Čekáme na desítku
Šalina číslo 10
- První zmínka o obnově trati: 2016
- Zahájení výstavby: jaro 2018 (odloženo ale kvůli protestům místních)
- Cena: 400 až 450 mil Kč (360 mil Kč na jaře 2017 před připomínkami občanů)
- Dokončení: za 2 roky, tj. polovina 2020 do oslav MHD v Brně
- Cíl: obnova šaliny na již existujícím náspu, kde byl v 60.letech ukončen provoz šaliny. Obsluha nové bytové výstavby v Líšní
- Zrušeno: jaro 2019: projekt zrušen kvůli protestům obvatel ulice Holzova
Desítka do Líšně má zelenou
Obnova šaliny ze Stránské skály do Líšně získala v říjnu 2017 posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA. Příprava tedy může pokračovat.
Stavět by se mohlo již příští rok, popř. v roce 2019. První šaliny by mohly opět vyjet nahoru v roce 2020. Naposledy tudy šalina projela z depozitáře Technického muzea v roce 2002. Od té doby trať už jen chátrá. Celkem nás to bude stát 400 až 450 milionů korun, včetně stavby protihlukové stěny, aby projíždějící šaliny nerušili obyvatele okolních domků.
Šalina č. 10 bude jezdit v 10 minutovém intervalu a na tříkilometrovém úseku zastaví na zastávce Stránská skála a U proluky a na konečné Muzeum dopravy, u níž bude přestup na autobus.
Součástí stavby bude také roční rekonstrukce tratě na Stránskou skálu, která odbočuje od tratě na Mifkovu.
Současná konečná Stránská skála
Odhlučnění tratě
Se zajímavým řešením jak odhlučnit šalinu od okolí a přitom nestavět ty hrozné protihlukové stěny přišel Radovan Vašíček z Mendelovy univerzity, Zahradnická fakulta.
Kolem trasy šaliny by vedl cyklostezku, která by byla v noci osvětlena bateriemi přes den nabíjenými ze solárních panelů. A kolem Holzovy ulice by postavil tunel pro šalinu, kde nahoře by vedl cyklostezku a cestu pro pěší, nabízející krásný výhled na město Brno.
BunkR pro jednoho muže
Děsina zrušena. Na jak dlouho?
Na konečnou do Líšně přestala šalina jezdit v roce 1964. Námitky spolku Holzova-Líšeň, kteří odmítly protihlukovou stěnu, způsobilo, že naděje na dotaci padla, vedení trati v jiné stopě je hloupost a tak prodloužení šaliny do Líšně defnitivně padlo.
Tímto děkuji panům: Michal Štourač, Jan Holan a Jaroslav Hnilica.
Pokračování do Líšně
Červen 2019
Odvolací orgán zrušil územní rozhodnutí pro líšeňku a vrátil k novému projednání místě příslušnému úřadu, Takže se dá očekávat, že se celé kolečko bude točit znova a je otázkou, jestli to vůbec někdy postaví.
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com
Jak to vypadá s obnovou tratě do Líšně teď? Někde jsem četl, že někdy na začátku 20.století se dokonce uvažovalo o železniční trati z Líšně do Jedovnic. Někde by se to dalo asi dohkedat. Viz železniční zastávka Stránská skála. Teď už se to ale nepostavilo:-)
Kdy už Brno začne vážně uvažovat o metru do Líšně, do Bohunic, ale i skutečně rychlostní tramvaj do Bystrce i jinam. Již dávno mělo metro obsluhovat severojižní koridor centra města. Bohužel vhodná doba byla promrhána, neboť koronavirus udělal čáru přes rozpočet celé Evropě a vlastně už téměř celé planetě.