Špunt v rozvoji města. Velké plány ze 60.let 20.století. Výsledkem z 80.let minulého století je ale jen torzo původního velkolepého záměru. To je dnešní obchodní dům PRIOR u nádraží. Teď se bude bourat, aby na jeho místě vznikly nové ulic, náměstí, byty a obchody.
Starej PRIOR půjde v listopadu 2024 k zemi
14. srpna 2024
V rámci příprav na demolici starého Prioru u nádraží začnou ve čtvrtek 15. srpna platit omezení pro chodce.
- 1. etapa 15. 8.–20. 8. 2024
Kvůli přeložkám inženýrských sítí se bude pracovat jak na parkovišti před Priorem, tak na chodníku na této straně ulice.
Průchozí nebudou ani čtyři přechody a chodník v křižovatce Úzká a Uhelná. Náhradní trasa pro chodce vede přes parkoviště za budovou Prioru. Řidiče zde stále zaparkují svá auta. Vše najdete na mapce vlevo.
Pro odlehčení pravého odbočení do ulice Úzká povede objízdná trasa směrem na Poříčí přes ulice Dornych, Plotní a Zvonařka. Ulice Úzká bude průjezdná v režimu 1+1.
- 2. etapa 21. 8.–20. 9. 2024
Kromě výše uvedených dopravních opatření se uzavře také chodník na Dornychu od přechodu pro chodce u viaduktu směrem k vyústění podchodu pod hlavním nádražím. Obchozí trasa vede po druhé straně ulice a přechod v blízkosti křižovatky s Úzkou bude v provozu.
Směna pozemků domluvena
Plán lokality Brno New Town Square: na severu je stávající nádraží. Vpravo je šalina po Dornychu. Na jihu (na obrázku dole) je široká silnice po ulici Úzká. Zdroj: tisková zpráva města Brna (květen 2023)
Ta stejná oblast jako na snímku nahoře. S leteckou fotkou dnešního stavu.
Návrh komplexu Dornych doznal za rok příprav výrazných architektonických změn. Škoda, že byla změněna oválná budova. Rovněž dvě původně samostatné budovy jsou nově „spojeny“ do jedné, což možná vytváří až zbytečně velký blok.
16.května 2023
Město Brno se dohodlo se společností CRESTYL na majetkoprávním vypořádání a na vlastnických vztazích budoucích i stávajících veřejných prostranství v této lokalitě. Celému procesu dnes dali zelenou zastupitelé. Město směnou získá kromě nemovitostí i 20,5 milionu korun.
CRESTYL připravuje výstavbu polyfunkčního komplexu Dornych, namísto dnešního obchodního domu Tesco,
Polyfunkční komplex DORNYCH připravuje společnost Brno New Town Square, jež je členem české developerské skupiny CRESTYL, která se zaměřené na budování víceúčelových projektů – rezidenčních, obchodních a kancelářských nemovitostí.
Komplex tvoří šest nadzemních budov na společné podnoži o třech podzemních podlažích, a dále související dopravní a technickou infrastrukturu a sadové úpravy.
„Celý tento prostor bude mít významnou funkci spojnice mezi historickým jádrem města a nově vznikající jižní čtvrtí Trnitá. Z toho důvodu je v zájmu jak města, tak stavitele, aby bylo území dobře prostupné v tomto severojižním směru. Celý návrh je proto orientovaný jako podélně uspořádané náměstí mezi ulicí Úzkou a budoucím městským parkem, který má vzniknout na území kolejiště dnešního vlakového nádraží. V území byla směněna řada menších pozemků, tak aby developer sjednotil pozemky k zastavění a město se stalo vlastníkem přilehlých pozemků s komunikacemi,“ vysvětlil radní pro oblast majetku Jiří Oliva.
Ve prospěch města bude kromě pozemků převedena i finanční náhrada, a to ve výši 20,6 Kč.
Model nového komplexu Dornych
V říjnu 2021 proběhla na Nové radnici města Brna prezentace dřevěného modelu širšího centra Brna. Součásti byly i ulice Dornych a Zvonařka až k novému hlavnímu nádraží. A také uspořádání domů, ulic a náměstí na místě současného PRIORu u nádraží.
