Kudy na vlak?

Od nového jízdního řádu, od 9.prosince 2018, jezdíme do Vídně a Prahy opět z provizorního Dolního nádraží. Jak se dostanu na Dolní nádraží a jak to tam vypadá teď ?
Velká brněnská vlaková výluka 2018 /2019 je mnohem rozsáhlejší než kdy dříve. Jak do počtu vlaků, tak i cestujících. A bude trvat rok. Stávající hlavní nádraží je neprůjezdné. A tak více jak polovina vlaků, osobáků i rychlíků bude jezdit přes Dolní nádraží. Jak vypadá cesta na Dolní nádraží a jak to tam vypadalo dříve.

Jak na Dolní nádraží

  • vlakem – ze Židenic na Dolní jezdí osobáky linky S3 (linka Tišnov – Vranovice) a také rychlíky. Takže je tu časté spojení vlakem. Můžete využívat šalinkartu. Všechny vlaky co staví na Dolním nádraží, staví i v Židenicích. S vyjimkou nízkopodlažních rychlíků linky R13 (Pálava, Břeclav a Olomouce). Ty začinají na Dolním.
  • Autobusem číslo 61. Ten zastavuje u hlavního nádraží a odtud pokračuje na smyčku přímo před Dolní nádraží,
  • Pěšky od Vaňkovky a dál po ulici Rosická kolem Zvonařky nebo po cyklostezce od řeky Svratky.
  • Na kole od Vaňkovky nebo z cyklostezky kolem řek Svratky, odbočka u křížku. Před nádražím jsou hliníkové stojany. 
  • Autem – parkoviště KaR a klasické parkoviště. Kapacita parkování je mnohem větší než na stávajícím Hlavním nádraží.

Parkování na Dolním nádraží v Brně

Parkování na Dolním nádraží v Brně

Na cestě na Dolní nádraží v Brně, na ulici Trnitá, u křižovatky s nájezdem na autobusové nádraží je toto placené parkoviště. 

Parkování u Dolního nádraží v Brně

Parkování na Dolním nádraží v Brně: ceník je vyfocen v květnu 2019 a postavit zd emůžete jak aito, tak motocykl či autobus.

Nové parkoviště K + R před brněnským nádražím

duben 2019
Před brněnským nádražím je nově i parkoviště K + R. Parkování je tedy jen na krátkou chvíli, vyložení (nebo naložení) milované soby z auta a odjezd. 

Sdílená kola u Dolního nádraží v Brně

Kde zaparkovat u Dolního nádraží v Brně? Pokud (jste sám a) jedete na kole, jsou připraveny stojany na kola mezi novou čekárnou na rohu a stáním autobusů. 

Dolní nádraží v Brně je bezbarierové

Dolní nádraží v Brně je plně bezbariérové

Dolní nádraží v Brně je plně bezbariérové

Nástupiště jsou rovná, dlouhá, široká a vysoká. Tedy bezpečná a pohodlná. Do nízkopodlžních vlaků se nastupuje bez-schodů. 
Přístup na nástupiště u 1.koleje po nakloněné ploše, na nástupiště u 2. a 3.koleje pak výtahem.

Přístup do budovy k prodejnám lístků a do čekárny bezbarierové přes nakloněnou plochu.
V budově nádraží bezbarierové WC. 

Popis nádraží Brno Dolní nádraží z pohledu cestování s dětmi, s kočárkem, pro staré lidi a vozičkáře. Sledujte na webu Vlakem jednoduše.cz

Nová zastávka na Dolním nádraží

Nová autobusová zastávka na Dolním nádraží

Od února 2019 zastavují autobusy na nové bližší zastávce. Bohužel není stále bezbarierová.

Zastávka autobusů na Horním nádraží

Autobus 61 na Dolní nádraží

Autobus 61 směrem na Dolní nádraží jezdí z boku současného hlavního nádraží. Zde jedna z podvečerních jízd. 

