Původní Studie proveditelnosti modernizace železničního uzlu Brno nákladní přesmyk nevyžadovala. Ale nové výpočty zahrnuly prudší nárůst nákladní dopravy a doporučily přidat přesmyk pro nákladní vlaky mezi Židenicemi a Maloměřicemi. Přesmyk umožní mimo-úrovňové vedení nákladních vlaků bez omezení jízdní cesty pro osobní vlaky. Tím dojde k větší stabilitě navrženého dopravního řešení ŽUBrno, omezení zpoždění a rychlejšímu průjezdu nákladních vlaků.
Protože ve výsledné variantě kolej pro nákladní dopravu podchází stávající koleje, nebude se jednat o přesmyk, ale o podsmyk.
Železniční podsmyk Židenice – Maloměřice
Předpokládaná trať podsmyk: na jihu by se oddělovala od koleje 1a u 3. nástupiště a klesala by kolem plotu Nové Zbrojovky. Podešla by současnou trať a vynořila se na původní úroveň před mostem nad ulici Markéty Kuncové. Za mostem by se napojila na současnou kusou kolej do Maloměřic.
Součásti Studie proveditelnosti modernizace železničního uzlu Brno z podzimu 2017 jsou i kapacitní výpočty a to pro všechny zvažované varianty. Pod-varianty, které nevyhověly výpočtů zatížení ve střednědlouhém či v dlouhodobém horizontu byli z dalšího posuzování vyloučeny. Posuzován byl modernizovaný uzel i při zapojení nové vyškovské trati, tak i vysokorychlostních tratí. Posuzován byl celý brněnský uzel.
Na základě těchto výpočtů vyšlo, že není třeba přesmyk pro nákladní dopravu. Navržené uspořádání kolejiště, výhybek a zastávek umožńuje poholdné jízdy osobnách nákladních i VRT vlaků.
S tímto závěrem neslouhlasilo sdružení nákladních dopravců a požadovalo přidání přesmyku. Ten by převáděl jejich vlaky přes čtyři koleje primárně vyhrazené osobní dopravě.
V září 2022 vyslyšela Správa železnic volání nákladních dopravců. Provedla opětovné kapacitní výpočty a navrhla nákladní podsmyk mezi novým židenickým nádražím a Maloměřicemi.
Na obrázku vyznačen cca 600metrový úsek s klesáním, podjezdem a stoupáním před mostem nad ulici Markéty Kuncové.
Myšlenka přesmyku pro nákladní vlaky se objevil již v návrzích z 90.let minulého století. Tehdy se počítalo s mostem nad současnou tratí do Maloměřic. To by však citelně zasáhlo do současného pohledu na město a určitě by zvýšilo hlučnost v okolí tratí.
Nová varianta proto počítá s podjezdem pod současnou tratí.
Schéma brněnského podsmyku na trati Židenice – Maloměřice, Zdroj: Správa železnic, srpen 2022.
Délka samotného tunelové mostu (čárkovaně) bude 160 metrů. Sklon ze židenického nádraží bude přijatelných 15 promil, na Maloměřice 25 promil.
Kudy povede nákladní podsmyk do Maloměřic
Jižní židenické zhlaví před ulici Bubeníčková, jak jezdí pod mostem šaliny. Tady si další (?) odbočující kolej musí ještě zachovávat stávající niveletu.
Přesmyk pod současnou tratí se tak musí vejít mezi židenické nádraží, resp. musí začínat až za prodluženým podchodem do Nové Zbojovky. A na severním konci musí vystoupat před mostem na ulici Markéty Kuncové.
Předpoklady výpočtu:
Průjezdní profil pro vlaky je 4.800 mm
Troleje jsou ve výšce 5.300 mm
Mosty jsou budovány ve výšce min. 6.000 mm na kolejemi.
Když přidáme šířku mostovky cca 2.000 mm, musí nákladní vlak sjet cca 8 metrů a opět vyjet 8 metrů.
Max. dovolené stoupání / klesání pro vlak je 40 promil. Dle návrhu Správy železnic bude max. sklon pohodlných 25 promil.
Celkové dostupná délka pro nákladní podsmyk odhaduji na 600 metrů. Pokud vyjdete ze navrženého sklonu trati 15, resp. 25 promil, tak přesmyk vyhovuje. Dá se ale předpokládat, že celkové délka koleje bude s ohledem na oblouky delší a výškový rozdíl menší.
Tady na mostě by už měla kolej z podsmyku do Maloměřic nabrat opět svoji původní niveletu a po mostě pokračovat na sever.
Pod mostem nad ulici Markéty Kuncové. Dnes je na vedlejší cestě ke garážím a jeho šířku využívají auta k parkování.
Nahoře na železničním náspu ve směru do Židenic. Do této koleje bude napojen nový podsmyk pro nákladní vlaky.
Navržený podsmyk pro nákladní vlaky z jihu na maloměřické nádraží se mezi nové židenické nádraží a most nad ulici Markét Kuncové vejde. Určitě neuškodí a pokud zvýší průjezdost železničního uzlu Brno jen dobře.