V Brně má vzniknout Nová městská třída. Široká ulice, široké chodníky, dva jízdní pruhy, uprostřed chodník a stromořadí. Něco jako Třída Kpt. Jaroše.
Už více jak 30 let let je v územním plánu města Brna.
Křížení s Křenovou ulici
Severojižní spojka souběžná s Kolištěm směřující ke Zvonařce se poprvé v územním plánu objevila již v roce 1968 jako rychlostní komunikace mezi dálnicí D2 od jihu a Svitavskou radiálou, která směřuje z Brna ze severu.
Účelem nové městské třídy je propojení Nám. 28. října – Křenky – Vaňkovky a Zvonařky. Toto nové propojení otevře a zpřístupní doposud zanedbaná území, brownfiledy a umožní jejich rozvoj. Místo vybydlených domů, dávno zapomenutých skladů a dřevěných dílen, by měla vyrůst tolikpotřebné obytné domy.
Výrazně se pomůže i veřejné dopravě v Brně. V plánu je trolejbus, ktrý by polo-okružně propojil Žabovřesky – Lužánky – ul. Milady Horákové – Zábrdovice – oblast Trnitá – Zvonařka. Tím by se vytvořilo nové spojení.
Auta by přitom měla zůstat na stávajícím Malém městském okruhu a v budoucnu využívat Velký městský okruh.
Návrh nového linkového vedení trolejbusů po dostavbě nového hlavního nádraží. Dvě linky, pracovně označené jako 34 a 36, by právě využívaly Novou městskou třídu. Zdroj: Studie proveditelnosti ŽUBrno, podzim 2017
Ale kvůli Nové městské třídě se musí bourat a ne zrovna málo. Nemělo by to už ale být tolik, jak se počítalo v původním plánu ze 70.let. Tehdy se uvažovalo s tranzitní cestou sever- jih v parametrech ulice Sportovní. Tedy dva a dva pruhy.
Cílem mělo být rychlé odvedení aut z města. Tento plán byl ale na přelomu 70/80.let změněn, protože se začal budovat Velký městský okruh s tunely pod Vinohrady. S plánem dokončení do konce století. Myšleno 20.století.
Přesto se demolici nevyhneme: Nová městská třída povede z široké ulice Drobného (do ul. Traubova, demolice sudých čísel) – křižovatka Milady Horákové – Příční (demolice lichých čísel) – křižovatka Bratislavská – průraz na Cejl – v Zábrdovicích průraz kolem Tepláren – kolmo pod Pražským železničním viaduktem (který by už v té době neměl stát) – přes areál Mosilany – u ulice Křenová by se napojila na Vlhkou – křižovatka Křenová – průraz přes jakýsi brownfiled na ul. Mlýnská – přes nově vznikající areál Vlněny – Dornych – Zvonařka – Nové brněnské nádraží.
Bohužel odkládání a nejistota kolem projektu Nové městské třídy způsobuje každý den škody. Zanedbaná území jsou dále zanedbaná, nové domy se nestaví a stávající domy se neopravují.
Trolejbusová trať linek 34 a 36 by měla vést: Žabovřesky – Kounicova – Šumavská – Sportovní – Nová městská třída – nové Hlavní nádraží.
Ze zastávky Klusáčkova jsou linky 34 a 36 vedeny po nové trati přes Sportovní, Nám. 28. října a Novou městskou třídu k nádraží.
Více o vedení trolejbusů a dalších linek MHD najdete v příspěvku Studie proveditelnosti – MHD.
Procházka Novou městskou třídou
Nová městská třída vychází podle starších plánů z ulice Drobného do ulice Traubova, kde by si vyžádala demolici domů sudých čísel. To jsou ty domy vpravo.
Dole, za křižovatkou je vidět park na nám 28.října.
Pohled z ulice Příční do ulice Milady Horákové. Před několika lety proběhl (?) protest proti demolici domů a záměru výstavby Nové městské třídy s názevm Traubka je naše. V novém plánu ve Studii proveditelnosti 2017 se již nepočítá (?) s průrazem přes ulici Traubova, ale trolejbus se napojuje z ulice Drobného (kde jsou již dnes trolejová vedení do ulice Milady Horákové.
Nová městská třída pak začíná až v křižovatce s ulici Příční.
Domy s lichým číslem na ulici Příční by měly jít pryč. Místo nich trolejbus, chodník, stromořadí.
