Výluka se protáhne o druhou zimu
2.2018
Kvůli nově podané žádosti na prohlášení památkové ochrany Stavědla číslo 4 a 5 se opravy horního (hlavního) brněnského nádraží protáhnou o několik týdnů. Původně se totiž počítalo s jejich zbouráním, ale teď je třeba připravit projekt na jejich záchranu a namyslet jak nově vést kabelové trasy. Památková ochrana se dnes nevztahuje ani na viadukt Hybešova a na sklad Malá Amerika. Na rozhodnutí, zda-li budou prohlášeny za památku nebo ne, se čeká už několik roků. Ministerstvo kultury ČR totiž není schopno rozhodnout.
Pokud je podán návrh na prohlášení stavby za památku, musí se od začátku takto s ní nakládat. I kdyby rozhodovací proces měl trvat třeba dvacet roků. Více o památkové ochraně brněnského horního nádraží zde.
Případ Staviděl ukazuje na problém, kdy po celou dobu projektové přípravy se nikdo z dotčených / oslovených organizací nevyslovil. Byly získány všechna povolení a opravy začaly. A až když se začalo s bouráním, někdo si vzpomněl, že by bylo dobré tyto stavby prohlásit za památkově chráněné. Kdyby to stavěl soukromý investor, na nějaké pozdní připomínky by se vykašlal. Takto SŽDC ustoupila a stavbu protáhne.
Viadukt Hybešova v prachu
Obrovské množství prachu a malých částic. Nejspíše tryskají ocelo-litinovu konstrukci mostu, aby ji zbavili rezu a nečistot. Ten prach co vidíte, se hrnul na procházející lidi, na auta, na lidi co čekali na autobus náhradní dopravy. Do vlasů, na kabát. Hrůza. Na chodníku jeho silná vrstva.
Jako pěst na oko
Víte, jak na Dolní nádraží?
Velká vlaková výluka začala
V neděli začala Velká brněnská vlaková výluka. Většina vlaků jezdí přes Židenice a Dolní nádraž. Naopak část vlaků po prázdninách vrátila na V. a VI.nástupiště. Nástupiště ani jejich zastřešení se nezměnilo, jen budeme chodit o pár desítek metrů metrů dál. Prodloužila se totiž nárazníková zóna.
Ještě pár dní musí vydržet
V pátek v odpolední dopravní špičce přestalo naše stávající hlavní nádraží přijímat vlaky. Brněnský železniční uzel byl už tak přetížený, že osobáky musely čekat desítky minut před vjezdem do Brna. Vyjimka? Překvapení? Nikoliv, snad jen délkou čekání vlaků. Současná kapacita kolejí to už dlouhodobě nezvládá. A dnes, v pondělí další mimořánost na hlavním nádraží. Maximální zpoždění hodina a půl.
Jak od prosince 2018 jezdíme
Autorem plánu je Tadeáš Kachyňa
Stávající Hlavní nádraží vyžaduje nutné opravy. Napřed to byl viadukt Křenová (jak pod ním jezdí šaliny), v dalších letech peróny, vloni pak pražský viadukt směrem na Židenice.
V roce 2018 V. a VI. perón u bočního stánku s pivem. A od prosincové změny jízdního řádu bude nádraží úplně neprůjezdné. Jeden celý rok. A většina vlaků se mu vyhne.
Na našem starém nádraží tak budou začínat / končit jen některé vlaky. Cílem oprav a modernizací je zachování provozu do výstavby nového brněnského nádraží. Odkládat opravy již nešlo. Jak tedy budeme od neděle 9.prosince 2018 jezdit?
- Kompletní popis změn a oficiální plánky najdete na stránkách IDS-JMK. Já zde přikládám jen svůj autorský výběr toho nej-zajímavějšího / nejdůležitějšího.
- Na Dolním nádraží vzniká podchod, čekárna a druhé nástupiště. Nástupiště jsou bezbariérová, dlouhá, široká a vysoká. Pokud tedy cestujete s kočárkem, jste již staří nebo inv. vozík, pak Dolní nádraží, nikoliv Židenice. Plus parkoviště.
