Brněnská nástupiště, ty zahnutá, zakroucená a nízká brněnská nástupiště našeho malého hlavního nádraží. Rok 2016 a opravy II a III.nástupiště, rok 2017 a opravy IV.nástupiště. Opravy odkládat nelze, ale jestli jste čekali vyšší nástupiště pro bezpečnější, pohodlnější a rychlejší nástup a výstup, tak na to zapomeňte. Protože máme nádraží v oblouku.
IV.nástupiště
červen 2017
Léto roku 2017 znamená pro brněnské Horní (Hlavní) nádraží další letní výluku. Opravuje se tzv. Pražský viadukt vedoucí linky na severo-západ na Židenice. Po tři letní měsíce nepojedou ze severního zhlavní vlaky. A od soboty 1.července začíná i rekonstrukce IV.nástupiště.
Jak probíhají opravy
září 2017
4.nástupiště brněnského horního (hlavního) nádraží je opravené. Podle plánu a včas. Dnes tu již zastavují vlaky. Nástupiště má novou dlažbu, historické sloupy a příčky přístřešku perónu jsou původní, po rekonstrukci. Zůstala rovněž zeď, oddělující cestující od pohledu na jih, na obchodní dům Prior, dnes (ještě) Tesco. Výška a zakřivení nástupiště jsou stejné.
11.srpna 2017
Po měsíci oprav se začínají vracet původní litinové prvky zastřešení IV.nástupiště. Očištěné a natřené. Zůstávají nejen ozdoby, ale i ta dlouhá žlutá zeď. Proč? Proboha proč? Vždyť je škaredá a myslím si, že nechrání ani proti slunku, ani proti dešti či chumelenici.
A víte, že podle plánku z počátku 20.století tekl dole za IV. nástupištěm potok na dnešní Nové sady? Na dvojici snímku zeď IV.nástupiště z pohledu cestujícího a dole při pohledu od jihu, od Prioru / Tesco-a.
Myslíte si, že železniční tratě a náspy rozdělují města a vytvářejí bariéry v průchodnosti města? Pak pokračujte na příspěvek o Architektonickém stínu a železnicích na území Brna.
Fotogalerie z průběhu oprav IV.nástupiště z 11.srpna 2017
12.červenec 2017.
12 dní po začátku oprav IV.nástupiště brněnského nádraží. Zdá se, že ta žlutá zeď zůstane.
Stav IV.nástupiště před zahájením oprav
III.nástupiště
Je rok 2016 a brněnské nádraží, brněnský železniční uzel, zažívá další neodkladnou rekonstrukci.
Opravuje se 2. a 3.nástupiště.
Přestože ještě není rozhodnuto, zda-li nové nádraží bude v Centru / Pod Petrovem nebo přesunuté k Řece, rekonstrukce se již nedala odkládat. Možná však, bude řešení brněnského problému odloženo zas až na příští generaci se všemi provizorii co k tomu patří a které nám ztrpčují život.
Je září 2016 a rekonstrukce i 3.nástupiště je dokončena. Největší přínos? Světlejší a čisté.
Rekonstrukce III.nástupiště brněnského hlavního (horního) nádraží
Po dokončení rekonstrukce 2.nástupiště začala v srpnu 2016 rekonstrukce 3.nástupiště. I zde byly po očištění a natření vráceny zpět původní sloupy.
Mind the gap aneb už víte, co znamená Nádraží v oblouku?
Fotky porovnávající 2. a 3.nástupiště před a po rekonstrukci. A pokud nevíte, proč brněnské nádraží nemá vyšší nástupiště, pokračujte na příspěvek Nádraží v oblouku.
11.srpna 2016
Rekonstrukcc III.nástupiště pokračuje
Počátek srpna 2016
II.nástupiště
1.srpna 2016
Rekonstrukce 2.nádraží je hotova.
Je světlejší a čistší. Ale pokud jste čekali, že budou jezdící schody abyste se s kufry či s kolem nemuseli tahat, nebo že nástupiště bude vyšší abyste do nízkopodlažních souprav mohli nastupovat bezbariérově, tak to si budete muset počkat až na nové brněnské nádraží.
20.červenec 2016
10.července 2016
Pátý července 2016: začínáme
Rekonstrukce nástupišť brněnského hlavního (horního) nádraží začíná 2.nástupištěm. Kvůli omezení nejezdí z hlavního nádraží na Královo Pole a Tišnov osobní vlaky. ty jsou nahrazeny šalinou P6: Nové Sady – Královo Pole.
S rekonstrukci se již nedalo otálet. Poslední opravy proběhly v 80.letech 20.století a hrozilo, že konstrukce se již již rozpadne.