V letech 2018 až 2019 proběhla rekonstrukce ulice Údolní od křižovatky s Úvozem nahoru na Kraví horu. Po první etapě oprav ulice Údolní se již chystá druhá etapa. Ta byla měla zahrnovat 800 metrový spodní úsek od ulice Husovy po křižovatku Úvoz. Stavba měla probíhat v letech 2021 až 2022. Nakonec 2. etapa rekonstrukce začala 1. září 2024 a potrvá do Vánoc 2025. Příjezd do porodnice bude zachován.
Rekonstrukce ul. Údolní až do Vánoc 2025
Výměna sto let starého vodovodu a kanalizace i dalších inženýrských sítí, nová odhlučněná tramvajová trať, cyklopruh, veřejné osvětlení, nový povrch silnice a chodníků i nově vysázené stromy. Ulici Údolní čeká kompletní rekonstrukce za téměř 400 mil Kč.
Podle smlouvy má trvat 17 měsíců, město i zhotovitel by ji rádi stihli dříve. Po celou dobu nebudou smět do ulice auta ani šalina či troljbus, průchod pro pěší bude zachován.
Rozsáhlé práce se budou týkat Údolní v úseku od Husovy po křižovatku s Jiříkovského. Navážou tak na předcházející etapu týkající se zbylé části Údolní, která byla dokončena před pěti lety.
„Naší snahou je u těchto kompletních rekonstrukcí ulic zkoordinovat maximum subjektů, tak aby se co největší objem prací udělal při jednom. Kromě městských firem se tak zapojily třeba i soukromé plynárenské společnosti. Cílem nás všech je, aby byly dopady na jednotlivce, instituce i firmy co nejmenší. Bude například zachován průchod pro chodce včetně přechodů, vytvoříme asi 80 náhradních parkovacích míst a dalších zhruba 10 vyhradíme pro klientelu porodnice na Obilním trhu. Nicméně bez určitého diskomfortu pro místní se takto náročná stavba bohužel provést nedá. Budeme se ale snažit, aby byla původně naplánovaná 17měsíční doba realizace zkrácena,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Začínáme 1. září 2024
Čtvrtek 29. srpna 2024
Zahájeno. Představitelé města Brna a sdružení firem dnes slavnostně zahájili stavbu Údolní ulice poklepáním základního kamene.
Sdílená zóna je nový dopravní režim, který mohou obce a města zavádět na svých územích od 1. ledna 2024. V rámci sdílené zóny se všichni respektují a automobily nejsou chodcům nadřazeny. Přednost tu má pouze tramvaj. Maximální dovolená rychlost je 20 km/h, což zajistí bezpečnost chodců. Pěší a cyklisté mohou využívat celou šířku prostoru komunikace. Parkování jízdních kol a vozidel je povoleno jen na místech k tomu určených. Zásobování pro místní podniky je možné, a to po dobu 30 minut v ranních hodinách.
V poslední době se objevovaly dotazy, zda bude po rekonstrukci jinak řešeno přecházení chodců přes Údolní v blízkosti křižovatky s Úvozem. Odsud před několika lety zmizel přechod, který nahradilo o několik metrů posunuté místo pro přecházení. Takto to zůstane i do budoucna.
Daným místem projíždí a odbočuje tu několik linek MHD, jejichž průjezd a plynulost byly při řešení uspořádání ulice prioritní. Přechod historicky ztěžoval odbočování trolejbusových linek ve směru od Masarykovy čtvrti do centra, a proto před časem Policie ČR i Dopravní podnik města Brna doporučily posunout jej dále od křižovatky.
Aby přechod odpovídal normovým parametrům, vyžadovalo by to rozsáhlé stavební úpravy (např. dobudování ostrůvků mezi kolejemi, odsunutí přechodu dále od křižovatky). Navrácení přechodu by v každém případě dopravní situaci pro MHD zhoršilo, a proto bylo se všemi dotčenými orgány dohodnuto, že se zachová místo pro přecházení dále od křižovatky.
