MATRA metro
MATRA SysteM
Co je to Lehké metro? Přesná definice neexistuje. Obecně o něco nižší náklady na výstavbu tunelů, protože soupravy jsou užší než klasické soupravy metra. To zmenšuje průřez tunelu a snižuje náklady. Tyto menší a lehčí vozidla mohou jezdit i po ulicích jako šalina. Nevyžadují tedy speciální oddělenou dráhu jako klasické metro nebo železnice. S tím souvisí i způsob napájení – většinou shora z troleje. Občas má takové Lehké metro dokonce i systém kombinující ocelová „železniční“ kola a pneumatiky. Takové lehké metro mají třeba v portugalském Portu nebo ve francouzském Lille. Lehké metro mohlo mít i Brno.
V RAŠÍNOVÉ ULICI JE VSTUP DO METRA
31.ledna 1996
V polovině 90.let byla veřejná doprava v Brně v obtížné situaci. Projekt podpovrchové šaliny byl pro brněnskou rozhádanost v polovině 80.let definitivně zrušen. 90.léta přinesla myšlenku na vyzkoušený systém, tzv. lehkého metra, který by alespoň částečně využíval již naplánované a územně rezervované trasy zbylé po rychlé šalině. Jednalo se o koncept MATRA francouzského výrobce.
A tak v domě na Rašínově ulici 4/6 máme vstup do brněnského metra.
BRNĚNSKÁ VEŘEJNÁ DOPRAVA JIŽ BRZO ZKOLABUJE
Kolem roku 2005 brněnská veřejná doprava zkolabuje (!). Účinným lékem by mohlo být lehké brněnské metro. Takové metro, jaké jezdí třeba ve francouzském městě Lille, nebo v těžší variantě v Paříži. Metro musí být hotové do deseti let, tedy již kolem roku 2006, jinak hrozí brněnské dopravě kolaps. I zde se jedná o systém MATRA na pneumatikách, nikoliv na ocelových železničních kolech. V článku se poukazuje na problém s ražbou tunelů v obtížných brněnských geologických podmínkách. Hloubka tunelů by byla jen 7 – 15 metrů, S pracemi se začne nejpozději v roce 1998.
AUTOMATICKÉ LEHKÉ METRO NENÍ UTOPIE – MATRA
Současný (rok 1996) neúnosný stav veřejné dopravy v centru Brna by se mohl již brzo změnit. A to díky francouzskému systému lehkého metra MATRA. 8km podzemní trasa by začínala na konečné šalin u VUT kousek od Palackého vrchu. Na Šumavské se zanoří pod zem. Zastávky Veveří, Moravské náměstí, Masarykova ulice, ulice Nádražní a pak Zvonařka. Zde se na uici Plotní vynoří ze země a povrchově pojede do Komárova a dál, až ke křížení dálnic D1 a D2. Maximální interval by mohl být dokonce jen 2 minuty. A systém MATRA by mohl překonat v jednom směru za hodinu devět až osmnáct tisíc lidí. Celkové náklady se odhadují na 9 – 12 mld Kč.
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com