Jak si představujete brněnskou podzemku? Budeme se inspirovat ve Vídni, v Berlíně či ve Varšavě? V září 2024 proběhl v Berlíně železničářský veletrh InnoTrans. Firma Stadler tu ukazovala nové soupravy metra pro berlínskou podzemku.
Menší dvou-vozové nebo spřažené
Berlínský provozovatel podzemky si objednal 1.500 ks těchto vozů s tím, že část z nich je určena pro menší průměr tunelů (JK series) a část pro větší průměr (J series). Soupravy jsou obousměrné, plně nízkopodlažní.
Základní jednotka je dvouvozová s kloubem mezi vozy. Ta má kapacitu 118 cestujících, ale jen 22 sedadel. Svoji kapacitou odpovídá brněnské tramvaji T3. Delší varianta je čtyřvozová, tedy dva řídící a dva vložené vozy. Kapacita je 227 cestujíícch a 82 míst k sezení. To odpovídá cca šalině KT8 nebo novější 45T.
Výhodou jsou automatická spřáhla, která pohodlně dovolují vytvářet delší soupravy, nebo naopak je odvěšovat. Pokud by takový dopravní model byl zvolen pro brněnskou podzemku, dokáži si představit, že soupravy by přes všední den jezdily buď jako čtyřvozové a nebo jako dvouvozové spřažená do 2 x 2. Mimo špičku a o víkendech by jezdily soupravy dvouvozové. Minimální poloměr oblouku je 50 metrů a maximální rychlost těchto vozů metra je 70 km/hodinu.
Co tomu říkáte?
Ač vypadají spřáhla těchto Stadler souprav metra jako ty vlakové, tyto vozy jsou nižší a nejsou kompatibilní se železničními vozidly. Jak vidno i z obrázku.
Interiér vozů metra Stadler JK Series
Souprava metra je samozřejmě plně nízkopodlažní. Dveře jsou dvoukřídlé předsuvné. Otevárají se stiskem jednoho tlačítka.
Uvnitř je samozřejmě místo pro kočárky. Kola tu mají místo u sklopných sedaček nebo u „bidla“ jak se označuje ta opěrka ve výšce zadku.