JK Series
Vozy metra Stadler JK Series
Vozy metra Stadler JK Series

Interiér vozů metra Stadler JK Series

Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler

Souprava metra je samozřejmě plně nízkopodlažní. Dveře jsou dvoukřídlé předsuvné. Otevárají se stiskem jednoho tlačítka.

Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler
Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler

Uvnitř je samozřejmě místo pro kočárky. Kola tu mají místo u sklopných sedaček nebo u „bidla“ jak se označuje ta opěrka ve výšce zadku.

Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler
Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler
Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler

Sklopné sedačky a místo pro vozíčkáře.

Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler
Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler
Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler

Souprava je průchozí, na stěnách jsou obrazovky s informacemi pro cestující. Protože jsou vozy určeny pro menší průměr metra, jsou sedačky jen proti sobě. uspořádání sedadel jako třeba v pražském metru by se sem nevešlo.

Interiér vozu metro JK Series od firmy Stadler
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji. Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com