Hnutí ANO v pondělí 30.května 2016 představilo svoji variantu brněnského nádraží. Chce jej umístit na nákladní průtah (tedy podobně jako nádraží U řeky) ale až jih za řekou Svratkou, na jejím pravém břehu. Tedy až poblíž AZ Toweru. Současně chce ponechat stávající nádraží pro částečný vlakový provoz. Tím se snaží skloubit obě předložené varianty Pod Petrovem & U Řeky.
V uplynulých dnech proběhlo vyhlašování nejlepších projektů pro nádraží v centru – Pod Petrovem a varianty nádraží U Řeky. Takže mi připadá, že hnutí ANO přišlo se svým návrhem jako s křížkem po funuse. Ale na podzim jsou krajské volby a pokud si dobře pamatuji, před posledními komunálními volbami se téma brněnského nádraží vzala za své i Dělnická strana. Aby nebyla tak monotématická. Dělnická strana prosazovala variantu nulovou – nic nedělat, s ničím nehýbat. Zůstat v centru.
A co si o tom myslím já?
Podle vizualizace a popisu to vypadá, že pro všechny rychlíky, a dále pro osobáky od Břeclavi, popř. od Vyškova (co jedou přes Slatinu a přes Černovice) a od Třebíče, bude sloužit nové nádraží na současném nákladním průtahu, postavené ale na pravém břehu řeky Svratky. Zatímco osobáky ve směru Blansko – Křenovice pojedou přes stávající nádraží a pak obloukem kolmo pod novým nádražím. Protože, když se dobře podíváte na vizualizaci, koleje ze současného nádraží na jih, na Modřice nevedou.
Osobně si nemyslím, že je to dobrý nápad oddělovat vlaky z různých směrů do dvoj-úrovňového nádraží. I rychlíky dojíždějí do Brna davy lidí ze všech směrů. Rychlíky jsou regionálními vlaky. Návrh ANO sice řeší sice nutnost tunelů pod Brnem, které díky využití současného nákladního průtahu nejsou potřeba, ale zachovává spletitou železniční síť v Brně, dále ji rozšiřuje, navíc neřeší jižní odstavné nádraží, jižní část silničního městského okruhu, která má vést právě v místě navrhovaného nádraží.
Osobně bych radši využil stávající násep a viadukt pro novou trasu šaliny od nového Židenického nádraží (odb. ze Stará Osady) – současné nádraží – AZ Tower (Heršpice), popř. odbočující jižní větev do Komárova.
Pokračování
úterý 31.května
A zdá se, že návrh brněnské pobočky hnutí ANO, má pokračování. Hnutí ANO chce, aby v nová koaliční smlouva měla dodatek, který by strany zavazoval k podpoře ano-áckého dvoj-nádraží za řekou. Za návrhem stojí Richard Mrázek, náměstek primátora Vokřála pro dopravu za ANO, a šéf městské komise pro územní plánování Petr Bořecký. Mrázek řekl, že „…podle něhož město velikosti Brna dvě nádraží bez problémů upotřebí“ Naproti tomu náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených), který dlouhodobě prosazuje variantu nádraží pod Petrovem, říká, že dvě nádraží by znamenala, že se možná na víc než rok přeruší práce na studii proveditelnosti a čekalo by se na doprojektování Mrázkovy varianty. Zelení jsou ovšem při koaličním vyjednávání omezení konkurenci od TOP09, která se ještě nevyjádřila. Stejně jako lidovci. Zdroj a více na iDnes.cz.
Tak jsem zvědavý jak to dopadne a co tím hnutí ANO vlastně sleduje. Zatím to vypadá na zdržovací taktiku. Čím více návrhů, tím delší schvalovací (?) řízení. Zatím máme tři jistoty: do říjnového referenda se to určitě nestihne projednat, referendum nic nevyřeší, a seriál o brněnském nádraží zdaleka nekončí.
V úterý 21.června 2016 je vše při starém. V nové koaliční smlouvě se brněnská koalice vrací k současným dvěma variantám: U Řeky a Pod Petrovem.
Varianta ANO – Za Řekou, zmizela jak pára nad hrncem.