Druhé nejvytíženější nádraží v Brně se chystá změnit tvář. Do konce roku 2025 nabídne komfortnější cestování díky moderní nádražní budově, která poslouží i jako zázemí pro přilehlý dopravní terminál. Přestaví se také kolejiště, všechna nástupiště budou bezbariérová. Stávající podchod se rozšíří, zároveň propojí přednádraží s Myslínovou ulicí.
Poslední prohlídka starého nádraží
14. března 2024
Ráno jsme se spolu s ministrem dopravy, panem Kupkou, a ředitelem Správy železnic, panem Svobodou, sešli na králopolském nádraží. Je to poslední prohlídka před demolicí staniční budovy a výstavbou té nové. Zatím probíhají práce v okolí. V březnu 2024 se kácí stromy a sekají letité keře.
Hlavní dopad na cestující bude od začátku letošních prázdnin. Vedle současné budovy vyroste provozorní zázemí pro cestující. To bude sloužit do konce prázdnin 2025. Kvůli omezení a rekonstrukce širé trati dojde k prpdloužení interval mezi vlaky z 15 na 30 minut.
Ve stanici se přestaví a prodlouží celé kolejiště. Vzniknou nová nástupiště s moderním zastřešením. Současný podchod bude prodloužen až za nádraží do Mislínovy ulice. Nahoru, na nástupiště, povedou výtahy. Nainstaluje se nový informační cdule a to i na zastávkách v Řečkovicích, Lesná a v České.
- Od 1. dubna začne výluka celé liché skupiny kolejí ve stanici.
- Demolice stávající budovy proběhne v červnu nebo v červenci.
- 1. července se otevře provizorní přechod kolejí.
- Od 1. září začnou intenzivní práce na koleji do Tišnova.
- Nové ostrovní nástupiště začnou cestujícícm slouži v březnu 2025.
- Otevřené nové výpravní budovy a podchodu se plánuje na prosinec 2025.
Do králopolského nádraží jsou zapojeny i koleje od šaliny. V minulosti se zde z vagónů vykládaly šaliny a rovnou nasazovaly na koleje. Poté byly odvlečeny do medánecké vozovny k finálnímu zprovoznění.
Dnešní prohlídky staveniště se v doprovodu pana ministra dopravy a ředitele správy železnic zúčastnila i paní primátorka.
Současné pracoviště řízení provozu. Během rekonstrukce bude přesunuto do stavebních buněk na druhé straně nádraží.
Začíná modernizace Králova Pole
Hlavní prioritou vlády České republiky je zlepšení stavu dopravní infrastruktury. „Investice do modernizace a rozvoje železnice a dalších dopravních systémů jsou důležité nejen pro rozvoj české ekonomiky. Jsou také prostředkem, jak přimět spoluobčany, aby v ještě větší míře využívali veřejnou dopravu. Jako Brňana mě navíc těší, že se modernizace nádraží nevyhýbá ani jihomoravské metropoli,“ uvedl při zahájení stavby předseda vlády Petr Fiala.
„Stanice Brno-Královo Pole není jen železničním uzlem, ale také klíčovým bodem městské a příměstské dopravy. Zajišťuje spojení s Vysočinou a slouží jako vstupní brána do krajské metropole pro stále se rozvíjející obce Tišnovska. Toto nádraží se zařadí mezi moderní stanice splňující současné požadavky na pohodlné cestování,“ zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka a přidal kousek básně.
„Práce budou probíhat nejen v samotné stanici, ale také na první koleji od Brna-Maloměřic až po Kuřim. Rekonstrukci navíc úzce koordinujeme s modernizací stanice Vlkov a úseku do Křižanova a také se stavbami města a kraje přímo v Brně,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
6.prosince 2023
Dnes začala modernizace krpoláckého nádraží a navazujících úseků tratí. Nejviditelnější změnou je zbourání stávající nádražní budovy a stavba nové, dvoupatrové. Nová hala bude mít v přízemí pokladny, obchody a záchody. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem. Je to přitom již třetí nádraží Brno-Královo Pole. Tohle tu vydrželo 70.let.
