Kdo vlastí pozemky pod Hlavním (Horním) brněnským nádražím?
Kdo vlastní pozemky pod Jižním centrem a kdo vlastní pozemky pod Dolním (Rosického) nádražím v Brně?

V diskusích, či spíše v monolozích, o poloze nového brněnského nádraží zastánci nádraží v Centru / Pod Petrovem, mají na dva hlavní argumenty pro zachování nádraží co nejblíže tomu současnému:

  • nádraží v centru je v centru a
  • nádraží v odsunuté poloze podporují jen političtí šíbři a rádoby-podnikatelé, kteří skoupili pozemky.

Rok 2018

Otázka vlastnictví pozemků pod Jižním centrem může být pro polohu Nového nádraží Brno klíčová. V lednu a únoru 2018 proběhlo zjišťování názorů brněnské veřejnosti. Názor, že na přesunu nádraží k řece vydělají spekulanti, kteří vlastní pozemky v jižní části Brna, představuje překážku podpory varianty Řeka u více než čtvrtiny všech dotázaných (28 %). Zejména ve skupině těch, kdo preferují variantu Petrov, tento názor rezonuje výrazněji a představuje bariéru pro podporu varianty Řeka u téměř dvou pětin zastánců varianty Petrov (39 %). Jinými slovy, dodávám, aby „někdo“ na tom nevydělal, raději ať na tom nezíská nikdo z nás.

Str. 76, kap. 8.6 Sociologické šetření“ Názory brněnské veřejnosti na přestavbu a modernizaci ŽUB včetně otázky polohy hlavního nádraží. 2018

Kdo vlastní pozemky pod Jižním centrem Brna

Vlastnící pozemků v Jižním centru Brna

Komu patří pozemky pod Jižním centrem Brna? Přehled majitelů 2017 / 2018

Podstatné je, že všechny pozemky potřebné pro výstavbu Nového nádraží ve variantě Řeka, mají České dráhy a.s. Mapa majitelů z KAM Brno, pod-kapitola Stanoviska KAM. Ekonomické posudky. 2018

Plány stavařů a developerů

únor 2018
Skoro polovina parcel z asi sta ha lokality Jižní centrum patří městu a jeho městské firmě Brněnské komunikace.

Největším soukromým vlastníkem pozemků je společnost Karlín Development II. (KDII.). S ní a s také s firmou Randora uzavřelo město Brno memorandum o spolupráci. Karlín Development II. vlastní z daňových důvodů kyperská firma Mazes Enterprises Limited, za kterou stojí investorská skupina J&T
Vlastníkem dalších tří hektarů z celkových zhruba třiceti, které představují celkově řešené území Jižního centra, je J&T Real Estate. Podle memoranda zaplatí Karlín Development II. urbanistickou studii lokality mezi ulicemi Uhelná – Opuštěná. Měla by být hotová do léta 2018 a provede ji architektonické studio Burian a Křivinka.

Dalším vlastníkem je společnost Brno New Station Development (BNSD). Ta má od Českých drah na 40 let pronajatou budovu současného (horního) nádraží spolu s Malou Amerikou a dalšími pozemky. Navíc má předkupní právo na pronajaté nemovitosti. Územní plán počítá po odsunu železničního uzlu s tím, že v nynější nádražní hale budou obchody nebo galerie a místo kolejí parky a cyklostezky.

Nejdál je projekt na je metropolitní blok Trnitá–Opuštěná. Za budovou bývalé školy, kde dnes sídlí odloučené pracoviště Městského úřadu Šlapanice, navrhlo architektonické studio Pelčák a partner osm administrativních a bytových domů. Stavba by měla začít růst do tří let (2021).

Jediný kdo prodává pozemky je HB Reavis. Její dceřiná společnost Aupark Brno chtěla před několika lety vybudovat vedle autobusového nádraží na Zvonařce nákupní centrum. Ale Brno bylo proti tak velké stavbě.
33 tisíc metrů čtverečních koupila firma v roce 2007 za 88 milionů korun.

Můj komentář:
Super, mám radost a těším se. Doufám, že se toho dožiji. Když v dubnu 1919 vzniklo Velké Brno přičleněním sousedních vesnic jako byly Židenice, Krpole a další osady, magistrát tam natáhl kanalizaci a šalinu, A nastal ohromný stavební rozvoj v Brně.
+2/0

Rok 2016

Na webu občanského sdružení Brnění o.s. je přehled vlastnických struktur v okolí současného nádraží, tzv. Jižního centra a kolem Dolního nádraží, kde má stát nové nádraží U Řeky. Citace a mapky jsou převzaty z webu Brnění o.s. a to 29.srpna 2016.

Jižní centrum Brna

Jižné brněnské centrum od Dolního nádraží. Zatím louka, bodláčí a autobazary. A za ní: zcela vpravo garáže ČSAD, vpravo autobusové nádraží Zvonařka, nový Dorn na Dornychu, vedle Vaňkovka. Uprostřed Petrov, současné hlavní (horní) nádraží a Malá Amerika a Špilberk. Vlevo Spielberk office za řekou Svratkou

o.s. Brnění si dalo práci s otevřených zdrojů získalo přehled vlastnických struktur – vyznačeno barevně. Pozemky v jižním centru lze rozdělit, jak píše o.s. Brnění, na tři skupiny:

  • Pozemky Statutárního města Brna a jeho akciové společnosti Jižní centrum Brno, a. s.
  • soukromé firmy Brno New Station Development, a. s.; Karlín Development II, s. r. o.; Randora, a. s.; Dominikánská, s. r. o.; Vodička, a. s.; Axa, penzijní fond, a. s. a
  • pozemky firmy Aupark Brno, spol. s r. o.