Cílem je předejít vzniku nepříjemných až nebezpečných situací, kdy by odbočující vozidlo MHD náhle zastavovalo v křižovatce kvůli přecházejícímu chodci nebo by v horším případě došlo k chodcovu přehlédnutí.
„Obyvatele Údolní i přilehlých ulic teď čeká několik měsíců sníženého komfortu. Složitější přístup se dotkne i těch, kdo tudy běžně projíždí nebo kdo sem míří do různých firem a institucí. Nakonec nám ale bude odměnou kompletně rekonstruovaná ulice, která se vedle moderní úrovně použitých technických prvků soustředí i na uživatelskou přívětivost. Myslí na cyklisty, pro které zde vzniknou nová opatření, na zeleň, která tu přibude, a navržená sdílená zóna přiléhající k Obilnímu trhu je v tomto ohledu třešničkou na dortu. Zvýší prostupnost v daném místě hlavně pro chodce, kteří se nebudou muset vyhýbat zábradlí,“ popsala primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Sdílená zóna je nově zvoleným postupem. Začínat a končit bude v křižovatkách okolo zastávky Obilní trh. „Původně se na Obilním trhu ve směru z centra počítalo s vytvořením tzv. polovídeňské zastávky, ale to nakonec nebylo kvůli složitým kolaudacím jiných akcí možné. Proto se zastávka musela řešit množstvím zábradlí, samostatných pruhů a celkově uživatelsky ne úplně příjemně. Dohodli jsme se, že po vydání stavebního povolení budeme hledat jinou cestu – a ta se nabídla v podobě nově legislativně povolené sdílené zóny, se kterou již máme zkušenosti z přednádražního prostoru. I pro tuhle lokalitu se jeví jako velice vhodná, a co víc – změny stavebního řešení oproti schválené dokumentaci budou naprosto minimální. Projednání tohoto návrhu musí být ještě dokončeno, ale všechny strany jsou mu nakloněny,“doplnil 1. náměstek primátorky města Brna René Černý.
„Při přípravě projektu jsme se snažili prostor ulice maximálně využít pro všechny účastníky provozu: auta, hromadnou dopravu, chodce i cyklisty. Ve směru z centra tudy povede cyklopruh, v opačném směru budou cyklopiktogramy,“ představil další novinky na Údolní radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.
Jak to bude vypadat a co na to cyklisté?
Vizualizace zastávky Obilní trh po rekonstrukci.
Zdroj: PK Ossendorf
Vizualizace ulice Údolní a nové zastávky šaliny Úvoz po rekonstrukci. Zdroj: PK Ossendorf
Křižovatka s ulici Úvoz bude po celou dobu rekonstrukce v provozu. Inženýrské sítě se budou měnit a napojovat štolováním. Tedy hloubením pod silnicí za plného provozu. Jinak by hrozil Brnu dopravní kolaps.
Po dobu rekonstrukce bude ulice Údolní po křižovatku s Úvozem zcela uzavřena pro osobní i veřejnou dopravu. Šalina 4 bude nahrazena autobusovou x4, trolejbusové linky 38 a 39 budou začínat na České.
„Celá akce začne nezbytnou rekonstrukcí kanalizace, vodovodu a plynovodu včetně přípojek. Následovat bude modernizace 773 metrů dlouhého úseku tramvajové trati, která bude spočívat především v kompletní výměně kolejí a sanaci podloží. Klidnější život zajistí místním použití moderních odhlučňovacích prvků. Opravíme také zastávky Obilní trh a Úvoz, vybavíme je signálními prvky pro nevidomé, přístřešky, lavičkami, zábranami proti vstupu do vozovek v ploše nástupišť a informačními tabulemi. Investice zahrnuje i nové pozemní komunikace a chodníky, kabely vysokého a nízkého napětí a telekomunikací v chodnících, veřejné osvětlení, trakční vedení a vegetační úpravy,“ doplnil náměstek pro investice René Černý.
Uspořádání ulice zůstane v podstatě zachováno. Ve směru z centra přibude v úseku Marešova–Úvoz cyklopruh a nástupní ostrůvek na zastávce Obilní trh. V opačném směru budou cyklopiktogramy.
