Brněnské nádraží má být technickou památkou
„Brněnský nádražní uzel je jednou z nejvýznamnějších průmyslových památek v Česku s velkou historickou hodnotou. Naším cílem je, aby byl unikátní prostor zachován,“ uvedl Aleš Homola, Vedoucí odboru evidence a dokumentace brněnského Národního památkového ústavu. A já s jeho názorem souhlasím.
Za-památkování by výrazně ztížilo jakékoliv investice do modernizace infrastruktury a prakticky by odsoudilo variantu nádraží v centru – Pod Petrovem. Ta právě plánuje na místě Malé Ameriky novou dvou-patrovou výpravní budovu.
Předmětem památkové peče je už dnes na brněnském nádraží:
- výpravní budova žst. Brno hl.n.,
- nosná konstrukce peronních přístřešků na I. – IV. nástupišti,
- litinové zábradlí na nástupiště II – IV. z odjezdového podchodu,
- mosty přes ulici Křenovou, Hybešovu,
- budova klempírny a knihaře,
- budova skladiště VI a VII Brno hl.n. (tzv. Malá Amerika)
- 14 oblouků původního viaduktu trati Vídeň – Brno,
- ostatní oblouky viaduktu původní trati Vídeň – Brno.
Doufejme, že u nového brněnského nádraží bude pamatováno i na stanoviště náhradní autobusové dopravy.
Boj o stavědlo číslo 5
Od 90.let 19 století stojí na horním brněnském nádraží Stavědla. V těchto domcích z červeného režného zdiva železničáři, na povel z nádraží, obsluhovali vyhýbky a tím tzv. stavěli dopravní cestu pro vlaky. Proto stavědla.
V lednu a únoru 2019 se rozhořela debata, zdali se mají tyto dvě poslední stavědla zachránit jako technická památka. Nakonec SŽDC ukončila bourací práce a teď se řeší co s nimi a kdo se bude o ně starat. Více v příspěvku Stavědlo číslo 5.
2.2018
Kvůli nově podané žádosti na prohlášení památkové ochrany Stavědla číslo 4 a 5 se opravy horního (hlavního) brněnského nádraží protáhnou o několik týdnů. Památková ochrana se dnes nevztahuje ani na viadukt Hybešova, na sklad Malá Amerika, uhelné výsypky a na sklady u Grandu.
Severní nákladové nádraží
Více v příspěku Autobusové nádraží u Grandu.