Už je za námi.
Výměna dvou železničních mostů nad Šámalovou ulici probíhala o
d 27. března až do 27.listopadu 2022. Na dráze byl zaveden jednokolejný provoz mezi Židenicemi a Hlavním nádražím. To znamenalo omezení provoz vlaků linek R8, R9, R56, S3 a S6. A další vlaky nabíraly zpoždění.

Tak trochu úzká Šámalova

duben 2023

Železniční most na ulili Šámalova

Správa železnic, která zajišťovala výměnu starých provozorních mostů nad ulici Šámalova, udělala vozovku širokou tak, jak původně byla.

Železniční most na ulili Šámalova

Výsledkem je zbytečné zúžné vozovky na ulici Šámalova. Město Brno plánuje rozšíření vozovky až v následujících letech. Má proběhnout výměna kanalizace a ulice Šámalova bude znovu nekolik měsíců neprůjezdná.

Železniční most na ulili Šámalova

Podjezd pod železničním mostem v dubnu 2023.

Železniční most na ulili Šámalova

Nahoře, na mostě jezdí vlaky mezi Hlavním brněnským nádražím a židenickým nádražím. Jedna kolej je vlečka na závoz vagónů do brněnských podniků.

Železniční most na ulili Šámalova

Vzkaz, který jasně vyjadřuje, co si občanů myslí o tom, že lidé ze dvou organizaci se nedokázali dohodnout.

Železniční most na ulili Šámalova

Kvůli zúžení si zde auta dávají přednost a zdržuje to i tudy procházející linku autobusu číslo 64.

Železniční most na ulili Šámalova

Stavba jde do finále. Silnice ale bude úzká

Železniční most na ulici Šámalova, listopad 2022
Železniční most na ulici Šámalova, listopad 2022
Železniční most na ulici Šámalova, listopad 2022

Listopad 2022
Železniční most na ulici Šámalova je už postaven. Teď probíhají dokončovací práce dole na silnic a chodníku. Ale už je vidět, že i nově vedená silnice pod mostem bude úzká, stejně jako byla původní silnice.

Nové mosty nad ulici Šámalova

Nové železniční mosty na ulici Šámalova

září 2022
První z trojice mostů je již hotovo. Zvedla se podjezdová výška ze 3,3 na 3.9 metrů, došlo k rozšíření na dva pruhy a o chodník s cyklostezkou.

Nové železniční mosty na ulici Šámalova
Nové železniční mosty na ulici Šámalova
Správa železnic provádí výmenu dvou nevyhovujících železničních mostů přes Šámalovu ulici.  Celkové náklady jsou 131,7 mil. Kč. Hotovo by mělo být do konce roku 2022. Stavebu dělá firma FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.

Cílem je kompletní přestavba dvou železničních mostů přes Šámalovou. Na velmi frekventovaném úseku mezi hlavním a židenickým nádražím se doposud nachýzel dvoukolejný cihlový klenbový most. Vedle něho bylo „dočasné mostní provizorium“ most tzv. Posvitavské vlečce.
Oba mosty již byly v nevyhovujícím stavu a současně již nevyhovovali požadavkům jak z hlediska šířkového uspořádání, tak i podjezdné výšky pod mostem. Silniční doprava včetně autobusů MHD byla zde proto vedena pouze v jednom pruhu.

Nově budou mosty širší, aby pod nimi kromě dvou jízdních pruhů byla také dvojice cyklopruhů a chodníků. Zároveň minimální podjezdné výška pod mosty bude 3,9 metrů.

Obě stávající mostní konstrukce nahradí železobetonové deskové mosty s tuhou výztuží – tzv. zabetonovanými nosníky. Práce se budou týkat také spodní stavby, která bude kvůli výskytu neúnosných zemin založena na velkoprůměrových pilotách.
Navržené technické řešení bude respektovat případné budoucí rozšíření osové vzdálenosti kolejí hlavní trati o přibližně 0,75 metru, a to v návaznosti na připravovanou rekonstrukci nádraží Brno-Židenice. Projekt počítá se souběžnou investicí města Brna, která zahrnuje komplexní obnovu komunikace pod mostem.