Nová čekárna na Dolním nádraží
V sobotu 22.prosince byla na Dolním nádraží otevřena nová čekárna. Spolu s čekárnou a pokladnami jsou zde místa k sednutí, topení, automaty na jídlo a pití a také záchody. Takže už není třeba využívat venkovní montovanou čekárnu. A hlavně, je to blíž.
Stanoviště autobusů č. 61 směr Dolní nádraží

Stanoviště autobusů č. 61 směr Dolní nádraží jezdí z boku současného Hlavního brněnského nádraží, asi 50 metrů od stanoviště šalin. Prostě tam, kde obvykle zastavují autobusy náhradní dopravy za vlak.

Autobus má pak ještě zastávku Úzká na druhé straně žel. náspu, a pak až na Dolním nádraží, kde svoji jízdu končí. Autobus jezdí o víkendech i po 15 minutách, což není moc dobré. 

Přístup do čekárny na Dolním nádraží
Přístup do čekárny na Dolním nádraží je sice bezbarierový, ale povrch je proti uklouznuti pokryt hlubokým „kobercem“. Pro chodící v pohodě, pro kočárek či kufr nevím, nevím.

JAKÉ VLAKY jezdí PŘES DOLNÍ NÁDRAŽÍ

Přes Dolní nádraží pojedou jen některé vlaky (linky):

  • Rychlíky (RJ, Expres) do VídněPrahy či Bratislavy pojedou z Dolního nádraží a staví i v Židenicích.
  • Osobáky od Křižanova a Tišnova směrem na Vranovice a Břeclav (S3) pojedou jak přes Židenice, tak přes Dolní nádraží. Kde také staví. 
  • Víkendový spěšný vlak Pernštejn na Vysočinu odjíždí z Dolního nádraží a staví i v Králově Poli.
  • Oblíbený cyklo-vlak Pálavský Express pojede z Krpole a bude zastavovat i na Dolním nádraží.
  • Turisticky oblíbené nízkopodlažní rychlíky z Brna do Šakvic (na Pálavu) a do  (- Olomouce) (R13) začínají na Dolním nádraží. Nestaví v Židenicích, škoda. 

Ostatní vlaky pojedou přes ŽIdenice do Králova Pole, další vlaky pojedou ze Židenic na stávající hlavní nádraží. Kompletní přehled najdete v tomto příspěvku

Schéma velké brněnské vlakové výluky, včetně náhradní autobusové dopravy a šaliny P6. Autorem plánku je Tadeáš Kachyňka.
Schéma velké brněnské vlakové výluky, včetně náhradní autobusové dopravy a šaliny P6.

Protože je stávající brněnské nádraží neprůjezdné, budou na něm začínat / končit jen některé osobáky a rychlíky. Hlavím dopravním přestupním uzlem se stávají Židence. Navíc je zavedena posilová linka z Krpole jezdící po půl hodině na současné hlavní nádraží, plus šalina P6.

V Židenicích je však problém zaparkovat, navíc je nádraží jen se schody, žádný výtah. Pokud s kočárkem, jste staří nebo inv. vozík, pak doporučuji Dolní nádraží.  

Autorem plánku je Tadeáš Kachyňa.

Kompletní popis linkového vedení najdete v tomto příspěvku.