- Hlavním přestupním uzlem se ale stávají Židenice.
- Ze Židenic, co chvíli, pojede nějaký ten vlak na současné hlavní nádraží.
- Rychlíky (RJ, Expres) do Vídně, Prahy či Bratislavy pojedou přes Dolní nádraží a Židenice. Na obou místech staví. Tedy stejně jako vloni přes prázdniny.
- Rychlíky od Ostravy a Vyškova (R8) vynechají jak stávající Hlavní nádraží, tak i Dolní nádraží a pojedou na Židenice a do Krpole. Což je super zpráva zejména pro studenty na kolejích brněnské techniky. Mimochodem, nejedná se až o tak velkou změnu. Do Vyškova a do Ostravy se již dnes jezdilo přímo z Králova Pole. Jen se na stávajícím hlavním nádraží počkalo pár minut a vyměnilo se číslo vlaku.
- Regionální rychlíky od Křižanova a Tišnova (R9) budou končit / začínat v Krpoli. Ale, jak jsem napsal výše, část těchto vlaků se v Krpoli přečísluje a pojede na Židenice a pak na Vyškov a do Slezska.
- Rychlíky R9 samozřejmě nekončí v Křižanově, ale pokračují na Havlíčkův Brod a pak do Prahy. Ale tuhle variantu jak do Prahy nedoporučuji – rychlík furt někde staví a výsledkem je 3,5hodinová cesta.
- Vlaky z Olomouce a Prostějova pojedou do Židenic a do Krpole. Vynechají Dolní nádraží.
- Osobáky do Blanska (linka S3) pojedou ze stávajícího nádraží a bude stavit i v Židenicích. Příjemnou novinkou je, že osobáky Blansko – Brno pojedou poprvé i o víkendu po půl hodině. Takže se už nebudeme mačkat s ostatními výletníky.
- Chrlická trať (S2) končí v Chrlicích. A pak přestup na autobus.
- Osobáky od Křižanova a Tišnova směrem na Vranovice a Břeclav (S3) pojedou stejně jako dříve přes Židenice a Dolní nádraží. Kde také staví.
- Protože se očekává zájem cestujících z Krpole do Brna, bude zavedena jak šalina P6 (Krpole, Moravské náměstí, Hlavní nádraží), tak nově i linka S33, která bude pendlovat z Králova Pole přes Židenice na stávající hlavní nádraží. A to po půl hodině. Asi to bude nějaký motoráček, ale kéž by byl aspoň nízkopodlažní.
- Víkendový spěšný vlak Pernštejn na Vysočinu zůstává. Nově odjíždí z Dolního nádraží a staví i v Králově Poli.
- První vlak z Brna do města, myslím tím do Vídně, nám jede z Dolního v 7:24. O půl hodiny později jede do města žlutý RegioJet. Poslední vlak z Vídně přijíždí do Brna o půl jedenácté.
- První ranní vlak z Brna do Prahy je Railjet „Brněnský drak“ o půl páté z Dolního nádraží, resp. ze Židenic. S příjezdem do Prahy po sedmé. Po cestě zastaví i v Blansku a Letovicích.
- Regionální nízkopodlažní rychlíky do České Třebové a Prahy (R19) začínají na současném Hlavním nádraží, vynechají Dolní a staví v Židenicích.
- Oblíbený cyklo-vlak Pálavský Express pojede opět z Krpole a nově bude zastavovat i na Dolním nádraží (6 minut na nakládku kol – není to málo?).
- Turisticky oblíbené nízkopodlažní rychlíky z Brna do Šakvic (na Pálavu) a do (- Olomouce) (R13) bohužel začínají na Dolním nádraží. Škoda. Ty bych si přál protáhnout aspoň do Židenic.
- Z Veselí nad Moravou (S6) mohou využít nové zastávky Šlapanice, ale pak to bude trochu komplikované. Část regionálních vlaků bude končit ve Slatině, některé dojedou až do Židenic a zbytek dokonce až na současné hlavní nádraží.
- Totéž platí o rychlících z Veselí (R56), část končí v Židenicích, část pokračuje couváním na Hlavní nádraží.