Nové železniční mosty na ulici Šámalova
Nové železniční mosty na ulici Šámalova
Nové železniční mosty na ulici Šámalova
Nové železniční mosty na ulici Šámalova
Nové železniční mosty na ulici Šámalova
Nové železniční mosty na ulici Šámalova

Dvoukolejný cihlový klenbový most

Výměna mostů na ulici Šámalova

březen 2022
Dochází ke zbourání původního dvoukolejného cihlového klenbového mostu. Provoz pro auta a autobusy zastaven, chodci mohou procházet středem staveniště. 

Výměna mostů na ulici Šámalova
Výměna mostů na ulici Šámalova
Výměna mostů na ulici Šámalova
Výměna mostů na ulici Šámalova
Výměna mostů na ulici Šámalova

Autobusová zastávka Uzavřená

Zastávka autobusu Uzavřená

březen 2022
Zastávka autobusu Uzavřená je během výměny mosty uzavřená a trasa autobusu je přesunuta na objízdnou trasu.

Zastávka autobusu Uzavřená

Jeden z nejstarších, možná vůbec v Brně nejstarší, původní přístřešek autobuové zastávky.

Linka R8: V úseku Brno hl.n. – Brno-Královo Pole jsou žluté vlaky odřeknuty bez náhrady. Všechny vlaky linky R8 končí a začínají na hlavním nádraží a jezdí dle výlukového jízdního řádu linky R8.
Linka R9: Vlaky R9/971, 973, 991, 990, 988 projedou jednokolejným úsekem Brno hl.n. – Brno-Židenice do/z stanice Brno hl.n. Všechny ostatní vlaky linky R9 zastaví v Brně-Židenicích a dále budou odkloněny do/z Brna dolního nádraží podle výlukového jízdního řádu linky R9. Z/do Brna dolního nádraží pojede autobus náhradní autobusové dopravy (NAD) k/od nádražní budově Brno hl.n.
Linka S3:Některé vlaky jsou ukončeny/výchozí v Brně hl.n. a Brně dolním nádraží podle výlukového jízdního řádu linky S3. Od vybraných vlaků pojede z Brna Králova Pole tramvajová linka P6.
Náhradní doprava za vlaky:
Z důvodu rekonstrukce železniční tratě mezi stanicemi Brno-Židenice a Brno hlavní nádraží budou od neděle 27. března 2022 vybrané vlaky odkloněny do stanice Brno dolní nádraží.
Pro zajištění náhradní dopravy bude zřízena tramvajová linka P6 a dojde k prodloužení autobusové linky 61.
Tramvajová linka P6 bude v provozu pouze v ranních hodinách pracovních dnů a pojede po trase Královo Pole, nádraží – Hlavní nádraží (– Nové sady – smyčka).
Linka 61 ve směru do centra pojede od zastávky Soukenická (obslouží zastávku nočních linek N90 a N96 v ulici Nové sady) přes zastávky Hlavní nádraží (zastávka nočních linek N94 a N95 „u zdi“) a Úzká (zastávka linky E76 v ulici Dornych) do zastávky Dolní nádraží. Nebude tedy obsluhovat konečnou zastávku Úzká (u Vaňkovky).
Linka 61 ve směru do Bohunic pojede od zastávky Dolní nádraží přes zastávku Autobusové nádraží (zastávka linek 12 a 40 ve směru do centra) ke své pravidelné zastávce Úzká (u Tesca) a dále bude pokračovat po své trase směr Nemocnice Bohunice.
Vybrané spoje linky 61 budou vedeny pouze v úseku Dolní nádraží – Hlavní nádraží a zpět. V tomto úseku pojede linka 61 i v brzkých ranních a pozdních večerních hodinách a v nepracovních dnech.

Jak to tu vypadalo původně

Tunýlek Šámalova

Duben 2019
„Tunýlek“ na ulici Šámalova, jedno z nejhnusnějších míst města Brna. Podjezdová výška jen 3,3 metrů, autobusy a auta zde musí jezdit jen v jendom pruhu. Občas se někdo nevejde.

Tunýlek Šámalova
Tunýlek Šámalova
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji. Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com