Prostě Nová městská třída.
31.leden 2018
Podle webu Archiweb chtějí projekt plánované Nové městské třídy zrušit dvě strany brněnského zastupitelstva Žít Brno a Strana zelených. Obava je z velkého bourání domů a obava z vytvoření nového tranzitního průjezdu městem Brnem. Ostatní strany vznik nové ulice, která by zpřístupnila doposud nevyužívaná území, s připomínkami (omezení tranzitní dopravy) podporují.
Na druhé straně ulice Cejl jsou brněnské Teplárny a nějaké sklady až do Zábrdovic. Tady se díváme do souběžná „ulice“ s ul. Vlhkou.
Místo těchto skladů a zdí povede Nová městská třída. Dnes tu zatím průchod z Cejlu není možný.
Ještě jeden pohled z tzv. Pražského viaduktu.
Vpravo Teplárny, v dáli domy na ulici Cejl. Jednou by tudypo široké ulici měly jezdit trolejbusy, po stranách silnice budou stromy a obytné domy.
Pod Pražským železničním viaduktem by měly jezdit trolejbusy. Přesněji řečeno místo něho. Po dokončení nového brněnského nádraží bude viadukt i železniční ásep zbytečný a místo něho by mohla vzniknout třeba brněnská Drážní promenáda: cesta pro pěší, cyklisty a vozičkáře.
A nebo by po viaduktu mohla jezdit šalina – Stará Osada – nové Židenické nádraží – Mosilana – uzel šalin u nádraží – AZ Tower – Heršpice.
Tak jako tak, musíbýt zvětšen podjezd a konečně odstraněn bariérový efekt železničního náspu.
Areál Mosilany dnes. Zde by měla po demolici, pokračovat široká městská třída.
Uprostřed už je vidět věž kostela na ulici Křenová.
Mezi ulicí Vlhká a Skořepka. Prakticky v centru Brna. Takový obrázek vidí každý den deseti-tisíce lidí přijíždějící vlakem do Brna nebo jim projíždějící.
Definice Brownfieldu – definice Urbanistického stínu. Definice neschopnosti po desetiletí řešit brněnské územní problémy.
Od jara 2020 je plac využíván jako stanové městečko pro brněnské bezdomovce, s cílem zamezit šíření čínského moru.
Stojíme u Alzáka.
Nová městská třída by se měla napojovat do ulice Vlhká a pokračovat kolmo přes ul. Křenová. Za ní pokračuje demolicí jakýchsi dřevěných dílen do již vybouraného území nové Vlněny, dál na Zvonařku až k novému brněnskému nádraží.
Nová městské třída v roce 2020
Návrh vedení brněnské Nové městské třídy dle projednávaného Územního plánu v roce 2020.
- bílý kruh je křížení z ulici Cejl,
- modrý kruh je křížení se žel. viaduktem a
- červený kruh je křžení s ulici Křenovou.
8.února 2018
Kancelář architekta města Brna začala znovu prověřovat projekt Nové městské třídy. Včetně prověření možnosti zrušení části plánované třídy od náměstí 28. října po Cejl. A to kvůli odporu proti bourání ulice Traubové a poloviny ulice Příční.
Dnes zvažované varianty:
- Nejdelší varianta od ulice Drobného přes Traubovu, Příční, Bratislavskou, Cejl a Vlhkou a přes Křenovou až na Zvonařku.
- Zkrácená varianta začínající z ulice Milady Horákové.
- Nejnovější a nejkratší varianta je vedená z ulice Cejl přes neobydlené plochy.
Nová městská třída, alespoň pro městskou veřejnou dopravu, by měla být. „V severojižním směru mezi ulicemi Rooseveltova a Gajdošova totiž není žádná varianta MHD. Pokud se třída nepostaví, budou se všichni dopravovat tramvajemi. Plánovaná třída je atraktivní pro cestující i tím, že počítá s trolejbusy, které jsou rychlejší než tramvaje,“ uvedl Všetečka z KAM.
Místo závěru
Je dobře, že se o Nové městské třídě mluví. Její význam je především pro městskou veřejnou dopravu, a zpřístupnění dnes nevyužívaných brownfieldů mezi Cejlem, pražským viaduktem, areálem Mosilany, Křenovou, Zvonařkou.