- Na původní trasu se naopak vrací vlaky od Jihlavy (S4) včetně rychlíků od Budějovic (R11) a z Moravských Bránic (S41). Ty budou končit na stávajícím nádraží, zřejmě na V. a VI.nástupišti. Která zůstala neopravena.
- Více o změnách ve vedení vlaků přes Brno a v jejich označování najdete v příspěvků Kam směřuje železniční doprava na Jižní Moravě.
Pokud cestujete s kočárkem, inv. vozíkem, nebo se Vám již nechce do schodů, pokud můžete, zvolte raději Dolní nádraží.
Nová budova a koleje
Nové zabezpečovací zařízení vyžaduje novou budovu. Ta roste jak z vody. Uvidíme, kolik bude mít nakonec pater. Tak jako tak výrazně mění pohled na nádraží z Petrova. A u V. a VI. nástupiště se už pokládají nové koleje, aby tudy od prosince 2018 opět mohly jezdit vlaky na Střelice a na Třebíč.
Pak se všechno vytrhá, a bude tady třeba park kolem historického jádra Brna. Nebo tudy pojedou šaliny do Heršpic.
Chtěl bych se mýlit, ale obávám se, že ta stavba bude v panoramatu okolních budov jako pěst na oko.
Říjen 2018: zmizely koleje od pošty
K poště na brněnském hlavním nádraží vedly dvě koleje. Poštovní vůz sem přijel naposledy někdy v polovině 90.let. Od té doby koleje sloužily pro odstavení všeho možného a postupně zarůstaly. V září 2018 první z nich zmizela.
Kdo by myslel, že stánek s pivem u V.nástupiště nebude mít po dobu oprav své zákazníky a zavře, mýlil se. Jeho zákazníci nikam necestují.
V listopadu byl nakonec stánek (možná i se štamgasty) jeřábem nadzvednut a přesunut o pár metrů dál. Od té doby je uzavřený. Štamgasty tu lze potkat ale i nadále. Ti vskutku nikam necestují.
Budova SŽDC: Řízení provozu v Brně
Zde betonový základ pro novou budovu SŽDC. Zde bude soustředěno železniční zabezpečovací zařízení brněnského nádraží a jeho okolí
Jídelna Šenkyříková
Jídelna Šenkyříková u VI.nástupiště brněnského horního (hlavního) nádraží skončila.
Překopnuté kabely
Když se daří, tak se daří. Dnes, ve středu 25.července 2018 byl překopnut kabel zabezpečovacího zařízení. Výsledkem je ochromení provozu na brněnském horním (hlavním) nádraží. Vlaky nabírají značná zpoždění, další vlaky jsou zcela zrušeny.
To je stejný jako když opravujete starej barák. Žádná dokumentace, provizorní napojení z let minulých, Jednou pořádně kopnete a už jen sledujte, co všechno musíte opravovat.
Když jsme u toho sdělovacího kabelu, problémem brněnského nádraží je i jeho památková ochrana. Ta v minulých letech, při rekonstrukcí nástupišť, nedovolila výměnu a vedení zabezpečovacích kabelů novou trasou. Ono to zas tak malý svazek kabelů totiž není.
+6/0
Rekonstrukce mostu Hybešova
V srpnu 2018 pokračují opravy na první polovině obnaženého viaduktu Hybešova
Léto 2018 je tu, a výluky začínají
Opravy železničních mostů na ul. Hybešova a Křídlovická (343 mil Kč) vyvolají přes prázdniny 2018 rozsáhlé výluky. Uzavřené totiž budou kusé koleje u jídelny Šěnkyříková (ta bude zbourána).
K V a VI. nástupišti přes léto nic nepojede. Část vlaků od Střelic bude zastavovat na jiných nástupištích. Další osobáky budou končit v Horních Heršpicích s přestupem na vlaky na hlavní nádraží. Od 1.září 2018 bude část vlaků od Bránic a Buhutic končit na Dolním nádraží.