9.prosince 2018: Výluka začíná

Dvě nové nástupiště na Dolním nádraží. Rovná, dlouhá a přehledná
Dvě nové nástupiště na Dolním nádraží. Rovná, dlouhá a přehledná. Přibyly lavičky, osvětlení a přístřešky. Hlavně však nový podchod na II.nástupiště.
Na druhém, jižním, konci násupiště je sice bezbarierový přechod / přejezd trati, ale ...
Na druhém, jižním, konci násupiště je sice bezbarierový přechod / přejezd trati, ale přechod přes koleje bude zcela jistě pro cestující zakázán. Bude to jen služební přechod. Tady jezdí vlaky již opravdu hodně rychle.
Na provozorním Dolním nádraží je i provizorní čekárna
Na provozorním Dolním nádraží je i provizorní čekárna. Ta je v montované novostavbě na parkovišti před nádražím. To znamneá, že z čekárny na vlak musíte venkem, bez přístřešku
Nevýhodou je, že přístup na nástupiště je jen z jendoho konce. tady je jak podchod, tak (zřejmě) i výtah.
Nevýhodou je, že přístup na nástupiště je jen z jendoho konce. Tady je jak podchod, tak (zřejmě) i výtah. Při délce nástupiště, několik set metrů, a délce vlaků, je nutné počíta aspoň s 5 minutami na cestu na druhý konec. 
Ještě v pátek 8.prosince probíhali dokončvací práce na podchodu k II.nástupišti
Ještě v pátek 8.prosince probíhali dokončovací práce na podchodu k II.nástupišti
Na provozorním Dolním nádraží je i provizorní čekárna
Prodejna lístků, lavičky, stoly, automaty na občerstvenní. Topení a ochranka. Pokladna a čekárna otevřena skoro non-stop. 

20.října 2018

Na Dolním nádraží intenzivně, i o víkendu, pokračuje výstavba provizorního podchodu, výtahu a ostrovního nástupiště. U prvního ja u druhého nástupiště budou moci od prosince 2018 současně zastavovat až tři vlaky.
Ale již dnes zde začínají a končí vybrané vlaky od Střelic. Lidi sem sváží autobus ze stanoviště Náhradní autobusové dopravy Úhelná
Autobus náhradní dopravy z Úzké
Je sobotní ráno a právě na novou autobusovou zastávku (ale bez přístřešku) přijel z Úhelné autobus náhradní dopravy. Lidé přestupují na vlak.
Pohled od Dolního nádraží k Vaňkovce. Ulice Rosická a pak ulice Trnitá.
Pohled od Dolního nádraží k Vaňkovce. Ulice Rosická a pak ulice Trnitá. Po pravé ruce vybydlený barák. Chodník i silnice mají nový povrch. Konečně bez výmolů.
Příjezdová silnice, parkoviště i stání autobusů je čerstvě vyasfaltováno.
Příjezdová silnice, parkoviště i stání autobusů je čerstvě vyasfaltováno. Od loňského roku výrazné zlepšení a myslím, že i rozšíření plochy. Přístup na vlak je zatím od zastávky pár desítek metrů, až za tu bílou budovu a doleva. Vpravo je objekt Charity. 
Pokud se chcete dozvědět více o Dolním nádraží, nějaké ty fotky, historii a tak … pokračujte na příspěvek Brno Dolní nádraží.

3.září 2018

Od pondělí 3.září 2018 začíná další výluka Horního (hlavního) nádraží. A na Dolní míří autobusy Náhradní dopravy. Výluka se zatím týká jen části osobních vlaků do Ivančic a Bohutic. Více o výluka v roce 2018 a 2019 zde.

O historii Dolního nádraží a fotky z minulé výluky v příspěvku Dolní nádraží.

Začátkem září 2018 změna - chodník je znovu průchozí, zábradlí od žlutého domu, zmizelo. Silniční provoz komplikuje výkop.
Začátkem září 2018 změna – chodník je znovu průchozí, zábradlí od žlutého domu, zmizelo. Silniční provoz komplikuje výkop.
3.září 2018 Chodník na Dolní nádraží je opět průchozí
Chodník od Zvonařky na Dolní nádraží je od září opět průchozí. Zmizelo zábradlí u toho vybydleného domu. Výmoly a pozůstatky stromů zůstaly. V říjnu získal i tento chodník nový povrch. 
Parkoviště před Dolním nádražím dostává nový povrch
3.9.2018 Parkoviště před Dolním nádražím dostává nový povrch
První autobusy Náhradní dopravy na Uhelnou
První autobusy Náhradní dopravy na Uhelnou

