Pro někoho jen kopřivy o které se někdo šeredně spálí, pro jiné pustá louka, neobydlené území. Pro další budoucí Jižní centrum, nová brněnská čtvrť Trnitá, nové brněnské nádraží. To je velká výzva.
Oblast má rozlohu 139 ha a s centrem bude propojené novou městskou třídou. Kolem ní má na rozloze zhruba 50 ha vzniknout nová čtvrť s tolik potřebnými byty.
Vaňkovka: Brno nové hlavní nádraží
Pondělí 17. ledna 2022
Ve vaňkovce začíná výstava modelu nové brněnské čtvrti Trnitá, včetně nového brněnského hlavního nádraží. Každý se může podívat co se plánuje, kudy pojedou šaliny, vlaky, kde budou obytné bloky.
Výstava potrvá ve Vaňkovce až do 5. února.
A proč právě ve Vaňkovce? Jednak proto, že tu model nové čtvrti shlédne mnoho lidí a také proto, že i samotná Vaňkovka je jedním z prvních objektů v nové čtvrti Trnitá.
Začátek výstavby nového nádraží 2028. Dokončení 2035. „Jdete prostornou halou zakrytou elegantní kopulí, vše ještě voní novotou. Snadno jste přestoupili, nabízí se vám vlaková, autobusová i městská hromadná doprava. Na místě bez problémů zaparkujete auto i kolo. Veřejná prostranství okolo nádraží se postupně stávají součástí města a nové čtvrti, jejíž první budovy už stojí. Proměněné nábřeží Svratky láká k procházce. Nové nádraží se stává vstupní branou do města. Moderní, krásnou, užitečnou, ale také udržitelnou stavbou….“
Snad už žádné protihlukové stěny
Vizualizace nového domovního komplexu: Pelčák a partner architekti
Způsob založení stavby je mimořádně důležité, protože pod ním bude jezdit podzemka. Tento pohled je směrem k Vaňkovce, která je skrytá za vyššími budovami. V popředí šalina z Nových Sadů k novému nádraží.
Mezi ulicemi Opuštěná a Uhelná se bude stavět nový dům. No dům, přímo šest budov. Ty budou mít společný základ s podzemními garážemi. Ve čtyřech domech budou byty, jeden dům bude pro kanceláře a ten šestý bude hotel. Celkem zde má být vybudováno 186 bytů a 143 ubytovacích jednotek. V podzemních garážích vznikne 271 parkovacích stání, dalších 10 bude na povrchu.
Řešené území bude dopravně napojeno ze západní strany novou městskou třídou a z jižní strany na ulici Severní. Dešťové vody budou sváděny do dvou nádrží. Voda z první části bude využívána pro zavlažování. Z druhé části bude odváděna do kanalizace.
K projektu se samozřejmě vyhadřuje město. Požadavkem například je, aby ploché střechy byly zelené. Dalším požadavkem bylo vysázení nových uličních alejí. Obojí je v záměru už obsaženo.
Podstatnější asi je, aby znovu nevznikl podobný protihlukový paskvil jak na Plotní. Proto… „Mezi našimi požadavky je také uvedeno, že by měl projektant brát v potaz současné i budoucí zdroje hluku a přizpůsobit tomu stavbu. Díky tomu nevzniknou nároky na stavbu protihlukových opatření…“ přiblížil Filip Chvátal.
Projekt musí respektovat i předpokládané vedení brněnské podzemky.
Sochy v ulicích: základní kámen nového Jižního centra
Martin Zet přímo na místě odlil z betonu tuto velkou tvárnici jako pomyslný základní kámen nového rozvoje Brna.
Martin Zet tímto svým dílem reaguje na sto let nekonečných debat o poloze nového brněnského hlavního nádraží a rozvoje Brna na jih.
Martin Zet použil pro své dílo dvou pojmů:
„katatonický stav“ tedy nehybný, neschopný pohybu a „petrifikace“ tedy zkamenění, zatuhnutí, zatvrdnutí.
Obrovskou tvárnici Martina Zeta najdete na louce před provizorním Dolním nádražím.
Když se vydáte od nádraží vlevo směrem na cyklostezku, uvidíte ji hned zkraje po pravé straně. Asfaltovanou pěšinou projdete kolem tvárnice. Když budete pokračovat, dojdete až na zastávku Auutobusvé nádraží u Zvonařky.
Více o autorovi Martinovi Zetovi a fotky z odlití najdete na webu Brno ART – Mapa – poloha 14.
Jak se staví nové město
Takové zvednutí kolejiště a nástupiště má tři důvody.
- V Brně už nechceme žádné nízké „tunýlky“ pod železničními tratěmi, které vytváří bariéry v průchodnosti územím,
- z důvodu mimo-úrovňového křížení se stavbou jižní části velkého městského okruhu a také
- kvůli protipovodňovým opatřením, které se budují.
Architekti budou také řešit , kam se přesune autobusové nádraží Zvonařka. „Mohlo by se přesunout právě za nové vlakové nádraží. V každém případě by se do jednoho uzlu měly sloučit vlaky, tramvaje, autobusy i osobní doprava a parkování,“ upřesnil Sedláček (KAM).
Plány brněnského jižního centra
Brněnský les Trnitá
V lese Trnitá je i tento malý betonový protiletecký kryt z II.světové války. Zčásti zasypán. V chladnějším období bude asi vyhledáván bezdomovci.
Louka Trnitá
Na břehu řeky Svratky
U železničního viaduktu na Poříčí jsou schody, můžete sejít dolů a brněnské řeky se dotknout.
Oblouk vlevo slouží pro vlaky na vlečce směr brněnské výstaviště. Kdysi dávno, jsem slyšel, byly na vlečce panely, a vysoké naklaďáky co by se jinak nevešly pod most, to tudyma projížděly.
Louka Trnitá
Dolní nádraží
Ještě před zaústěním na nádraží dochází poblíž odbočky cyklostezky k rozpletu kolejí vlečky.
Dolnímu brněnskému nádraží se věnuji v samostatném příspěvku Dolní nádraží.
Komárov
První zásahy do Jižního centra
Výstava ve Vaňkovce, září 2013
Z dobového tisku
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com