Stovky miliónů korun za provizoria, místo pořádného řešení. Opravy, které již nelze odkládat. V součtu mnoho hodin času cestujících navíc. Výluky, náhradní doprava. To je daň za naši brněnskou nerozhodnost. A hlavně se „těším“ na komentáře „jen se podívejte jak na Dolní nic nejede, jak to tam dnes vypadá, a vy tam chcete stavět nové nádraží.“ Předtím mnoho let odmítali a blokovali modernizaci železničního uzlu Brno a rozvoj jižní části našeho města, a teď pokrytecky budou psát, že na Dolní není přivedena městská veřejná doprava. Vždyť i přeložení šaliny Plotní část „centristů“ zavrhovala, protože bude sloužit k napojení nového nádraží varianty Řeka. A započítávali náklady na šalinu Plotní do nákladů na variantu Řeka. Blokovat, blokovat, blokovat … a pak kritizovat, že se nic nestaví. Je mi z toho smutno.
+7/−1
- Rychlíky R11 (Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň) pojedou bez omezení, jen na jinou kolej.
- Osobní vlaky S4 (Brno – Zastávka u Brna – Náměšť – Třebíč – Jihlava) mimo špičku, tedy v nepracovní dny a v brzkých ranních a večerních hodinách i v pracovní dny pojedou bez omezení, jen na jinou kolej a nástupiště.
- Osobní vlaky S4 (Brno – Zastávka u Brna – Náměšť – Třebíč – Jihlava) ve špičce – pracovní dny – pojedou jen do Horních Heršpic, kde bude přestup na vlaky linku S3.
- Osobní a spěšné vlaky S41 (Brno – Moravské Bránice – Hrušovany nad Jevišovkou) jeden ranní a odpolední spěšné vlaky nahradí v pracovní dny autobusy, o víkendech a svátcích pojedou až na hlavní nádraží.
Výluky od 1. 9. do 8. 12.2018
- R11 pojede na zbylé koleje hlavního nádraží.
- Linka S4 v pracovních dnech je z Brna do Zastávky u Brna a zpět nahrazena autobusy. V nepracovních dnech pojedou vlaky až na hlavní nádraží.
- Linka S41, všechny vlaky, pojedou z/na Dolní nádraží.
PLÁN OPRAV PRO ROK 2018 / 2019
- 1. května 2018 demolice jídelny Šenkyříková u VI.nástupiště,
červen – říjen 2018 práce na Dolním nádraží – budování nového, ostrovního, nástupiště a podchodu, - od 16. července 2018 výluky a rekonstrukce mostů Křídlovická a Hybešova. Vyloučení provozu V. a VI.nástupiště.
- prosinec 2018 – prosinec 2019 rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. Na Dolní nádraží se přesuna skoro polovina všech vlaků z horního (hlavního) nádraží.
Největší část peněz, přes dvě miliardy, bude stát instalace nového zabezpečovacího zařízení, které nahradí dosluhující elektromechanické. Největší problém je ale u mostů přes Křídlovickou a Hybešovu ulici. U nich je podán návrh na památkovou ochranu a přestože od podání návrhu uplynulo už nějaký ten rok, stále ještě neskončilo správní řízení. SŽDC však s nimi musí jako s památkami nakládat, což jejich opravu hodně prodraží a prodlouží.
Podobně jako v roce 2018, bude opět sloužit Dolní nádraží. Kvůli rozsahu výluk se zde postaví nové nástupiště a dokonce už i podchod. Vše by se mělo stihnout do července 2018. Bohužel nic z toho se nedá použít pro nové nádraží. Je to jen provizorium. Po „zprovoznění“ Dolního nádraží budou uříznuty koleje na V. a VI.nástupiště hlavního nádraží kvůli rekonstrukci mostů.
V prosinci 2018, od nového Jízdního řádu, se výluka rozšíří na celé současné nádraží. Nádraží bude neprůjezdné. Vjíždět na něj budou jen některé vlaky ze severu od České Třebové, a od jihu od Moravského Krumlova a Jihlavy, ostatní budou využívat Dolní nádraží. Stavební práce mají být hotové do konce roku 2019 a v roce 2020 se ještě počítá s dokončovacími pracemi. Nic z toho ale nebude být moci použito pro nové brněnské nádraží.
