V neděli 13. prosince 2020 začne platit nový železniční jízdní řád. Počet vlaků na území Jihomoravského kraje malinko vzroste. K hlavním novinkám patří zavedení přímých vlaků mezi Brnem a Hustopečemi a s tím související úpravy jízd vlaků do Břeclavi. Vzroste počet regionálních vlaků mezi Břeclaví a Vídní. Nový jízdní řád bude platit až do 11. prosince 2021.
Rychlý přehled změn
Nádraží Hustopeče u Brna, jedna z posledních jízd motoráku. Od soboty 12.prosince 2020 tu už budou jezdit elektrické soupravy.
Hlavní novinkou v jízdním řádu 2021 bude v našem kraji zavedení nových přímých osobních vlaků z Brna do Hustopečí u Brna.
Umožní to dokončení elektrizace regionální tratě ze Šakvic do Hustopečí. Osobní vlaky z Brna budou jezdit střídavě do Židlochovic a do Hustopečí.
Vlaky budou z Hustopečí jezdit do Brna, ve špičce pracovních dnů, po 30 minutách, mimo špičku a o víkendech pak každou hodinu.
Současně ale dojde, po více jak 180 letech, ke zrušení přímých vlaků z Brna do Břeclavi. Rychlé spojení Brna a Břeclavi bude stejně jako doposud zajištěno rychlíky ČD a RegioJet, popřípadě spěšnými vlaky. I žluté rychlíky jsou v úseku Břeclav – Židenice součásti jednotného dopravního systému našeho kraje (linka R50). Dále lze využít rychlíky, které již nejsou součásti IDS-JMK. Jízdní doba rychlíků je od 30 minut.
Vesničani ze stanic mezi Šakvicemi a Břeclaví pro cestu na sever, popřípadě do Brna, budou v tomto úseku využívat vlakovou linka S51, která bude v Šakvicích navazovat na osobní vlaky linky S3 z Brna do Hustopečí a na rychlíky linky R13 Moravan. Takže musejí přestupovat.
Jako mnoho jiných, jsem i já využíval osobáků do Břeclavi, ač jely z Brna více jak hodinu, a to pro cesty na výlety a cyklo-výlety. O prázdninách bylo v těchto osobácích někdy tolik kol, že se vlaky nedalo ani projít. V rychlících je kapacita na kola hodně omezena.
Přehled změn v regionální dopravě v Jihomoravském kraji
Trať 244 (S4, S41) Brno hl.n. – Moravské Bránice – Ivančice / Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov Trať 244 (S4, S41) Brno hl.n. – Moravské Bránice – Ivančice / Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov
Na této trati nedochází v jízdním řádu k podstatným změnám. Ale vzhledem k pokračujícím stavebním pracím v úseku Brno – Střelice se budeme na této trati až do září 2021 setkávat s omezeními provozu. Takřka po celý rok je zavedena autobusová náhradní doprava za spěšné vlaky s odjezdem z Brna ve 14:31 a 16:31.
I nadále bude jezdit z Hrušovany nad Jevišovkou přes Bránice opravdu málo vlaků.
Trať 246 (S8) Břeclav – Znojmo
V pracovní dny bude mezi Mikulovem a Znojmem jedzit víc vlaků. Prodloužením již existujících tras vznikají nové vlaky Břeclav (6:40) – Mikulov (7:05) – Znojmo (7:56) a Znojmo (7:57) – Mikulov (8:48) – Břeclav (9:08).
Oblíbený Expres Pálava – Podyjí bude o nedělích jezdit mezi Znojmem (17:58) a Břeclaví (19:05) celoročně, ale jen do Břeclavi. Do Králova Pole bude zajíždět až v létě.
Trať 251 Tišnov – Brno – Hustopeče u Brna, Hrušovany u Brna – Židlochovice
Úsek Brno – Hustopeče u Brna, Hrušovany u Brna – Židlochovice
Vlaků mezi Brnem a Židlochovicemi se žádné zásadní změny netýkají. V některých případech dochází k minutovým úpravám a k dílčím změnám v zastavování. Cílovou stanicí osobních vlaků ve směru z Brna budou střídavě Židlochovice a Hustopeče u Brna.
Stávající osobní vlaky ve směru Vranovice a Břeclav budou nově vedeny v trase Brno – Hrušovany u Brna – Vranovice – Šakvice – Hustopeče u Brna. Časové polohy v Brně zůstanou téměř totožné.
Přímé osobní vlaky mezi Brnem a Hustopečemi pojedou v ranní a odpolední špičce pracovních dnů každých 30 minut, mimo špičku a o víkendech každých 60 minut. V Šakvicích budou navíc i nadále zastavovat rychlíky linky R13 Moravan, od nichž bude navazovat autobus do Hustopečí. Osobní vlaky do / z Hustopečí budou projíždět zastávky Popovice u Rajhradu a Vojkovice nad Svratkou (jejich obsluhu zajistí „židlochovické“ vlaky) a v některých případech i zastávky Popice a Pouzdřany.
