Na poslední chvíli
Zde je popis a fotky brněnského Stavědla číslo pět, které bylo ušetřeno demolice.
Stavědlové věže
Stavědla jsou cenná nejen sami o sobě, ale i jako soubor staveb z 90.let předminulého století, kdy docházelo k rozšiřování a budování nového brněnského nádraží. To stávající ze 30.let 19.století již svému účelu nestačilo. Bylo proto rozhodnuto u zbourání původní výpravní budovy (ta stála kolmo na konci kolejí, někde u dnešního Čedoku), došlo k výstavbě nové odbavovací haly a také ke stavbě skladu tzv. Malé Ameriky, výtopny, nákladních kolejí a uhelných skladů.
Hlavně však došlo k podstatnému rozšíření kolejiště. První koleje vedly po kamenném viaduktu od nádraží až k řece Svratce. Tento původní tzv. vídeňský viadukt byl zasypán (možná i zbourán) a hliněný násep rozšířen k dnešní ulici Uhelná. Pozůstatky původního viaduktu jsou schované pod kolejištěm a jsou viditelné při návštěvě Malé Ameriky, kde slouží jako sklepy.
Foto z konce února
Foto z února 2019
Poslední dvě stavědla
10.ledna 2019
Podaří se či nepodaří se zachránit poslední dvě stavědla na trati z Vídně do Brna. Pamatkáři na ně zapomněli a SŽDC by je nejraději zbourala. Co s nimi?
Největší problémem je, kdo se o ně bude starat, resp. kdo bude financovat jejich údržbu. A to se týká nejen těchto stavědel, ale i dalších starých památek. Pokud nepřekáží, klidně mohou zůstat stát, i s vnitřním vybavením. Ale budou nevyužita, opuštěná. A co je opuštěné, bez dozoru … víme jak skončívá. Takže otázka zní, kdo se o ně bude starat, kdo to zaplatí? Budou stavědla na prodej?
Závěrem
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com
A to stavědlo je nějak veřejně přístupné, že máš z něj fotky ? Očekávám, že není, co ? Rád bych se z něho podíval a měl podobné fotografie nádraží jako máš ty :)
Ahoj, bohužel (bohudík) veřejně přístupné není. Před několika dny SŽDC pořádala exkurzi s výkladem pro novináře. Vyfasovali jsme vesty, helmy, doprovod, protože jsme překračovali koleje a procházeli staveništěm. A to je asi ten největší problém pro nějaké budoucí smysluplné využítí stavědla. Ze strany nádraží bude nepřístupné (protože koleje a projíždějící vlaky), a z druhé strany, z ulice Uhelné, nejsou ani schody, ani vchod. Navíc, co jsem se díval, na stavědle není ani voda, ani záchod. SŽDC okna zasklí, dveře zamčou a … tím to na dalších pár let končí.
A má teda vůbec smysl to stavědlo nechat stát ? Vím, že je to jedno z posledních stavědel kolem celé trati, ale pokud to nemá žádné sociální zázemí, tak mně ani nenapadá, co by tam mohlo být … Teď vlastně nic, protože není reálný přístup. A po případném odstěhování nádraží, které nebude možná nikdy přestěhováno, tak mně napadá kavárna, cukrárna, či čajovna ? To by muselo být uvnitř velmi draho, aby se vrátila případná investice, když se dovnitř skoro nikdo nevleze. Rozhledna ? Odkud na co ? Proč se vlastně rozhodli to nakonec nezbourat ? A jaký je Váš názor ?
Je to tak. Máte naprostou pravdu. Využití bude velmi problematické. Dokud kolem budou jezdit vlaky, tak využití žádné. A pak třeba jako „stánek“ se zmrzlinou (pokud se ale podaří sehnat stavební povolení na úpravu objektu). Každopádně se nedivím, že žádné jiné stavědlo z té doby se nedochovalo. Nemělo by žádné využití. Je to asi cenné jakou sobor staveb, spolu se skladem Malá Amerika, točnou, uhelnými výsypkami a dalšími železničními stavbami z přelomu 19 / 20.století. Ta rozhledna mne napadal také, ale v „cestě“ krásnému výhledu dnes stojí nový několikapatrový dům SŽDC. Ten tam působí jako pěst na oko. Mno osobně ale nejvíce zaujalo, jak široký je to násep, jak široký pruh země zabírá kolejiště. Z nástupiště se to tak nezdá.
V dalším příspěvku jsem se věnoval i severní části našeho nádraží skladu u Grandu (http://www.onemanbrnoblog.cz/autobus-u-grandu/). Ty sklady jsou, zřejmě, ještě starší než Malá Amerika a také nemají status památky.
A co tam bude teď? jsou nějaké plány?
Nic. Patří to SŽDC, která pro to nemá žádné využití. Padaly návrhy, že by tam mohla být kavárna nebo cukrárna, ale ten domeček je malý, skoro polovinu přízemí zabírá strmé schodiště do patra, není tam voda ani kanalizace … Přístup od nádraží není možný, protože koleje. A z ulice Uhelná tam nejsou žádné schody. SŽDC nechá zasklít okna a zavře dveře.
Obávám se, že se musí počkat až do výstavby nvého brněnského nádraží a opuštění stávajícího kolejiště, které by se mělo změnit na zelený pás, pěší trasu, popřípadě trasu šaliny. Tím by se stavědla zpřístupnila, ale jejich využití, snad jako prodejní stánek zmrzliny …
Všechna ostatní původní stavědla na celé dráze z Vídně do Bohumína či do Brna byla již zbourána, protože nebylo pro ně žádné využití.
Co je to stavedlo? To slovo slyším poprvé.
Stavědlo, od slova stavět. V tomto případě tzv. „stavět dopravní cestu pro vlak“. Přeloženo do obecné češtiny, pracovníci na základě pokynů z nádraží nastaví výhybky tak, aby vlak jel po správné koleji a ke správnému nástupišti, ke kterému má.
V domečku byly takové páky na přestavění výhybek a pracovník se pohledem z okna přesvědčil, že výhybky a návěstidla (semafory) jsou nastavěny správně a všechny svítí.
V době Foglarově by to bylo určitě krásné místo pro klubovnu Rychlých šípů, Pavle.
Mě napadlo si to stavědlo pronajmut na víkend, nahoru vzít bečku piva a pozorovat při západu slunce projíždějící vlaky. Problém je záchod …