Opravy jsou nutné. Brněnské hlavní nádraží se dlouhodobě nechávalo „dožít“ a počítalo se s tím, že v současnosti již bude fungovat nové nádraží. Nestalo se a proto musíme vynaložit miliardy Korun na udržení současného nevyhovujícího stavu.
Zatímco výluka brněnského hlavního nádraží kvůli opravě viaduktu Nádražní & Koliště – Dornych v roce 2013 trvala – jen několik týdnů a jen málo cestujících využívalo Dolní nádraží, výluka v roce 2017 trvala již tři měsíce a Dolní nádraží zažilo nečekaný nápor cestujících.
1.info o Velké vlakové výluce
SŽDC zveřejnila první info o výlukách brněnského Horního (Hlavního) nádraží v roce 2018 a 2019. Po dva roky budou vlaky jezdit dle výlukových jízdních řádů. Opravy a modernizace mají začít na jaře roku 2018 a skončit do prosince 2019.
- Na současném hlavním nádraží bude v letech 2018 a 2019 probíhat výměna starého zabezpečovacího zařízení za nové, které bude ovládané z jednoho místa. Z nově postavené budovy.
- Dojde k modernizaci napájení jak na samotném nádraží, tak na tratích od jihu i severu. Úprav se konečně dočkají i koleje a výhybky na břeclavském vjezdu do nádraží. Celkem za 1,8 miliardy korun.
- Dále dojde k opravě mostu přes Křídlovickou a Úzkou ulici za 443 milionů.
- K tomu ještě nějaké drobné práce po brněnském železničním uzlu za dalších 331 milionů.
- Vše za 2,5 mld Kč.
„Opravy souvisejí s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, který je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpaná. Plánované rekonstrukce v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do doby, než vznikne nové nádraží,“ Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.
Nové provizorní „hlavní“ nádraží
Na brněnském Dolním nádraží přibude II. nástupiště, odbavovací hala a podchod s výtahem. Vše za nejméně 60 mil Kč. Dolní nádraží se tím pomalu mění v plnohodnotnou stanici. Při výluce v roce 2017 se ukázalo, že ačkoliv měli cestující možnost využívat i Židenické nádraží, zájem o Dolní nádraží předčil očekávání. I díky zavedení pravidelných autobusových linek, nikoliv jen „nějaké“ Náhradní dopravy za vlak. Objem vlaků si i v roce 2017 vyžádal výstavbu provizorního II.nástupiště, příchod byl ale řízen ručním zvedáním závory na pěším přechodu.
Už dnes si dovolím tvrdit, že vybudováním podchodu a II. nástupiště se vrací pravidelná osobní přeprava na Dolní nádraží, které tím bude nabývat opět na významu. Do budoucna ulehčí Hornímu (hlavnímu) nádraží. Teď je třeba co nejrychleji napojit Dolní nádraží na šalinu. Rekonstrukce šaliny Plotní začala na podzim 2017.
Hlas lidu
Pod článkem na iDnes.cz (30.červen 2017), který přinesl zprávu o roční výluce, se rozproudila výživná diskuze, na jejím základě lze říci že:
- vlastnictví pozemku pod Horním a Dolním nádražím již ustupuje do pozadí,
- referendum již nikdo neřeší (jen 1x zazněl požadavek na Krajské referendum).
- Většina debatujících odmítá odsun nádraží kamsi do „tramtárie“, ale
- už jen malá část si myslí, že stávající nádraží stačí a není třeba nic dělat.
- Většina si uvědomuje, že stávající stav není ideální, navrhují rozšíření stávajícího nádraží, třeba zbourat Tesco a místo něho položit koleje. Už ale neřeší odkud a kam by koleje vedly.
- O uvažované variantě Nádraží v centru – Petrov se nikdo nezmínil. Je vidět, že mezi veřejností není tato „centristická“ varianta takřka vůbec znát. Obávám se proto, že nyní posuzovaná varianta Nádraží v Centru – Pod Petrovem, bude většinovými „centristi“ odmítnuta i (nejen z) ideologických důvodů, protože za nimi stojí městská pravice – Strana Zelených a Žít Brno. A bude požadována nějaká jiná, zatím blíže nespecifikovaná, „centristická“ varianta.
