Jsou tomu skoro 3 roky, co České dráhy získaly první soupravu Railjet z celkových sedmi. A počátkem března najel první „český“ Railjet již milión kilometrů. Je tedy čas se podívat a porovnat nákup dvou sérií ucelených jednotek RailJet a Pendolino. Nákup ucelených souprav RailJet & Pendolino aneb co se povedlo a nepovedlo s odstupem času.
Pendolino
Projekt Pendolina byl od počátku zatížen vážnými chybami, byť původní záměr byl dobrý. Pendolino, v překladu „kyvadýlko“, má naklápěcí skříň vozu, v obloucích dojde ke změně těžiště, díky čemuž lze i na klasických tratích jezdit rychleji. Maximální provozní rychlost Pendolina je v zahraničí až 250 km/hodinu. Bylo tedy žádoucí nasadit i u nás moderní ucelené soupravy, které by dokázaly plně využít modernizovaných železničních koridorů.
Soutěž na vozy s naklápěcí skříní byla vyhlášena v roce 1995 a v soutěži zvítězilo konsorcium několika firem, v čele s Alstom-em. Část výroby se měla realizována i v Praze v ČKD. Prvním problémem byl, že ČKD zkrachovalo. Výrobu tedy plně převzala italská strana.
Hlavní problém ale nastal, když se zjistilo, že proces homologace pro českou železnici bude mnohem delší a obtížnější než se čekalo. Výrobce souprav Alstom nebyl dlouho schopen upravit integrovanou lokomotivu (trakční jednotku) tak, aby byla provozuschopná i u nás. Zpoždění nabralo roky, cena zakázky šla díky penále dolů a nakonec byl i počet objednaných soupravy snížen na polovinu, tedy na sedm.
První soupravy vyjely až v roce 2003, ale pravidelný provoz začal až v prosinci 2005, tedy 10 let (!) od vyhlášení soutěže.
A protože rychlost na našich železnicích nikde nepřekračuje 160 km/hodinu, byl záměr provozovat Pendolina na lince Vídeň – Brno – Berlín, nebo aspoň Praha – Berlín. Zde, na německé straně, by Pendolino prokázalo svoje rychlostní možnosti a také by její provoz v zahraničí pomohl se splácením zakázky.
Ale zatím neexistovala dohoda mezi Českými dráhami a Německými železnicemi, že by soupravy Pendolina vůbec do Německa mohly jezdit. To by se však dalo ještě doladit. Další rok zabraly homologace pro Slovensko a pro Rakousko. Další snaha o homologaci i pro Německou železnici se radši již nikdo nedovážil navrhnout. Navíc, při sníženém počtu souprav, bylo nemožné tuto linku osadit stejným typem vlaku v pravidelném dvouhodinovém taktu jak německá strana požadovala. Pendolino je tak nyní homologováno jen pro českou, rakouskou a slovenskou železnici. Co dál?
Původní záměr jezdit do Německa tedy padl. A tak byly soupravy nasazeny nejprve na linku z Prahy do Brna a Vídně (3 soupravy) a později do Bratislavy (3 soupravy). Na těchto tratích však Pendolino nedokáže plně využít svůj potenciál projíždět s naklápěcí skříní oblouky rychleji. Byť v testovacím režimu Břeclav – Brno dokázala souprava Pendolina ustavit český rychlostní rekord 237 km/hodinu.
Ale v běžném provozu jezdily soupravy na Slovensku max. 140 km/hodinu a severně od Brna na Letovice jezdily pod 100 km/hodinu. Nakonec bylo, moudře, rozhodnuto provozovat Pendolino na lince Ostrava – Praha. A občas jej protáhnout i jinam, víkendově do Plzně či Mariánských lázní.
Cestovné na Pendolino je dražší než v jiných vlacích a Pendolino si tak zachovává určitou exkluzivitu hlavně díky rychlosti do Ostravy, kterou jiné vlaky nedosahují.
Kompletní servis musí být i při tak malý počet souprav zajištěn u nás, protože se soupravy neprovozují v okolních státech. Což při tak malém počtu souprav představuje vysoké investice na jednotku.
RailJet
Před lety přišla výhodná nabídka z Rakouska, kde si tamější dráhy objednaly více ucelených souprav, než potřebovaly. Česká vláda v červnu 2011 napřed souhlasila s nákupem 16 souprav opět pro linku Berlín – Brno – Wien. Nakonec byl počet souprav snížen jen na sedm a budou provozovány na trase Praha – Brno – Vídeň (-Graz). Toto nešťastné rozhodnutí učinil tehdejší generální ředitel ČD Dalibor Zelený. Investice do RailJetů by se měla vrátit do deseti let, možná i dříve. Což je dobrý výsledek.
RailJet je oddělená souprava a lokomotiva. Lokomotivy Taurus, které začaly RailJety tahat byly v té době provozovány v Rakousku a homologovány i na českou železnici. Soupravy byly dodány včas a hned nasazeny do provozu. Po celou dobu jezdí ve dvouhodinovém taktu na lince Vídeň – Brno – Praha, dnes prodloužena do Grazu. Na rozdíl od Pendolina zde platí obyčejný tarif českých drah, vyjma té nejvyšší třídy. A od Jízdního řádu 2016/2017 je dokonce ranní spoj provozován v okolí Brna i v režimu IDS-JMK.
Protože RailJet jezdí i v Rakousku, provádí se v Praze jen základní servis, zatímco důkladnější revize a servis je smluvně domluven ve Vídni.
