za Židenickým nádražím, vedle Zábrdovického koupaliště, u řeky Svitavy bývala kdysi dávno velká fabrika. Zbrojovka se ji říkalo. Vyrábělo se tam všelicos, pušky i psací stroje. Dokonce i nějaký ten počítač. Vše odvál čas. Přišel čas na změnu
Nový most přes řeku Svitavu
21. dubna 2022
V modernizované budově původní motorárny se koná vernisáž výstavy Nový most přes řeku Svitavu spojené s vyhlášením výsledků architektonické soutěže. Akci a soutěž pořádal KAM Brno.
Wiliam Matthews Associates: soutěžní návrh nového mostu přes řeku Svitavu. 1. místo.
Porota ocenila štíhlou konstrukci, velkoryse pojatý povodňový park rozšiřující nábřeží řeky Svitavy. Řešení je jendoduché, jsou tam chodníky, cyklotrasy, na mostovce je místo pro všechny druhy dopravy včetně troljbusů. Krásně je řešeno napojení na pěší trasy v areálu nové Zbrojovky.
Slabinou je komplikované řešení křižovatky před Motorárnou.
Mně osobně se tento návrh líbí.
P.P.Architects – PRIS a návrh nového mostu přes Svitavu. 2. místo v soutěži.
Tento soutěžní návrh navrhuje most. v oblouku. Důvodem je rozšíření koryta řeky a jejiho okolí.
Současně zachovává současný most pro rekreační účely.
Refuel – první odměněný návrh zobrazuje most o rozměrech 56 x 28 metrů s dvojici ocelových příhradových nosníků. Porota ocenila dominantní a krásnou příhradovou konstrukcí.
Problematické je ale podle poroty dopravní napojení. Což je celkem podstatné. A také záměr zástavby hned u řeky, které porota považuje za diskutabilní, a je hlavně v rozporu s územním plánem.
Jakub Klaska a druhý odměněný návrh. Krátké spojení obou břehů řeky, ale za ceny výrazného zásahu do břehů řeky u mostu. Problematické je také odstranění historického komína sladovny.
Návrh obsahuje kaskádovité břehy v blízkosti mostu. Do koryta řeky je zasahováno poměrně razantně, břehy se sbíhají směrem k mostu po toku řeky. Při příchodu povodně mohou být problémy i tři mostní profily umístěné blízko sebe.
Nová nová podoba Nové Zbrojovky
Vznikající čtvrť Nová Zbrojovky. Vpravo široké kolejiště přes židenické nádraží. Žlutě vyznačené hlavní silniční tahy včetně nového mostu přes řeku Svitavu.
Kolem trati aneb co vidíme z vlaku
Opěrná zeď železniční trati ze Židenického nádraží směrem na Maloměřice. Na straně ke Zbrojovce je těleso odbočující vlečky.
Čas na demolici
květen 2021
První ulice v nové čtvrti
10.2020
Procházka novou brněnskou čtvrtí Zbrojovka.
Na konci hlavní ulice, u železniční trati Židenice – Maloměřice je bývalá nástrojárna. Čerstvě zrekonstruovaná a přejmenovaná na ZET.office.
Vlevo na snímku ještě zbytky původního areálu. Vpravo pak parkoviště a místo pro další výstavbu.
Budova nástrojárny pocházela ze 70.let (?) 20.století. Nástrojárna sloužila k výrobě a ostření obráběcích nástrojů, například soustružnických nožů, fréz, vrtáků … ale také k výrobě lisovacích forem. Obecně se jedná o menší výrobky s požadavky na vysokou přesnost. Proto jejich výroba mohla probíhat ve vícepatrové budově.
Parková úprava, cesty, zeleň a sportoviště. Ale za ohradou jsou ještě zbytky starého čekající na svoji proměnu. Těším se, až bude zpřístupněna řeka Svitava i tohoto břehu.
Autobusová zastávka v Nové Zbrojovce. Areál by měl být v budoucnu průjezdný pro veřejnou dopravu, zatím je tu zastávka s točnou.
Nová nástrojárna
Nářaďovna zůstává
květen 2018
Stará Zbrojovka už pomalu mizí, prakticky celá část u Židenického nádraží je už vyčištěna. Na severním konci je výšková budova bývalé nářaďovny. Tu majitel ponechává, ale úplně ji očistil na skelet a za cca 500 mil Kč se z bývalé nářaďovny stane moderní kancelářská budova. Nájemníci by se do ní měli stěhovat na podzim 2019.
Je třeba ještě vyřešit příjezd do areálu. Nyní lze do areálu vjíždět pouze z Lazaretní ulice kolem zábrdovického kostela. Vzniknout by měla silnice ze severovýchodu na tělese bývalé železniční vlečky jako prodloužení ulice Markéty Kuncové.
V areálu má v průběhu 15 let vzniknout asi 20 nových objektů, některé jako novostavby, jiné rekonstrukcí těch starých. Kromě kanceláří mají v nové čtvrti Zbrojovka vzniknout nové byty, služby, částečně zůstane i výroba.
Vizualizace nové Zbrojovky u řeky Svitavy
Věž jako rozhledna. To já návrh z dílny CMC architects. Přitom i oni zachovávají tuto nejstarší část Zbrojovky – Beranku – a mění ji v byty.
DEN OTEVŘENÝCH VRAT
9.června 2018
V sobotu, za krásného slunného, počasí byl veřejnosti zpřístupněn areál Zbrojovky. Na této ohromné ploše stávala kdysi velká fabrika, která začínala již za Rakouska výrobou kanónů. Za 1.republiky svoji výrobu obohatila o výrobu Z-aut. Ta skončila ve 30.letech s příchodem socialismu do Německa. Bylo třeba začít zbrojit a bránit vlast. Areál byl v roce 1930 rozšířen i o textilní část u řeky, která byla odkoupena od spol. M. Beran a která tvoří nejstarší budovy (1892).