Je unavné stále upozorňovat, že Olomouc má do podzemí u odjezdu pohyblivé schody a Brno-hlavní nádraží v projektu na schody nenašlo místo (kočárky,staří lidé…). Utajený výtah 1.nástupiště je ostudou.
Dobrý den, jezdím pravidelnou linkou z práce a do práce (Brno). Trasa linky se několikrát měnila. Původně začínala na Zvonařce a autobus jel přímo do místa určení přibližně 45 min. Po zavedení integrované dopravy Začínala v Brně na vlakovém nádraži odkud nás vlak přesunul do Sokolnic. Dále jsme pokračovali autobusem. Celkový čas přepravy asi 1hodina 15minut. Nyní při opravě nádraží jezdíme z brna autobusem až do místa určení, nicméně z nějakého nelogiského důvodu přez sokolnice. Proto také celková délka dopravy není 45 min ale asi 1hodinu. Mimo dopravní špičku je doprava celkéem snesitelná. Nicméně v ranních hodinách má autobus 20 až 45 minut zpoždění. Dnes ráno 3.4.2019 se řidič, který jedl vedle nás v pravém pruhu snažil agresivně přejet do našeho pruhu. A stejně agresivní a evidentně vystresovaný řidič autobusu ho nechtěl pustit. Je možné, že došlo k odření obou aut. Jízda nebyla rozhodně klidná. Do kdy tato situace potrvá?
Dobrý večer, bohužel tento stav bude trvat minimálně do 14.prosince 2019. Tedy do začátku platnosti nového jízdního řádu.
Stánek o kterém se píše v článku z roku 1992 byl odstraněn krátce nato v roce 1996, v té době se rekonstruovala trať okolo zastávky Nové sady a jednoposchoďový dům vedle pošty spolu se stánkem byly srovnány se zemí.
Dobrý den, musím reagovat na Váš „komentář k rekonstrukci“. Litujete, že se hlavně nestavělo už dávno a nepřesouvalo, ale tehdy byl ten projekt ještě horší (průjezd nákladní dopravy nádražím, nebylo mimoúrovňové křížení na jihu). Stavět za každou cenu něco, co zhorší cestování tisícům lidem, přece nemůžete myslet vážně. Navíc napojení nádraží „Řeka“ na MHD bude pravděpodobně žalostné, protože studie proveditelnosti stanovila tzv. povinné minimum (neboli to, co nepřinese sice totální pohromu pro kapacitní napojení MHD, ale nebude to žádná sláva) tramvaj Plotní, tramvaj Bulvár, tramvaj Zvonařka-Masná a např. nová městská třída sever-jih radní města včetně kanceláře brněnského architekta toto ignorují, třídu nepostaví a o tramvaji Zvonařka-Masná asi ani neví (příprava trvá mnoho let a tímto by se potvrdilo nebezpečí var. Řeka, že se nestihne kompletní přestavba MHD před otevřením odsunutého nádraží). A to jsem nezmínil kompletní úpravu MHD. Sám bych navrhoval tramvaj v jižním směru od nového nádraží protáhnout kolem kanceláří na Holandské-vyřeší pochodování stovek lidí přes křižovatky u Ronda ke kancelářím – až k Bohunické nemocnici (pod zast. Holandská a pod Heršpickou tunýlkem, kousek po polní a obloukem napojení na Renneskou do zastávky Vojtova) aby provoz tramvají byl trochu ekonomický a užitečný pro lidi. Toto je ale radním i vám jedno a chcete stavět klidně i paskvil. Pravděpodobně tím denně do práce jezdit nebudete.
Pěkný a informativní článek – jen si po sobě přečíst ty gramatické chyby… a není jich málo.
Dobrý den chtěla bych se zeptat jak bude ta velká výluka vlaku jak pojedou vlaky z Brna do Trebice a zpět děkuji za odpovědět.
Dobrý den, výluka 2018 a 2019 bude, ale zatím nejsou jízdní řády náhradní dopravy, ani přesný termín kdy začnou výluky a jak půjdou za sebou. Jakmile něco bude, dám určitě vědět.