Co se týče vegetace, ukázalo se, že kvůli přílišnému prosychání a špatnému zdravotnímu stavu budou muset být odstraněny některé ze stávajících stromů. V rámci výsadby se počítá se 44 stromy, ať už náhradou za asanované dřeviny, nebo doplněním podél chodníků mezi Marešovou a Úvozem.
Práce provede „Společnost Údolní od Husovy po Úvoz“ FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., a Dopravní stavby Brno, s. r. o. Veřejnou zakázku získalo za nabídkovou cenu 364 919 923 Kč bez DPH.
Kudy do porodnice na Obilňáku?
Vjezd do porodnice bude po celou stavbu zachován.
Bude rovněž zachován příjezd ke kanceláři veřejného ochránce práv.
„I když průjezd staveništěm není ze zákona nárokovatelný, budeme se snažit maximálně umožnit příjezd k nemovitostem v dané lokalitě kvůli zásobování nebo dopravní obslužnosti i kvůli možnosti zaparkovat uvnitř těchto nemovitostí. Parkování v prostoru stavby je zakázané,“ upozornil ředitel Dopravních staveb Brno Martin Matuška.
„Místní dostali do schránek informace včetně kontaktu na stavbyvedoucího, který může vydávat povolení k vjezdu. Mohou nastat výjimečné případy, kdy bude průjezd staveništěm zcela znemožněn, například kvůli navážení materiálu. Prosíme proto všechny o trpělivost a shovívavost při řešení nenadálých situací,“ uzavřel Vilém Huryta, zástupce vedoucího Společnosti Údolní od Husovy po Úvoz a výrobní ředitel FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby.
Změny v dopravě na Žluťák a Kraví horu
- Šalina č. 4 si v centru udělá okruh, když z Maliňáku pojede přes Českou a náměstí Svobody zpět k nádraží a na Babickou.
- Zajímá bude autobusová linka x4, která z České pojede na Šilingrák, dolů kolem Nemocnice u svaté Anny. Pak zase nahoru přes zastávku Tvrdého a Uvoz na náměstí Míru. Zpět na Českou pojede přes Úvodz a Grohovu. Ale (!) část spojů to z náměstí Míru protáhne kolem Kounicových kolejí dolů na Tábor a Štefánikovu ulici, aby svoji jízdu ukončila u NC Královo Pole.
- Troljbusy 38 a 39 budou začínat na České, aby to přes Konečného náměstí vzaly na Úvoz a pak na Žluťák.
Opravy 2.část: 2021 – ….
Brno plánuje rekonstrukci Údolní ulice v úseku od Husové po Úvoz.
Leden 2020
Již Letos by měla být hotová dokumentace pro územní rozhodnutí druhé etapy oprav Údolní ulice a to od ulice Husovy po Úvoz. Práce by měly začít někdy v letech 2021-2022. Rekonstrukce se dotkne silnice, 800 metrů tramvajové trati, včetně zastávek šaliny Údolní a Úvoz, ale také veřejných prostranství, zastávek a zeleně. Vznikne i cyklostezka, které se budou barevně lišit od žulových ploch pro chodce a od prostranství na zastávkách.
Město vysadí i nové stromy. Součásti bude i „úprava plochy pod Špilberkem. Zde přibydou vodní prvky a místa pro odpočinek návštěvníků. Osvětlení bude úspornými LED svítidly. Sníží se také počet asfaltových ploch, město je nahradí dlaždicemi.
Na podzim 2018 brněnští konšelé vybrali firmu PK Ossendorf, aby za 11,5 mil. Kč vypracovala projektovou dokumentaci na druhou etapu rekonstrukce Údolní ulice.
Pokračovat se bude od ulice Husova po křižovatku s ul. Úvoz. Dokumentace by měla být hotova v polovině roku 2020 a hned by se mělo začít stavět.
Druhá etapa rekonstrukce obsahuje totéž: tedy výměnu kanalizace, vodovodů, plynu, elektřiny, sloupů trakčního a pouličního osvětlení, výměnu vozovky a nové koleje pro šalinu. Plus chodníky a zeleň.
