MATRA metro

Do deseti let brněnská veřejná doprava zkolabuje. Centrem jako hlemýžď. Vše ale může již do roku 2006 změnit brněnské lehké metro francouzského systému MATRA

MATRA SysteM

Co je to Lehké metro? Přesná definice neexistuje. Obecně o něco nižší náklady na výstavbu tunelů, protože soupravy jsou užší než klasické soupravy metra. To zmenšuje průřez tunelu a snižuje náklady. Tyto menší a lehčí  vozidla mohou jezdit i po ulicích jako šalina. Nevyžadují tedy speciální oddělenou dráhu jako klasické metro nebo železnice. S tím souvisí i způsob napájení – většinou shora z troleje. Občas má takové Lehké metro dokonce i systém kombinující ocelová „železniční“ kola a pneumatiky.  Takové lehké metro mají třeba v portugalském Portu nebo ve francouzském Lille. Lehké metro mohlo mít i Brno.

V RAŠÍNOVÉ ULICI JE VSTUP DO METRA

31.ledna 1996
V polovině 90.let byla veřejná doprava v Brně v obtížné situaci. Projekt podpovrchové šaliny byl pro brněnskou rozhádanost v polovině 80.let definitivně zrušen. 90.léta přinesla myšlenku na vyzkoušený systém, tzv. lehkého metra, který by alespoň částečně využíval již naplánované a územně rezervované trasy zbylé po rychlé šalině. Jednalo se o koncept MATRA francouzského výrobce.
A tak v domě na Rašínově ulici 4/6 máme vstup do brněnského metra.

Rašínova 4/6 v Brně
Rašínová ulice 4/6 v říjnu 2018, vstup do metra je nejspíše v podzemních garážích.
Rašínova 4/6 v Brně
Rašínova ulice – Metro podmínkou

BRNĚNSKÁ VEŘEJNÁ DOPRAVA JIŽ BRZO ZKOLABUJE

9.únor 1996
Kolem roku 2005 brněnská veřejná doprava zkolabuje (!). Účinným lékem by mohlo být lehké brněnské metro. Takové metro, jaké jezdí třeba ve francouzském městě Lille, nebo v těžší variantě v Paříži. Metro musí být hotové do deseti let, tedy již kolem roku 2006, jinak hrozí brněnské dopravě kolaps. I zde se jedná o systém MATRA na pneumatikách, nikoliv na ocelových železničních kolech. V článku se poukazuje na problém s ražbou tunelů v obtížných brněnských geologických podmínkách. Hloubka tunelů by byla jen 7 – 15 metrů,  S pracemi se začne nejpozději v roce 1998.
Brněnské lehké metro na pneumatikách MATRA
Brněnské lehké metro na pneumatikách MATRA
System MATRA v Porto
Lehké metro na mostě v portugalském Portu
System MATRA v Porto
Systém lehkého metra MATRA v portugalském městě Porto. Jestli nevidíte rozdíl mezi delší šalinou a tzv. lehkým metrem, nejste sami.
System MATRA v Lille
System lehkého metra MATRA ve francouzském městě Lille 

AUTOMATICKÉ LEHKÉ METRO NENÍ UTOPIE – MATRA

29.ledna 1996
Současný (rok 1996) neúnosný stav veřejné dopravy v centru Brna by se mohl již brzo změnit. A to díky francouzskému systému lehkého metra MATRA. 8km podzemní trasa by začínala na konečné šalin u VUT kousek od Palackého vrchu. Na Šumavské se zanoří pod zem. Zastávky Veveří, Moravské náměstí, Masarykova ulice, ulice Nádražní a pak Zvonařka. Zde se na uici Plotní vynoří ze země a povrchově pojede do Komárova a dál, až ke křížení dálnic D1 a D2. Maximální interval by mohl být dokonce jen 2 minuty. A systém MATRA by mohl překonat v jednom směru za hodinu devět až osmnáct tisíc lidí. Celkové náklady se odhadují na 9 – 12 mld Kč.
Lehké metro MATRA od francouzského dodavatele
Lehké metro MATRA od francouzského dodavatele
Rašínová ulice dnes, zde mohl být - může být vstup do brněnského metra.
Rašínová ulice dnes, zde mohl být – může být vstup do brněnského metra. Tato budova je na podzemní stanici připravena.
Systém lehkého metra MATRA pochází od francouzské firmy MATRA Transport. Té se však moc nevedlo a později byla koupena společností Alstom a ještě později Siemens Mobility. Systém MATRA se ale moc nerozšířil. Zdá se, že vozy ne-jezdily na kolejích, ale na pneumatikách a prostřední „kolejnic“ používali jen na vedení souprav. 
Systém lehkého metra MATRA na Taiwanu. Podobný systém byl nabízen na počátku 90.let i do Brna
Systém lehkého metra MATRA na Taiwanu. Podobný systém byl nabízen na počátku 90.let i do Brna

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com