Zbylé soupravy si nakonec odebrala Rakouská strana, protože se ukázalo, že ucelené jednotky jakými jsou RailJety jsou provozně mnohem výhodnější. A tak nám z Rakouska proudí stovky použitých, byť modernizovaných osobních vozů na dálkovou dopravu, které jezdí na české železnici. Zatímco v Rakousku intenzivně provozují ucelené jednotky.
Denně je v provozu šest souprav, sedmá je v záloze, popřípadě zaskakuje za Pendolino. Jedna souprava denně najede 1230 km.
Jaký je komfort z pohledu cestujícího
Z mé zkušenosti jako cestujícího je znát, že RailJet je o generaci mladším vlakem. Cestování v Pendolinu je stísněné jako v letadle, čemuž přispívají i malá okna. RailJet je naproti tomu mnohem pohodlnější. Přestože místa na nohy i tu zrovna moc není a je dobré si vybírat sedačky se stolkem. K pocitu pohodlí přispívají velká okna, širší dveře. Průchod mezi vozy je pohodlný. WC je u RailJetu oddělené od míst k sezení dvěma dveřmi. V RailJetu je oddíl pro cestování s dětmi i s mini-kinem a hlavně s místem pro kočárky a ve druhé polovině vozu i pro několik kol. U Pendolina je místo pro kola a kočárky hodně, hodně stísněné.
Závěrem
Nákupy obou souprav provázely velké očekávání a velké problémy. U obou zakázek se počet souprav snižoval na polovinu. U RailJetu byly největší překážky od Kyperské společnosti Škoda Transportion, která opakovaně napadala samotný nákup. U tendru na Pendolino byl několikaletý problém s homologací.
S ohledem na výše popsané jsem přesvědčen, že mnohem lépe si vede RailJet. Škoda, že nebyl nakoupen původní počet objednaných souprav RailJetů. Rakouské zkušenosti ukazují jakým směrem se vydat i na české železnici.
RailJety se budou i nadále servisovat ve Vídni
29.března 2017
CD rozhodly, že dalších deset let se budou RaiJety opravovat ve Vídni. Zakázku za cca 546 mil Kč získala dceřiná společnost rakouských spolkových drah – ÖBB Technikservice. Tedy dílny, kde jsou servisovány jak „české“ RailJety. tak dalších 60 souprav Rakouských dráh. Tedy výhoda z rozsahu. Přesto část malých oprav si budou České dráhy dělat ve vlastní režii, popřípadě pomocí firem Pars nova a CZ Loko.
Právě jedu Railjetem v 1. třídě z Olomouce do Prahy. Nemohu si pomoci, ale kam se to hrabe na Pendolino. Jistě mé postřehy jsou subjektivní a často spíše v psychologické rovině, ale rád bych je shrnul:
Když jsem nasedl do Pendolina, opravdu jsem měl pocit jiné úrovně, jak zmiňuje článek „jako v letadle“. Dále (možná úsněvné) to Pendolino jinak vonělo, jiná akustika (možná tím menším prostorem), člověk měl prostě jinej pocit. Dále mi přišlo daleko méně hlučnější a patrně i díky naklápění vozů prostě plulo. Tenhle railjet je „drncák“. Sedím v jedničce, ale mám pocit jako bych seděl v klasickém vagóně běžného rychlíku, nemluvě o tom, že v Pendolinu v 1. třídě jsem dostal velcome drink v podobě skleničky sektu, což možná ČD zrušili už i tam. Podle mne Railjet není v ničem pro cestujícího posun oproti Pendolinu. Zvenku se to tváří jako kompaktní stylová souprava kategorie Pendolina, ale zevnitř je to normální klasickej osobní vagón, žádný nadstandard, kterým Pendolino bylo. Jestli je hlavní prioritou prostornost, klasická velká okna apod., tak zůstaňme u klasických rychlíkových vagónů, ta lokomotiva co je táhne také dá dvěsta. Já si prostě v Railjetu připadám jako v běžným rychlíku s pohodlím, které mi kterýkoliv rychlík poskytuje. Prostě Trabant, uspokojí, ale nenadchne. Nejsem obdivovatel nebo zaslepený zastánce Pendolina, ale „Peňďas“ byl Concorde a tohle je běžnej Airbus nebo Boeing.
S pozdravem
Roman Truxa
Uprimne bych v Railjetu ocekaval lepsi servis, na trase Praha – Viden se stevarka ukaze ještě mezi Prahou a Pardubicemi a dal nezajem. Na vlajkovau lod CD slabota, ale pohodli na ceste je o nekolik levelu vyse nez ve starych vagonech.
Za mě Rajli jet lepší sedačky v bsiness opravdu super ale servis horor !Ani jednou steward nepřišel a to jsem jel v business a z Brna do Prahy to je opravdu strašný na takoví hezký a moderní vlak ale pendolino mělo servis stewardi příjemní a opravdu musím říct že jídlo super jinak stewardi v pendolinu chodili pořád něco uklízet a každou hodinu obsluhovaly a bylo to super,jel jsem z Prahy do Košic a zpět
….A bylo to levnější než rajli jet !!!
jezdim spis pendolinem kterejpak vlak se vam tady naklapi jenom skoda ze jedno rozsekal ten ignorantskej polak všude na svete cervena na vystrazniku znamena stejne at zahodi papiry a jezdi s konma nam to tady nebude tvrdi ze to u nich je jinak jinak ale railjet taky jede pekne ještě zrychtovat trate at se jezdi aspoň jako ve velimi na okruhu