Stávající budova ustoupí nově budované už v červenci roku 2024. Po dobu její výstavby bude zázemí pro cestující zajišťovat provizorní čekárna s kapacitou 250 osob u prvního nástupiště. Ta bude rozdělena na tři části: pokladna, čekárna a záchody.
- Přestaví se rovněž kolejiště v celé stanici. Vzroste kapacita pro odstavování souprav dálkových vlaků, pro potřeby nákladní dopravy dojde k prodloužení vybraných kolejí.
- Současně vzniknou nová nástupiště s moderním zastřešením a novým zastřešením. Výška nad kolejí bude 550 mm. Takže nízkopodlažní.
- Stávající podchod se prodlouží – nově povede napříč celým nádražím až na druhou stranu přespotok Ponávku do Myslínovy ulice.
- Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy.
- Nový informační a orientační systém pak usnadní cestování nejen ve stanici, ale i na přilehlých zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká.
- V průběhu dvou let bude vyměněno i zabezpečovací zařízení. Dojde k obnově 13 mostů, 9 propustků, jednoho silničního nadjezdu pěti opěrných zdí. Vlaky budou nově moci stanici projíždět rychlostí až 120 km/h.
Bohužel práce se dotknou cestování. Omezení provozu je v plánu od března 2024 až do listopadu 2025. Projeví se sníženou kapacitou trati především v regionální dopravě, a to prodloužením intervalu z dnešních 15 na 30 minut.
Celkové náklady stavby dosahují 2,9 mld Kč. Zhotoviteli prací budou společnosti OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a TRAMO RAIL.
Projekt Rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole je navržen na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Popis stavby
Modernizací projde úsek od Kuřimi (mimo) až po Maloměřice, kde se stýká trať s tou od České Třebové. Na trase jsou tři řešení zastávky: Česká, Brno-Řečkovice, Brno-Lesná a stanice Brno-Královo Pole. V Krpoli se u tři kolejí jejich kolejové rozvětvení posune dál směrem do Řečkovic. Postaví se nová nástupiště. Vedle nové haly pro cestující vznikne i objekt pro zajištění drážního provozu a umístění technologií. Modernizací projde první traťová kolej. Ta druhá je již hotova.
Společným poklepáním na kolejnici byla slavnostně zahájena modernizace nádraží Brno-Královo Pole. Vedle předsedy vlády, ministra dopravy a generálního ředitele Správy železnic tu byla i paní primátorka a starostka Králova Pole. Dále paní zodpovědná za čerpání fondů Evropské Unie a zástupce zhotovitele.
Nádraží Brno-Královo Pole, podzim 2023
Proměna nádraží může začít
Vizualizace nádraží Brno-Královo Pole, podzim 2023. Zdroj Správa železnic
Vizualizace nádraží Brno-Královo Pole, podzim 2023. Zdroj Správa železnic
Modernizace druhého nejvytíženějšího nádraží v Brně může začít. Správa železnic vybrala zhotovitele, kterými jsou společnosti OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a TRAMO RAIL.
Komplexní rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole a přilehlých úseků vyjde na 2,9 mld Kč. Zásadní proměnou projde zázemí pro cestující, vznikne nový moderní dopravní terminál. První práce začnou příští měsíc, hotovo by mělo být do konce roku 2025.
Připravovaná modernizace zahrnuje výstavbu nové nádražní budovy, která bude zároveň součástí přilehlého dopravního terminálu. Půjde o prosklený a zčásti dvoupatrový objekt.
V přízemí se vybudují pokladny, obchodní prostor a sociální zázemí. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem.
