tam u Grandu
Bohuslav Fuchs za to nemohl
Současná podoba autobusového nádraží v Brně u Grandu je výsledkem kompromisů a brněnské nerozhodnosti při řešení dopravních staveb. Původní návrh z roku 1948 počítal jak s odbavovací halou, tak především s mnohem větší kapacitou pro autobusy. Výsledkem je však pozměněný a značně ořezaný výsledek. Odbavovací hala se nikdy nestavěla. Jednu z příčin vidíme v původním plánu, který vyžadoval odstranění železničních skladů a kolejí současného nádraží. Jak sklady, tak koleje tu máme i po sedmdesáti letech.
Čekárna a nový povrch
červen 2019
Práce na opravách a mírném vylepšení autobusového nádraží u Grnadu by měly být hotovy do konce prázdnin. Cena 15 mil. Kč. Opravena byla původní Fuchsova střecha a nově bude vyasfaltováno i nástupiště.
duben 2019
Opravy a rekonstrukce pokračují od poloviny dubna. Přibýt by měla odbavovací hala a označování pro slepé. Vše za 11 mil kč.
leden 2019
Dopravní podnik města Brna, jakožto vlastník autobusového nádraží u Grandu, počátkem ledna 2019 oznámil, že za 15 mil. Kč postaví v letošním roce čekárnu a prodejnu jízdenek. Nový povrch na perónech a bezbarierový přístup. A provede nové označení nástupišť.
Cena v lednu 2019 – 15 mil Kč.
září 2018
DPMB uvedl že, zde budou i nějaké komerční prostory. Stavbu bude provádět DPMB, investorem je město Brno. Součásti stavby bude i nový povrch pod skořepinovou střechou. Vše by mělo být hotové do začátku prázdnin 2019.
Cena ze záží 2018 – 10 mil Kč a hotovo by mělo být do září 2019.
Mrzí mne, že se ten plac u Grandu celý nevybagroval a neudělalo se tam několik set parkovacích míst v podzemních garážích. Hned u centra Brna by se náramně hodily. Současné zastřešení autobusové nádraží je stejně nikdy nedostavěné torzo původního záměru. Až by bylo hotovo, postavilo by se zastřešení autobusových zastávek podle původního Fuchsova plánu, třeba i s navrhovanou odbavovací halou. Takto konzervujeme současný špatný stav.
Sklady a koleje za autobusovým nádražím
Budou zbourány, aby nehyzdily, nebo prohlášeny za památkově chráněné?
Nové záchody u Grandu
Nenavrhoval náhodou B. Fuchs i lavičky na svoje BUS nádraží?
Dočáme se někdy i čekárny, ať nemusíte v zimě stát venku?
Historie autobusového nádraží v Brně
Podle plánu však vidíme, že pro výstavbu tohoto nového autobusového nádraží by byly použita i plocha skladů a odstavných kolejí železničního nádraží.
Jinými slovy, v době realizace by mělo být hotové nové hlavní brněnské nádraží, a to staré by uvolnilo místo k dalšímu rozvoji města.
1.prosince 1951 – otevřeno torzo původního záměru.
utobusy se sem nevejdou, parkují kde se dá. Hlavně Dornych a Uhelná, vedle dnešní Zvonařky.
1978 – nedosatek míst k parkování vyřešilo nové autobusové nádraží Zvonařka.
1988 – autobsuové nádraží u Grandu je prohlášeno za památkově ochráněné
Závěrem
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com
Bývalé autobusové nádraží u Grandu by se mělo využít jako tramvajové nádraží a přestupní uzel na metro pod ním a bylo by propojeno tunelem pro pěší pohyblivým chodníkem se starým nádražím ČD. Zastřešená plocha obloukové konstrukce nádraží by se uzavřela proskleným pláštěm. Na betonové střeše by mohly být čekárny, toalety, kavárna atd. Za nádražím MHD, nad Kolištěm, by byly parkovací domy, parkovací plochy a přistávací plocha pro vrtulníky a osobní drony. To samozrejmě až by staré nádraží ČD ztratilo svoji původní funkci Hl.nádraží a posloužilo by už jen jako konečná osobní rychlovlečky z nového nádraží Brno – Dolní, kam by směřovala i VR trať z Prahy na Ostravu a Budapešť.