Bílá budova na snímku dole (označena 7) je současné hlavní nádraží. Vedle je budova pošty. Za ním jsou místo kolejiště již stromy v parku. Vlaky jezdí z nového brněnského nádraží. Možná někoho překvapí mezera mezi poštou a nádražím. Návrh totiž počítá s návratem staniční budovy do původního stavu. Proluka mezi nádražím a poštou byla totiž zastavěna až mnohem později. I když se to tak dneska už nejeví.
Za parkem, na snímku nahoře, je uspořídání ulic a náměsti na místě současného obchodního domu PRIOR, který bude odstraněn. Průchod z podchodu od současným nádražím co směřuje do vaňkovky a na Zvonařku je zachován.
Vlevo vidíte šalinu na Plotní.
Bourání začne roku 2022
Tak jsme se o krok posunuli vpřed. Od začátku dubna běží na Stavebním úřadu Brna-střed řízení o povolení odstranění Prioru u nádraží (později Tesco, dnes OD Dornych).
30.května 2020
S bouráním starého PRIORu u současného nádraží začne společnost Crestyl v roce 2022. Následně plánuje stavbu nových domů. Vznikne jich šest a mezi nimi bude zakryté náměstí.
Zástavba bude navazovat na uvolněné pozemky po současném Horním nádraží.
Bývalý Dům dětí a mládeře na Dornychu v únoru 2020. A vedle stojící lékárna a prodejna brýlí z počátku 90.let minulého století. To nejhnusnější co basi ylo postaveno v Brně.
Na co přitom asi projektant té zelené barabizny myslel?
Tak jako tak, oboje půjde zbourat.
První vizualizace nového obchodní centra Dornych
V prosinci 2019 byly zveřejněny první vizualizace nového centra Dornych. Skládat se bude ze šesti budov a podzemního parkování. Dále tu budou obchody a byty.
PRIOR u nádraží jako špunt rozvoje města
říjen 2019
OD Prior v Brně, někdy nazávané staré Tesco či Tesco u nádraží. Pohled z uluce Uhelná. Nádražní násep mám za zády.
Pohled na obchodní dům PRIOR u brněnského horního nádraží v dubnu 2019. Ta široká ulice je ulice Úzká. Ta se původně jmenovala ulice Tovární a to až do října 1950, kdy poprve získala název Úzká a to proto, že byla opravdu úzká, aby prošla pod železničním viaduktem, ktery vedl z Dolního na Horní nádraží kolem Vaňkovky.
Obchodní dům PRIOR byl stavěn v letech 1974-1984. Úvahy o jeho výstavbě jsou ale již ze 60.let a to jako součást většího urbanistického celku označovaného jako Regionání centrum Brno. Cílem projektu bylo oživit zpustou oblastu za nádražím (dnes bychom řekli brownfield) a současně nabídnout obchodní plochy pro samooblužný prodej, který by byl dostupný rovněž autem.
V říhnu 2019 proběhla architektonická procházka po OD PRIOR u nádraží. Zde jsme v jednom z horních pater u oken vedoucích k Vaňkovce.
OD Prior u nádraží už dávno nevyhovuje současným prodejním potřebám. Zde jsme v jednom z prázdných, nevyužívaných a od počátku přehnaně nadimenzovaných skladů OD Prior.
Další z mnoha nevyužívaných ploch uvnitř obchodního domu PRIOR, dnes OC Dornych.
Bez průvodce bychom se ve spletitých chodbách OC Dornych, dříve sterej PRIOR u nádraží, dozajista ztratili.
Regionální centrum Brno: PRIOR a historie místa
Návrh OD PRIOR v Brně u horního nádraží.
Původní plán tzv. Regionálního centra Brno ze 60.let 20.století. Dominantou měl být 23podlažní Dům služeb a cestovního ruchu, u něho měly být dva obchodní domy. Z celého záměru se po dlouhých 20 letech postavil, ale již ve změněné podobě, jen jeden OD a to PRIOR.
Současný PRIOR u nádraží je jen torzem původního záměru. V 60.letech 20.století se počítalo v těchto místech s rozsáhlou zástavbou.
Ta měla začínat u paláce Morava na Malinovském náměstí a táhnout se až k dnešní Vaňkovce. V budoucnu (kolem přelomu 20/21.století) měla výstavba pokračovat na jih k novému brněnskému nádraží.
