Šalina po Rybníčku
Ulice Rybníček v Brně, co se tu nového staví?
Ale už málokdo ví, že tudy kdysi jezdily šaliny ke stadionu. A víte jak se jmenovala hospoda na rohu?
Novej barák na rohu Štefánikové a ulice Rybníček
V zimě 2019 / 2020 šel dolů již dlouho opuštěný přízemní dům na rohu ulic Rybníček a Štefánikova. Na jeho místě vyroste víceposchoďový barák. Nahoře byty, v přízemí nějací živnostníci.
Investorem tohoto domu na ulici Štefánikova 30 je Statutární město Brno, městská část Brno – Královo Pole.
Architektem je kancelář HiProject s.r.o.
Nová budova bude mít pět pater a radnice za něj zaplatí cca 100 mil Kč. V domě bude 16 městských bytů, z toho 5 bezbariérových pro vozíčkáře. Budou to menší byty o velikosti 1+kk nebo 2+kk, tj. cca 6,25 mil kč za jeden malej byt.
Přitom předpokládaná cena zakázky byla ještě dubnu 2019 – 81,3 mil Kč.
Šalina po Rybníčku ke stadionu
Po ulici Rybníček v minulosti jezdily šaliny. No žádnej pravidlený provoz to sice nebyl. Dokonce se nedá ani mluvit o plnohodnotné trati. Byla tu jen jedna odstavná kolej, na kterou se dalo akorát zacouvat.
Ale podstatné je, že tato jedna kolej byla protažena až dolů ke stadionu za Lužánkami. No a když se hrál fotbal, tak tu byly odstaveny šaliny čekající na konec zápasu, aby mohly odvést fanoušky do štatlu.
Tahle odbočka, nebo-li Kolejový trojúhelník sloužil v letech 1948 až 1982.
Myšlenka na zavedení šaliny z ulice Šefánikova dolů ke stadionu, resp. k nákupnímu centru Královo Pole ale není úplně mrtvá. Či spíše ztracená. Plán z října 2016 počítá s tím, že by šalina ze Štefánikovy ulice odbočila na křižovatce Štefánikova – prodloužená a spojená ulice Delostřelecká. Tedy přes vybourané Jaselské kasárny. Trať šaliny by obsoužila jak nové byty na místě Jaselských kasáren, tak okolí plaveckého bazénu. Celková délka trati by byla jen asi tři sta metrů s jednou zastávkou. Na konci by mohla být smyčka, například u Kauflandu.
Osobně vidím problém v dalším zahuštění dopravy po Lidické ulici. Stávající trať z centra po Lidické a Štefánikově je již dnes na hranici kapacit a přidání další linky šaliny by nemusela trať kapacitně zvládnout.
Hospoda Na výhybce
A abych nezapomněl. Hospodě na rohu ulic Rybníček a Štefánikova se říkalo Na výhybce. Právě proto, že tam byla úvraťová kolej ke stadionu, která zřejmě končila až zhruba na úrovni dnešní ulice Sportovní a sloužila kromě jiného k obracení mimořádných šalin, které vozily hokejové a fotbalové fanoušky.
Na tom rohu potom bola ešte aj pizzeria, ktorá nevarila, nemala suroviny a len prala peniaze :)