srpen 2018

8.2018 Ukrajinští dělníci hloubí základy podchodu.
Dolní nádraží v srpnu 2018. Ukrajinští dělníci už hloubí základy budoucího podchodu. Kvůli intenzitě dopravy si totiž již nevystačíme s jedním (polo.druhé) nástupišti. Musí vzniknout plnohodnotné ostrovní nástupiště.
8.2018 Budova Dolního nádraží má nový kabát, uvnitř probíhají stavební práce
8.2018 Budova Dolního nádraží má nový kabát, uvnitř ještě probíhají stavební práce – čekárna, záchody, pokladny. Na rozdíl od minulé výluky, ta nadcházející bude i přes zimu.
8.2018 Ulice Rosická - cesta od Dolního nádraží do města
8.2018 Ulice Rosická – cesta od Dolního nádraží do města. Před nádražím je sice velké parkoviště, ale to je, pro mne, nepochopitelně, již dnes plně obsazené, včetně stání na ulici Rosická.
Ulice Rosická dnes, v srpnu. Tudy se bude chodit?
Ulice Rosická dnes, v srpnu. Po chodníku, kolem tohoto domu, se ještě vloni chodilo. Dnes je již chodník zaplocen, protože z domu očividně padají kusy zdiva. Budeme tedy chodit po té úzké silnic a vyhýbat se autům a autobusům?

Shrnutí

  • chodník je přerušen plotem proti padajícím kusům zdiva – opraveno,
  • úzká silnice je plná stojících aut – už tu auta nestojí a silnice je průjezdná,
  • silnice Rosická je úzká, budou se zde míjet autobusy a auta – parkující auta zmizela,
  • chodníky jsou obecně úzké a plně děr – spraveno, nově vyasfaltováno,
  • parkoviště před nádražím je v srpnu plné aut – nový povrch, rozšířené, volné,
  • Cihlový sklad vedle nádraží je v dezolátním stavu – nebezpečí pro chodce – zajištěno (?)
  • Bezbarierový přístup na vlak – hotovo (?)

Jaro 2018

U Vańkovky před Zvonařkou
3.2018 Jsme na přechodu u Vańkovky před Zvonařkou. Jdeme se podívat na Dolní nádraží odkud budou od prosince jezdit vlaky do Vídně i k našim západním sousedům, do Prahy.
Výjezd z autobusového nádraží Zvonařka
3.2018 Výjezd z autobusového nádraží Zvonařka. Nebezpečné místo při přecházení: široká silnice, žádný přechod, bez značení. Nebezpečné (!)
Vedle Zvonařky
Chodník vedle Zvonařky. Zatím je cesta na Dolní nádraží dobrá.
Ulice Rosická, díry po stromech (?)
Ulice Rosická, díry po stromech (?), už tak úzký chodník je zúžen zbytky travnatého porostu. V srpnu 2018 již nelze kolem toho žlutého baráku procházet – padající zdivo.
Ulice Rosická na jaře 2018
Ulice Rosická na jaře 2018. Sklad u nádraží. (světlíky do sklepa jbyly přes prázdniny zadělány).
Pro urban-zájemce, zámek na těch zrezivělých červených vratech je jen pro okrasu a další zámek už při vstupu do budovy není …
Dolní nádraží v Brně, jaro 2018
Pro fotografy možná dobré, Ale chcete chodit na vlak kolem takové budovy? 
Ulice Rosická na jaře 2018
Dolní nádraží na jaře 2018. Parkoviště je již zaplněné. Kde bude místo na stání? Kde bude bezpečná zastávka autobusu?
Dolní nádraží v Brně, jaro 2018
Mezi budovou nádraží a tím červeným cihlovým skladem je plechová ohrada. Jestli Vás zajímá, co je za plotem kolem kterého budete chodit, tady to vidíte.

Nápady Jak na Dolní nádraží jinak – nerealizováno

Asi 400 metrů po zpevněné cestě a jste na cyklostezce Brno - IKEA - Olympie.
Asi 400 metrů po zpevněné cestě a jste na cyklostezce Brno – IKEA – Olympie. Cedule se směrovkou tu nejsou, ale cyklisté a chodci i s kufry na kolečkách si svoji cestu již objevili. Z ulice Heršpická skoro ideální cesta.
Středem Trnité vede / vedla kdysi zpevněná cesta
Pohled od Dolního nádraží. Středem Trnité vede / vedla kdysi zpevněná cesta. Nešla by aspoň provizorně obnovit?
Středem Trnité vede / vedla kdysi zpevněná cesta

Zbytky zpevněné cesty na Dolní nádraží. Pěší a cyklisté by se vyhnuli autům a autobusům náhradní dopravy

Vyústění cesty z Trnité
Vyústění cesty z Trnité. 