Původně měly vzniknout dokonce dva obchodní domy. Jeden z nich zaměřený na mladé lidí a druhý na ty staré. Dominantou celého územíměl byl 23podlažní Dům služeb a cestovního ruchu. Autory projektu byli Ivan Ruller a Zdeněk Řihák. Stavba měla probíhat v letech 1972 až 1980 a vzniklo by velké centrum obchodů a služeb.
Nakonec všechno dopadlo jinak.
Z celého komplexu tzv. Regionálního centra Brno vznikl jen jeden PRIOR, navíc z původních 8 pater jenom tři.
Autory tohoto torza jsou Zdeněk Řihák (už zemřel) a Zdeněk Sklepka.
Výstavba probíhala v letech 194 až 1984 a OD PRIOR u nádraží byl slavnostně otevřen 1.prosince 1984.
Bohužel i u projektu Regionálního centra služeb se projevila typická vlastnost brňáků. nekoncepčnost, rozdělané a nikdy nedokončené projekty, věčné odklady a změny. Něco se naplánuje, nakonec z toho vznikne jen torzo. To je Brno.
Mimochodem, i ten Jihlavský PRIOR od Zdeňka Sklepka bude razantně přestavěn.
Starej Prior u nádraží půjde k zemi
Nový majitel, společnost Crestyl, již dříve oznámila svůj záměr OD PRIOR zbourat. Na jeho místě bude postaveno více menších budov (byty, hotel, restaurace, obchody). Vznikne rovněž nové, částečně kryté, náměstí. Plány a vizualizace by měly být představeny veřejnosti na podzim 2019.
Tak uvidíme, jestli někoho ne-napadne ten barák navrhnout na památkovou péči jako ukázku socialistické brutalistní architektuty poloviny 80.let.
K zemi půjde i opuštěný Dům dětí a mládeže a ta hrůza z počátku 90.let – lékárna.
Spolčnost Crestyl vlastní byty, kanceláře a obchody v Čechách. Brněnský OC Dornych je prvním jejich projektem na východě, na Moravě.
PRIOR u nádraží a městské legendy
Nový obchodní dům Prior se okamžitě po svém dokončení stal výrazným symbolem Brna. Ale v negativním slova smyslu. Ze začátku se k němu chodilo Myší dírou (neplést se současným podchodem). Což byla hrůza sama o sobě.
Kolem PD Prior vedla nechválně známá cesta na autobusové nádraží Zvonařka. Legendy se vyrojily hlavně na přelomu 80/90.let, kdy na této cestě dřevěné stánky trhovců a počátkem 90.let zde hráli jugoslávští nebo rumunští skořápkáři.
Městské legendy hovoří o přepadávání, znásilňování a všemožných úchylácích co čííhají v přítmí mezi dřevěnými stánky na bezbranné cestující co spíchají na poslední bus na Zvonařku.
Samotný OD Prior se stal součástí městské legendy o brněnském nádraží. Podle odpůrců výstavby nového brněnského nádraží byl OD Prior postaven schválně tak blízko k hornímu nádraží, aby je nebylo možné rozšířit jižním směrem. A proto musí vzniknout nové nádraží.
Má se jednat o více jak stoleté spiknutí spekulantů s pozemky, kteří nejprve prosadili nový územní plán Brna z roku 1923. Zde byla totiž poprve zakreslena uliční síť, včetně kostela, na jih od horního (hlavního) nádraží. Poté to pokračovalo urbanistickými soutěžemi ve 20. a 30.letech 20.století.
Spiknutí přežilo jak velkou hospodářskou krizi, tak válku, aby se pak projevila za socialismu v 60.letech v plánech na nové brněnské nádraží a zástavbu pozemků na jih od horního nádraží. A plynule pokračovalo přes 90.leta až do současnosti.
Ale vážně. Všechny plány počítaly s tím, že v době dostavby OD Prior bude již nové brněnské nádraží. Proto paradoxně zůstala mezi současným nádražím a OD Prior tolik místa (na stánky), protože zde měl vzniknout velký přestupní uzel. Právě zde se měly křížit dvě linky podpovrchové šaliny a podchod pod nádražím měl vytvořit spojnici starého města s novým uzlem veřejné dopravy.
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com