Původní textilní výroba byla zrušena a nahrazena výrobou ručních palných zbraní. Po 2.světové válce začala výroba traktorů, které se postupně vyčlenily do samostatného závodu Zetor.
Od 80.let minulého století se Zbrojovka Brna orientuje na kancelářskou a výpočetní techniku. Výroba a opravy zbraní postupně končí. Vyrábí se zde psací stroje Consul, dálnopisy (vzdálený přenos textových zpráv), kalkulačky, stroje na děrné štítky a další paměťová média.
Po otevření svobodného trhu nemá nevýkonná a drahá výpočetní technika z Brna šanci a Zbrojovka v roce 2006 definitivně končí. V roce 2016 celý areál kupuje firma CPI Property Group a začíná výstavba nové Zbrojovky.
Na Den otevřených vrat přišlo mnoho starých lidí, kteří tu pracovali a vzpomínali, jak a kde montovali počítače, dálnopisy, … Asi jim muselo být smutno, když viděli, jak jejich pracoviště se mění v suť a drť a místa kudy kdysi chodívali jako mladí jsou již srovnána se zemí a připravena na novou výstavbu.
Těším se že areál bude otevře, bude průchozí, povede tudy nová trasa pro trolejbusy od Židenického nádraží na Tomkovo náměstí. Bude konečně zpřístupněn i levý břeh řeky Svitavy, byť zde mají vzniknout protipovodňová opatření.
U řeky Svitavy se nachází nejstarší část bývalé fabriky Zbrojovky. Všimněte si toho komínu, který se objevuje i v nových plánech na znovu oživení Zbrojovky jako vyhlídkov věž u řeky. Kousek od ní by měla být i lávka na druhou stranu
Stavební suť tvoří více jak třetinu hmotnosti všeho odpadu na naši planetě. Tady probíhá recyklace Zbrojovky Brno
Záplavové území Zbrojovky
Celéplocha Zbrojovky, a samozřejmě přilehlé Zábrdovice jsou záplavové území. Zde předpokládaný stav vody při stoleté vodě. Plán z června 2018
Bagry se roztančily
Listopad 2017
Dnes mám radost. Konečně se roztančily bourací bagry nad Zbrojovkou. Srovnat tu hrůzu se zemí a začít stavět novou čtvrť, nové byty, nové hospody, nové obchody, nové kanceláře …
Nová Zbrojovka
září 2016
Už se snad bourá, ale už příští rok se má začít stavět Nová Zbrojovka, u Židenického nádraží. Ano, ano. Je to velká hnědá plocha v pravém okně vlaku jedete-li od Židenic na jih.
Do dvacetihektarového židenického brownfieldu chce dát své peníze CPI Property Group. Asi čtyři mld korun.
Lidí chtějí nové byty (asi 800), hospody, obchody (cca 3.600 m2), kanceláře (30.000 m2) a fabriky (40.000 m2). Jen pár objektů CPI nechá, jako připomínku staré fabriky na zbraně a dojde k jejich konverzi. Inspirací je bývalá továrna Siemens v Berlíně. Hotovo by mohlo být kolem roku 2027.
První stavby by mohly být dokončeny v roce 2020.
Doufám, že ze Židenického nádraží prodlouží podchod, aby byla tato čtvrt lépe přístupná i od vlaku. I když i to Židlické nádraží čeká na svůj přesun. Nad ulici Bubeníčková. Ale i tady se musí čekat, až se brňáci rozhodnou, kde bude to jejich nové nádraží, a aby přednádražní plocha již nebyla tím nejškaredějším místem v Brně.
Trolejbus do Nové Zbrojovky
„Areál Zbrojovky je v současnosti přístupný pouze hlavní branou z ulice Lazaretní. Nově navržená koncepce areálu předpokládá komplexní dopravní napojení ze čtyř bodů:
- mimo stávajícího hlavního vstupu to bude
- rozšířením ulice Šámalovapodél areálu lázní,
- dále pak ze severní strany areálu ulicí Markéty Kuncové a Vrbí a zejména
- potom koncepce navazuje na dříve zpracované dopravní studie oblasti, řešící napojení na Velký městský okruh vybudováním nové křižovatky v prostoru Tomkova náměstí, dopravní spojky Nová Dukelská podél území nynější motorárny Zetoru a napojení na areál Zbrojovky nově budovaným přemostěním Svitavy v severní části areálu.
V návaznosti na uvedená napojení návrh uvažuje s protažením trolejbusových linek č. 25 a 26 areálem Zbrojovky a z toho vyplývající obslužnost celého území MHD.“
Obsluha rozvojového území Zbrojovka: Spoje linek 25 a 26, které jsou dnes ukončené ve vozovně Husovice, jsou nově vedeny přes areál Zbrojovky do zastávky Stará Osada. Prodloužení linky 27 ze zastávky Stará Osada do zastávky Tomkovo náměstí. Zavádí se obsluha tří nových zastávek v prostoru Zbrojovky.
Více o rozvoji brněnské veřejné dopravy do roku 2035 (2050) v příspěvku SP2017 Veřejná doprava.
Nová Zbrojovka navazuje na městský okruh nad Tomkovým náměstím, kdy výstavba této etapy byla oznámena v říjnu 2016. Více o Městském okruhu v Židenicích najdete v příspěvku Kulturou proti chátrání.
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com