Soupravy z Brna do Hustopečí budou bohužel zatím zajišťovány vysokopodlažními vozy řady Bdtmee.
Úsek Tišnov – Brno (S3, R9)
V samotném úseku Tišnov – Brno nedochází k podstatným změnám. S ohledem na změny v navazujícím úseku budou cílovou stanicí naprosté většiny vlaků střídavě Židlochovice a Hustopeče u Brna.
Trať 252 (Brno –) Šakvice – Břeclav – Kúty / Wien
Úsek (Brno –) Šakvice – Břeclav
V přímé souvislosti s přetrasováním osobních vlaků z Brna do Hustopečí dochází k zavedení nových vlaků v úseku Šakvice – Břeclav (linka S51), které budou v Šakvicích navazovat na rychlíky linky R 13 Moravan (nízkopodlažní) a osobní vlaky Brno – Hustopeče u Brna (linka S3). Vlaky pojedou ve špičce každou hodinu, mimo špičku a o víkendu každé dvě hodiny.
Vybrané rychlíky Moravan (linka R13) budou nově zastavovat i v Rakvicích, konkrétně ve směru do Brna v 5:54, 7:54, 15:54, 17:54, ve směru do Břeclavi pak v 14:05, 16:05, 18:05 a 20:05.
Tato oblíbená linka R13 rychlého spojení Brna, Břeclavi a Hodonína bude doplněna o nový noční vlak, který pojede denně v trase Brno (22:36) – Břeclav (23:15 – 23:24) – Hodonín (23:39).
Ke zlepšení spojení Brna s dalšími evropskými městy objednal Jihomoravský kraj nové vlaky mezi Brnem a Břeclaví, které budou v Břeclavi navazovat na noční vlaky Metropol a Nightjet:
- Břeclav (23:11) – Brno hl.n. (23:51), pojede v pátky, soboty a neděle, vytváří přípoj od vlaků ze směru Budapešť – Bratislava a Vídeň, bude zastavovat i ve Vranovicích.
- Brno hl.n. (4:10 – Břeclav 4:46), pojede v pondělí, vytváří přípoj k vlakům směr Bratislava – Budapešť a Vídeň), pojede bez zastavení.
Pro velký zájem o cykloturistiku bude o víkendech od 27. března do 31. října bude mezi Brnem a Břeclaví navíc jezdit spěšný vlak s rozšířenou kapacitou pro jízdní kola:
- Brno hl.n. (9:36) – Břeclav (10:23), bude zastavovat v Šakvicích, Zaječí a Podivíně,
- Břeclav (17:36) – Brno hl.n. (18:24), bude zastavovat v Podivíně, Rakvicích, Zaječí a Šakvicích.
Škoda, že tento Spěšňák nebude pokračovat přes Židenice a Lesnou až do Krpole.
úsek Břeclav – Wien
Dochází k dalšímu navýšení počtu regionálních vlaků vedených z Vídně až do Břeclavi a opačně. Od pondělí do pátku tak pojedou regionální vlaky každou hodinu téměř po celý den. Poslední spoj pak pojede z Vídně ve 23:00 a do Břeclavi dorazí v 0:29.
Ale ani o víkendech to není úplně marné. Na ranní rychlíky od Brna navazují osobáky na jih do Dolního Rakouska.
Trať 330 Břeclav – Hodonín – Moravský Písek
Denně pojede nový vlak Brno hl.n. 22:36 – Břeclav 23:24 – Hodonín 23:39, který zastaví v Moravské Nové Vsi.
V pátky a soboty pojede nový vlak z Hodonína ve 23:45, který zastaví v Moravské Nové Vsi a ukončí jízdu v Břeclavi ve 23:59.
Dálková doprava
Od 13. prosince bude obnoven poslední večerní, resp. první ranní spoj mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, a to vlakem EC 284 / 285, který aktuálně jezdí jen mezi Prahou a Břeclaví.
Od 18. prosince do 11. ledna (mimo vánočních svátků a Nového roku) bude v provozu také přímý lůžkový vůz Prešov – Bratislava – Brno – Praha a zpět, který jede v úseku Nové Zámky – Praha ve vlacích EC 282 / 283.
U následujících tratí na území Jihomoravského kraje nedochází v regionální dopravě provozované ČD k žádným podstatným změnám:
- trať 241 Znojmo – Moravské Budějovice (– Okříšky)
- trať 248 Znojmo – Retz – Wien,
- trať 250 Žďár nad S. – Tišnov,
- trať 255 Zaječí – Hodonín,
- trať 256 Tišnov – Nedvědice (– Žďár nad S.),
- trať 260 Letovice – Brno – Vyškov na Moravě,
- trať 262 Skalice nad Svitavou – Boskovice – Velké Opatovice,
- trať 300 Vyškov na Moravě – Nezamyslice,• Trať 340 Brno – Veselí nad Moravou,
- Trať 342 Moravský Písek – Bzenec,
- Trať 343 Hodonín – Veselí nad M. – Vrbovce.