S novým jízdním řádem, který začíná platit ze soboty na neděli 12./13. prosince 2020, bude dokončena i modernizace trati Hustopeče – Šakvice.
Od neděle začnou jezdit přímé vlaky z Hustopečí do Brna. Ale prodlouží se jízdní doba o 10 minut.
Jízdní doba o 10 minut delší
Dnes, při kombinaci regionálního vlaku a rychlíku s přestupem v Šakvicích je jízdní doba z Hustopečí do Brna 34 minut.
Podle nového jízdního řádu 2020/2021 bude jízdní doba vlaku z Hustopečí do Brna 42 až 45 minut. Jízdní doba se tak prodluží o cca 10 minut, což je 25 % z původní jízdní doby.
Ale bude to přímý vlak. Osobní, jak se dnes říká regionální, nikoliv rychlík. Co je lepší? Rychlost s přestupem nebo Pohodlí?
Výhody a Nevýhody přímého vlaku
- Nevýhodou přímého vlaku je prodloužení jízdní doby z Hustopečí do stanice Brno hlavní nádraží (+10 minut). Vlak zastavuje v každé stanici.
- Výhodou je cestování bez přestupu v Šakvicích. Lidé už nemusí v Šakvicích přestupovat, nemusí čekat na rychlík od Hodonína.
Rychlíky Moravan od Hodonína bude sice i nadále v Šakvicích zastavovat a to v celou hodinu + 2 minuta, ale případný přestup se časově nevyplatí. - Výhodou je, že přímý vlak obslouží i zastávky před Brnem a část přímých vlaků pokračuje přes Brno (Židenice, Lesná, Krpole …) dál na Vysočinu.
Například ten, kdo pojede z Hustopečí do Vaňkovky, tomu se jízdní doba zcela jistě prodlouží. Ten, kdo cestuje do Technologického parku v Krpoli, tomu se celková jízdní doba zkrátí.
Vnímaná cestovní doba
Tento pojem, zjednodušeně řečeno říká, že pro většinu lidí je každý přestup špatný (výjimkou jsou šotouši a další fanoušci veřejné dopravy, kteří si přestupy vychutnávají).
Ale většina lidí, pokud si mohou vybrat mezi přímým spojem, byť o něco pomalejším a přestupem s úsporou několika minut času, radši zůstane sedět a pojede bez přestupu.
Ve výpočtech se toto nepohodlý spojené s přestupem zohledňuje přidáním nějaké ty minuty na každý přestup nad skutečný čas dle jízdního řádu. Tohle je vnímaná cestovní doba.
S přestupem za 33 minut
Dnes jezdí vlaky z Hustopečí do Brna po hodině. Od nového jízdního řádu budou přímé vlaky ráno a odpoledne jezdit po půl hodině.
A pokud vám chybí přestup, můžete využít kombinace autobus linky 543 z Hustopečí do Šakvic, kde máte 5 minut na přestup na vlaky R13 do Brna. A z Hostupečí jste v Brně už za 33 minut!
Podobně i opačně.
Takže první přímý vlak do Brna vyjíždí z Hustopěčí již tuto neděli 13.prosince.
Jak to vidím já
Já osobně bych taky radši seděl ve vlaku bez přestupu i za cenu 10minutového prodloužení jízdní doby. Vystupovat, čekat venku na peróně na vlak, který může mít nějakou tu minutu zpoždění, zvláště teď v zimě … U přímého vlaku mohu využít i zastávek, které mám nově po cestě. Konkrétně vyčkávám na výlet s dětmi do Hustopečí až na nový jízdní řád, až bude z Krpole jezdit přímý vlak.
Snad se i na této lince S3 dočkáme již brzy nízkopodlažních vlaků.
A jak jste na tom vy?
Dáváte přednost přestupování a čekání na peróně nebo sezení o 10 minut déle?