Zdroj o.s. Brnění.

Brno

Kdo vlastní pozemky pod Horním a Dolním nádražím a pod Jižním centrem Brna

1. Brněnské hlavní (horní) nádraží

Jak uveřejnila iDnes.cz ve svém článku „Boj o podivný pronájem“ (24.června 2016) získala pronájem hlavního brněnského nádraží spolu s přilehlými pozemky, včetně objektu tzv. Malé Ameriky, na 40 let, firma Brno New Station Development (BNSD). Tu od června 2016 oficiálně ovládá někdejší místopředseda ODS a ještě do nedávna místostarosta druhé největší městské části Brno-sever Jiří Hos. Za ČD smlouvu podepisoval Brňan Petr Žaluda.
ČD se dnes snaží tuto smlouvu, jako nevýhodnou, zrušit.

Brno

Brno Hlavní nádraží, ještě na 37 roků pronajaté společnosti New Brno Station Development

Brno

Kdo vlastní pozemky pod současným hlavním brněnským nádražím: vlastník ČD, pronajato na 40 let spol. Brno New Station Development.

Na horním obrázku vyznačeno modře: souvislý pás Hlavní brněnské nádraží včetně přilehlých ploch Malé Ameriky a okolí vlastní SŽDC. Která ji ale pronajala na 40 let společnosti Brno New Station Development (BNSD). SŽDC se nyní, rok 2016, tuto smlouvu vypovědět.
Tyto modré pozemky jsou pozemky nutné pro přestavbu / výstavbu nádraží v Centru / Pod Petrovem. Více o této kauze na stránkách iDnes.cz „Boj o podivný pronájem“ a také v článku Tahanice o Malou Ameriku na iDnes.cz.

Komplikace kolem vlastnictví a pronájmu pozemků pod současným brněnským hlavním nádražím komplikují i v těchto letech probíhající opravy nástupišť. Zatímco II. a III. nástupiště je již opravené, a IV.nástupiště je opravováno v roce 2017, I.nástupiště kvůli nevyjasněným vlastnickým vztahům na svoji opravu ještě čeká. Více o opravách brněnských nástupišť v tomto příspěvku.

2. Jižní centrum Brna

Jizni-centrum

Kdo vlastní pozemky pod Jižním centrem Brna

Zeleně vyznačené pozemky vlastní městská firma Jižní centrum a.s. Tyto pozemky jsou volné a připravené pro další výstavbu.

Pozemky-Brno

Kdo vlastní pozemky pod novým brněnským nádražím

Spielberk office

Nová výstavba hned za řekou Svratkou. Foceno z cyklostezky z Dolního nádraží k řece Svratce, léto 2017

3. Brněnské Dolní nádraží

Modře vyznačené pozemky nahoře, u jižního konce současného nádraží Brno, u ulice Uhelná, vlastní Karlín Development.

Brno-pozemky

Kdo vlastní pozemky pod Jižním centrem a Dolním nádražím

SŽDC

Dolní nádraží při pohledu z jižního zhlaví. Všechny tyto pozemky nutné pro výstavbu nového nádraží vlastní SŽDC.

Fialové plochy na horním obrázku vlastní Aupark Brno, která zde chtěla vystavět nákupní a zábavní centrum. Pak tu máme ještě vlastníka autobusového nádraží Zvonařka a parkoviště u Dolního (Rosického) nádraží – vyznačeno žlutě – ČSAD Brno Holding. Na obrázcích není vyznačen vlastník Vaňkovky a Tesco.

Louka

Brněnská jižní louka: vpravo točna autobusů ČSAD a BUS 60 a 61 při obnovení provozu Dolního nádraží v létě 2017. Vaňkovka a výstavba za Malým městským okruhem. Zde, na této louce, mělo stát nákupní centrum Aupark.

Závěrem

Občanské sdružení Brnění poskytuje všem zájemcům na svém webu přehled vlastnických struktur majitelů pozemků. Jejich přehled sice není zcela přesný, ale v hlavních rysech obsahuje to podstatné:

  • Pozemky pod současným brněnským nádražím jsou ještě na 37 roků v nájmu. Což komplikuje výstavbu nebo přestavbu nádraží v Centru.
  • Veškeré pozemky pod Dolním (Rosického) nádražím a v okolí, které jsou nutné pro výstavbu nového brněnského nádraží U Řeky, jsou ve vlastnictví SŽDC, tedy státní organizace.
  • Pozemky pod Jižním centrem vlastní buď městská firma, SŽDC nebo soukromé firmy. Pro výstavbu nádraží Řeka ale nejsou třeba.
Dolní nádraží

Dolní nádraží v létě 2017 kdy zde zastavují všechny rychlíky na lince Vídeň / Bratislava – Brno – Praha