Opravy 1.část: 2018 – 2019
V květnu 2018 začala rekonstrukce ulice Údolní. A to od křižovatky s Úvozem až nahoru po smyčku pod Kraví horou.
Šaliny končí u křižovatky s Úvozem, kde oboustranné čtyřky mají výhybku. Stavaři to berou pěkne od podlahy, resp. od kanalizace. Výměny se dočká kanalizace, plyn, voda, kabely, sloupy s trolejemi, osvětlením a na závěr položí novou trať pro šalinu a asfalt na novou vozovku. Poté se bude pokračovat do okolních ulic: Klácelova, Kampelíkova a části Lerchovy. Šaliny by po Údolní měly opět jezdit na jaře 2019 a okolní ulice by měly být hotovy do konce roku 2019.
Protože nejezdí šaliny, je zavedena náhradní autobusová doprava x4 už z dola z Komenského náměstí nahoru na Vaňkovo náměstí (tedy stejně jak jezdí trolejbusy). Autobusy x4 pak pokračují po Lerchově na náměstí Míru. Zde se změní na číslo 68 a pojedou kolem Kounicových kolejí na Šumavskou.
Náměstí Míru – Lerchová
Přitom přes ulici krásná velká škola. V sousedství velké domy. Krásný kostel. Spojnice ulic Údolní a Lerchova si přímo volá po důstojném zakončení nárožným domem, který by tvořil další dominantu náměstí Míru. Místo toho tu budou přízemní objekty a na náměstí, u smyčky šaliny, nevzhledná samoška a cosi jako park. Pro komunitní centrum by se na Kraví Hoře určitě dalo najít lepší místo. Je to znouze ctnost a promarněná příležitost. Škoda.
Za lepší spojení na Žluťák
Odpověď (kráceno):
… po ukončení výluky tramvají v Údolní ulici předpokládáme, že většinu přepravních výkonů v dané oblasti převezme zpět tramvajová doprava, nicméně si uvědomujeme, že nyní vzniklo pro mnoho cestujících nové – rychlé – pohodlné – komfortní spojení v tangenciálním směru mezi přestupními zastávkami Náměstí Míru – Tábor – Klusáčkova – Šumavská, o kterém dříve možná ani neuvažovali. I z těchto důvodů plánujeme v rámci našich provozních a ekonomických možností zachování linky 68 ve stávající trase s možným rozšířením provozu v úseku Náměstí Míru – Pisárky, nicméně současný interval dosahující krátkodobě i 5 minut v průběhu celého dne se zatím nepředpokládá.
Aktuální situaci monitorujeme a ačkoliv chápeme, že cestování ve výrazněji vytížených spojích není zrovna optimální z hlediska osobní pohody, je třeba si uvědomit, že ranní špička (zejména časové období od 7 do 8 hodin) je z hlediska dopravy problematická, protože typicky v Brně dochází k souběhu zvýšené poptávky ze strany žáků a studentů s poptávkou pracujících v drtivé většině cestujících na 8. hodinu do práce a kapacita vozidel v síti linek MHD je opravdu již prakticky vyčerpána a to i přes to, že v tuto dobu vypravujeme veškeré disponibilní vozy (v dopravní špičce máme v provozu více jak 500 vozidel v celé síti MHD). Na mnoha místech se tak počet cestujících přibližuje maximální kapacitě vozidla.
Nicméně je pravdou, že zejména v úseku Tábor – Náměstí Míru je poptávka po přepravě nepoměrně vyšší než ve zbylé části trasy, a z tohoto důvodu je v daném úseku linka 68 v tomto období posílena na výsledný interval 5 minut s odjezdy v časech 7: 18 – 23 – 28 – 33 – 38, přičemž kromě jednoho odjezdu (7:28 ze Šumavské jedoucí až na Myslivnu, kam by bylo značně neekonomické vypravovat standardní autobus) jsou všechny ostatní spoje zajištěné standardními autobusy o celkové kapacitě jednoho vozu až 80 cestujících, u kterých při opakovaných kontrolních měřeních frekvence cestujících byla potvrzena dostatečná kapacitní rezerva – průměrná obsazenost je 40 cestujících na spoj….
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com