Po dobu výstavby nové budovy bude zázemí pro veřejnost zajišťovat provizorní čekárna pro 250 (!) osob. Zásadní přestavbou projde kolejiště ve stanici, koleje se prodlouží, postaví se nová nástupiště a jejich zastřešení. Stávající podchod se rozšíří a zároveň prodlouží, aby propojil přednádraží s Myslínovou ulicí. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy.
Dojde i k rekonstrukci části trati z Brna-Maloměřic až po Kuřim. Komfort cestujících pomůže zvýšit nový informační a orientační systém nejen přímo v královopolské stanici, ale také na zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká.
Součástí stavby bude rovněž obnova 13 mostů, 10 propustků, silničního nadjezdu a pěti opěrných zdí. Stanice získá i nové zabezpečovací zařízení.
Rekonstrukce železničního spodku a svršku umožní průjezd stanicí rychlostí 120 km/h.
Hodnota stavebních prací činí 2 947 820 093 Kč. Stavba je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Máme všechna razítka
27. února 2023
Drážní úřad vydal stavební povolení pro rekonstrukci stanice Brno-Královo Pole. Práce by měly začít v roce 2024. Jak uvedl ZDopravy.cz, Úřad v povolení stanovil celkem 19 podmínek, žádná ale není z kategorie mimořádných a jde v podstatě o běžné povinnosti stavebníka.
Současné nádraží půjde k zemi a vyroste nová, ale menší. Dojde ale k prodloužení podchodu pod tratí až na druhou stranu do ulice Myslínova. Vše za cca 300 mil Kč. Spolu s modernizací Krpoláckého nádraží se bude opravovat trať do Kuřimi za cca 2,9 mld Kč.
Farma zvířat na nádraží v Krpoli
V únoru 2023 se na nádraží v Králově Poli objevila farma zvířat. Abych byl přesný, za sklem vidíte nádraží v Krpoli zarostlé v bujné vegetaci. V trávě na kolejích jsou vlci, staniční budova je bez střechy, ale je tu odjezdová tabule. Zvířata nahradila lidi.
Lávka k ulici Myslínova
25. května 2022
Nádraží v Králově Poli projde v letech 2023–2024 rekonstrukcí. V rámci ní dojde k proražení podchodu pod železniční stanicí směrem k ulici Myslínova. Vzhledem k nutné koordinaci prací došlo k dohodě, že všechny práce provede státní organizace a Brno uhradí náklady spojené se svým záměrem. Smlouvu o spolupráci dnes schválili radní.
Cílem je pohodlná, rychlá a bezpečná cesta pro pěší od ulice Myslínova.
„Předpokládané náklady města Brna na prodloužení podchodu, jeho osvětlení a zastřešení výstupu z něj jsou vyčísleny na 17, 5 Kč bez DPH, definitivní částka bude samozřejmě známa až po výběru zhotovitele. Kromě toho město plánuje navazující lávku přes Ponávku do ulice Myslínova, což je samostatná stavba, avšak se stejným termínem dokončení,“ doplnila primátorka Markéta Vaňková.
Více než 70 let stará a pro dnešní potřeby nevyhovující nádražní budova bude zbourána, místo ní vznikne nový dvoupodlažní bezbariérový objekt se službami a zázemím pro cestující.
Dojde i ke kompletní výměně kolejiště, vybudování nových zastřešených nástupišť s bezbariérovým přístupem, informačního a orientačního systému i zabezpečovacího zařízení.
Součástí investiční akce je také rekonstrukce koleje č.1 v celém úseku z Brna-Maloměřic až do Kuřimi. Cílem je zkrácení jízdní doby tranzitních spojů v úseku Maloměřice – Královo Pole, zlepšení komfortu cestování a zvýšení bezpečnosti. Po dobu výstavby nové výpravní budovy bude zázemí pro cestující zajištěno pomocí mobilních kontejnerů.
Rekonstrukce nádraží by měla odstartovat v lednu 2023. Vše má být hotovo do konce roku 2024. Kompletní stavba úseku od Brna-Maloměřice až Kuřim by měla stát okolo 2,8 mld Kč.