Cesta změny?

V roce 2018 a 2019 budou probíhat rozsáhlé výluky starého brněnského hlavního nádraží. Vlaky budou opět zastavovat na Dolním nádraží. Po zkušenostech z letních měsíců roku 2017 bude Dolní nádraží opět intenzivně využíváno. Překvapivě totiž, i přes nabídku dvou nízkopodlažních autobusových linek, které pendlovaly od Dolního nádraží, využívala více jak polovina lidí pro cestu z Dolního nádraží na navazující spoje, do Vańkovky či na Zvonařku, pěší cestu.
Navrhuji proto několik zlepšení. Cílem není vytvořit dlouhodobé řešení, ale jen dočasné řešení do doby výstavby nového nádraží, přivedení šaliny a zastavění území Trnitá.
Návrh na obnovené cesty na Dolní nádraží středem Trnitá
Můj návrh na obnovené cesty na Dolní nádraží. Tři cesty – tři možnost.
Co tak vyznačit přechod pro chodce u Zvonařky?
Co tak vyznačit přechod pro chodce u Zvonařky? Zvýšíme bezpečnost chodců.
Trasa 1
Nebezpečné křížení chodníku od Zvonařky na Dolní nádraží se širokou silnici na Zvonařku. Doplnit o přechod pro chodce.
Cesta pokračuje přes děrovaný chodník. navrhuji za-asfaltovat. Díky tomu se odstraní zúžení chodníku.
U Dolního nádraží bude opět nástupní / výstupní zastávka autobusu. Doplnit o provizorní nást. ostrůvek. vyšší konfort a bezpečí pro cestující veřejnost.
Aby byl chodník širší a cesta s kufry klidnější, stačí za-asfaltovat díry na chodníku
Aby byl chodník širší a cesta s kufry klidnější, stačí za-asfaltovat díry na chodníku – v září 2018 nově vyasfaltováno
vyznačit cyklo-stezku od Dolního nádraží.
Co tak vyznačit cyklo-stezku od Dolního nádraží? Mimochodem, vznikne tak bezpečné cyklo spojení od řeky Svitavy až k Vaňkovce.
Trasa 3
Cyklo-spojka: od dolního nádraží vede zpevněná cesta až k řece Svitavě. Zde se napojuje na využívanou cyklostezku Brno – Vídeň. Navrhuji doplnit značení cyklostezky a směrovky. U Dolního nádraží směrem na cyklotrasu (směr Komárov, Soutok, a na druhou stranu Rondo, Bystrc-přehrada). U odbočení směrovku na Dolní nádraží, Zvonařka, Vaňkovka.
Co tak vy-asfaltovat chodník středem Trnité?
Co tak vy-asfaltovat chodník středem Trnité? Tři metry široká cesta pro kola, kufry a lidi
Co tak vyznačit chodník přes parkoviště?
Co tak vyznačit chodník přes parkoviště?
Trasa 2
Od Dolního nádraží Středem louky vedou zbytky zpevněné komunikace. Navrhuji vyasfaltovat tuto trasu na 3 m stezku pro chodce, kola a kočárky. Stezka pokračuje přes ulii Košťálový na široký nástupní ostrůvek a končí na ulici Opuštěná u zastávky autobusů Zvonařka linek 40 (Tuřany), 44 (Stará Osada, mednlák), 47 (Staré Černovice), 48 (Komárov, Holásky), 49 (Mariánské nám., Modřice(Olympie), 63 (Chrlice) a 701, 702. Díky tomu se vytvoří pohodlné pěší spojení na autobusy. U Dolního nádraží doplnit směrovku na BUS.

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com