Pokud by trolejbus po Nové městské třídě jezdil již dnes, využívalo by jej 30 – 34 tisíc lidí denně. Tím by se výrazně ulehčilo šalinám na Lidické a Veveří (dnes až 50 tisíc lidí denně).
Debata o trolejbusu po této polo-okružní lince je podobná, jako kdybychom se dnes rozhodovali, zda-li má jezdit trolejbus po Kotlářské, Úvoze …
Zatím je to vybydlená oblast, spousta nějakých „garáží“ či „skladů“ v těsném sousedství centra Brna, čekající na zbourání a novou výstavbu. Bez zpřístupnění pro auta, pro veřejnou dopravu a bez chodníků to ale nepůjde. Vzhledem k množství křížení bych se určitě nebál toho, že Nová městská třída bude využívaná pro tranzit. A ulice Traubova se bourat nebude. Teď se jedná, jestli trolejbus bude najíždět z M. Horákové nebo až z Cejlu.
Hlavním smyslem Nové městské třídy je otevřít „zadní dvory“ mnohých dnes zanedbaných a dopravně obtížně dostupných brownfieldů v těsném sousedství centra a vést tudy novou trolejbusová linku, která by výrazně pomohla veřejné dopravě v Brně.
NTM v maximální variantě, tedy od Drobného je totální newsmysl stejně jako odsun role. Se sebezapřením bych akceptoval spojení Cejlu a Křenové, případně protažení dál. Souhlasím s Miroslavem, že rozšíření Příkopu by bylo výhodnější.
Chápu to tedy tak, že (z nutnosti zrušit Pražský železniční viadukt) se městská třída začne stavět, až když se bude blížit ke konci stavba nového nádraží v poloze u řeky?
Vzhledem k tomu, že toto nádraží bude dokončeno nejdříve v roce 2033 (někde jsem toto datum viděla), pak městskou třídu ještě asi 10 let ani nezačnou stavět…
Fandíte dobře,
asi nemáte na Traubce nebo na Příční dům, pod kterým je taktéž pozemek. Majitel má teď dům v centru Brna a bude mít nic, protože za peníze z vyvlastnění si už žádný dům v centru Brna nekoupí. Zato jeho pozemek (vyvlastněný) zakoupí spřízněný developer.
Vůbec nechápu to nutné násilí u těchto dvou ulic. Průtah na Cejl lze udělat přirozeněji z Příkopu (u IBC chodník jak několik krav a dále parkoviště) a na Ponávce jsou nalevo – parkoviště, zoufalý travnatý kus, kde přistávají vrtulníky a za ním přes pozemky na Cejl vlastně nic. Uhnout za travnatým prostranstvím by nic nestálo a ulice by vyšla na zaústění na Cejlu v místě kde je plánováno pokračování průmyslovými dvory dále.
Jednalo by se tedy o dva domy. Jeden na Milady a Příkopu vedle IBC a pak až rohový dům na Ponávka/Cejl.
Chápu ho jen, pokud by systém „vyvlastníme a prodáme kámošům“ byl dohodnut a v běhu.
U zboření fronty v Příční vyvstane otázka, co s odhaleným vnitroblokem bez uliční fronty. Nevím, jestli jste tam někdy byl, ale není to hezký pohled. Do žádného vnitrobloku není hezký pohled, protože je to to, co mělo bý skryto a ne odhaleno. Tento vnitroblok je navíc velmi hustě zastavěný, takže by se demolice netýkala jen fronty, ale ještě dalších funkčních domů ve vnitrobloku.
Je mi líto každého domu, který musí ustoupit nové stavbě. Je ho škoda. Polovina ulice Truabka se nejspíše bourat nebude. Zdá se, že ani po ulici Příční nepovede Nová městská třída. Teď Kancelář architekta města Brna začíná zpracovávat novou Studii, jaká možnost by byla pro Brno a Brňáky nejvhodnější. Jsem příznivcem Nové městské třídy, je třeba zpřístupnit doposud nevyužívané brownfieldy a hlavně zavést novou polo-okružní trolejbusovou linku. Ta by výrazně pomohla dnes přetíženým šalinám po Veveří a Lidické. A zkrátila lidem cestování veřejnou dopravou. Vždy je třeba zvážit náklady a přínosy. Máta samozřejmě pravdu, že po zbourání čelní fronty domů ulice Příční se odhalí nevzhledné vnitrobloky a bude mnoho let trvat, než se rány zacelí. Někdy je ale nutné i takové nepopulární bourání provést.