Konec železniční vlečky na brněnské výstaviště se pomalu blíží. Přitom napojení vlečky na výstaviště je technicky možné i s novým nádražím.  Vyžádalo by si to nový most přes řeku Svratku. Ale protože BVV vlečku pro svoji činnost nepotřebují, nebyla ani zahrnuta do Studie proveditelnosti.
V roce 2017 byla vlečka na výstaviště použita 2x pro hokejové fanoušky od Ronda, pak pro přivezení vozíčkářů na veletrh rehabilitačních pomůcek a 1x pro jízdu šotoušů. Toť vše. Na návoz exponátů ji BVV nepotřebuje.
Vlečka tedy zůstane nejspíše do prvního kopnutí do země, ať již v souvislosti s modernizaci žel. uzlu Brno, s opravou silnice nebo protipovodňovými opatřeními.

Vlečka je zrušena

K 1. listopadu 2022 je oficiálně zrušena vlečka kolem Ronda na brněnské výstaviště.
Stanovisko vydal Drážní úřad na podnět Brněnských veletrhů a výstav, resp. podniku Vodohospodářský rozvoj a výstavbu ze dne 13. června.
Její konec souvisí s plánovanou stavbou protipovodňových opatření, výstavbou nová čtvrti Trnitá a nového brněnského nádraží. Hlavně ji však BVV pro svoje účely již nepotřebuje a proto případná investice do její modernizace a změny trasování nedává smysl.
Dokument o zrušení vlečky je dostupný zde (pdf).

Kam zmizela vlečka

Vlečka na výstaviště, rok 2022

Přes prázdniny 2022 nám vlečka na brněnské výstaviště zmizela. Aspoň to tak vypadá při pohledu z vlaku, když jedete po viaduktu nad Svratkou.

Vlečka na výstaviště, rok 2022

Na místě jsme se přesvědčili, že vlečka mezi viaduktem a křižovatkou Poříčí x Heršpická, je jen zahrnuta zeminou. V souvislosti s budováním protipovodňových opatření byla skryta, aby tak byla ochráněna před pojezdy těžkých stavebních strojů.

Vlečka na výstaviště, rok 2022

Na obou koncích je dobře vidět, že zemina je na koleje navršena.

Vlečka na výstaviště, rok 2022

2022: Rail Business Days

Rail Business Days 2022 na brněnském výstavišti
Rail Business Days 2022 na brněnském výstavišti

Od 7. do 9. června 2022 probíhala na brněnském výstavišti železničářská akce Rail Business Days 2022. Přesunula se sem poprvé z Ostravy, kde tato akce měla minulé ročníky.

Po několika letech znovu sloužila i železniční vlečka po které do Brna přijel i vlak pro vysokorychlostní tratě TGV.

Rail Business Days 2022 na brněnském výstavišti
Rail Business Days 2022 na brněnském výstavišti
Rail Business Days 2022 na brněnském výstavišti

Úspěšný (?) veletrh Rail Business Days 2022 znovu oživil debaty o tom, zdali by přece jenom nebylo vhodné zachovat železniční vlečku na brněnské výstaviště.

Konec vlečky na výstaviště se blíží

Zarážedlo

Zarážedlo na vlečce na výstavišti. Jaro 2018

červen 2018
Osud vlečky na brněnské výstaviště je zpečetěn. Bude zrušena. Brněnské výstaviště ani vystavovatelé již nepotřebují navážet do areálu vlakové zásilky nebo samotné vozy jako exponáty.
Vlečka je dnes využívána například pro fanoušky Hokeje, kteří mohou u haly Rondo nastoupit na vlak a nechat se odvést. jedná se však jen o atrakci.
Při nejbližší rekonstrukci silnice nikdo, ani město, nebudou zřejmě chtít investovat do zachování této vlečky která vede z areálu BVV kolem řeky Svratky na Dolní nádraží.

Od roku 2011 je vlečka navržena na zrušení. Není v připravovaném územním plánu města Brna a nepočítá se s ní ani při modernizaci železničního uzlu Brno.

Viadukt

Železniční viadukt u řeky Svratky a malého městského okruhu. Pod viaduktem souběžně se silnicí vede vlečka na brněnské výstaviště

Viadukt

Viadukt nad městským silničním okruhem u řeky Svitavy

Kudy měla vést vlečka

Vlečka BVV

Plánovaná nová trasa vlečky na brněnské výstaviště z roku 1968

Na obrázku je návrh z Územního plánu roku 1968, kde je vlečka na výstviště zaústěna do Heršpického nádraží (vyznačena čárkovaně). Důvodem změny trasování vlečky je výstavba nového brněnského nádraží na místě současného Dolního nádraží. Vlečka by podle návrhu vedla po pravém břehu Svratky. Nekomplikovala by tedy silniční dopravu.

Dnes (rok 2022) je toto území již zastavěno.

Motorákem na výstaviště

Vlečka na brněnské výstaviště

Jízda historickým motorovým vozem po vlečce z brněnského Dolního nádraží na brněnské výstaviště, říjen 2018.
Právě vyjížídme z Dolního nádraží.

Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018

Proti proudu řeky Svratky na výstaviště. 

Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018

Železniční vlečka podchází žel. most na trati z Brna na Vídeň.

Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018

Výhled z vlaku do křižovatky ulic Pořící a Křížová. Koleje vlečky zde kříží koleje šaliny, resp. z kolejí šalin je tu (rok 2022) ještě napojení na vlečku na výstaviště.

Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018

Před vjezdem na výstaviště u ulice Křižkovského

Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018

Železniční vlečka v říjnovém podzimu u hotelu Voroněž

Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018
Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018

Z Dolního nádraží vychází vlečka jako jednokolejná, aby se v rovině u řeky Svratky rozplatla. A před žel. mostem u silnice Opuštěná – Poříčí, opět vpletla do jednokolejné vlečky.

Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018
Vlečka na brněnské výstaviště, říjen 2018

Výhybky před vjezdem do oblouku před Dolnm nádražím.

Vlečka byla dříve, než výstaviště

Bauerův zámeček

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Bauerův brněnský cukrovar

Bauerův brněnský cukrovar – tedy zbylé budovy u zámečku na brněnském výstavišti. Foceno v červnu 2018

Nádražní domek

Vedle Bauerova zámečku, na brněnském výstavišti, stojí i tento typický nádražácký domeček.

Poříčí

Podle mapy z roku 1900 vidíme železniční odbočku z Poříčí, která skoro kolmo kříží koleje šaliny, aby pokračovala kolem Svratky do smaltovny (?) a dál do Bauerova cukrovaru. Podívejte se na historickou mapu Brna z roku 1906. Napojení na Dolní nádraží v roce 1906 ani z cukrovaru ani z pivovaru není.

Bauerův zámeček

Bauerův zámeček a cukrovar, stav k roku 1906.

Zdroj historických map Staré mapy Moravy a Brna.

Vlečka

Vstup železniční vlečky na brněnské výstaviště, červen 2018

Na výstavišti, bokem od velkých pavilónů, se nachází Bauerův zámeček. Jádro zámku je nejspíše barokní. Nejvýznamnějším majitelem byl Viktor Bauer (1876 – 1939), který rodinné sídlo spolu s pozemky tzv. Bauerovy rampy zdědil po smrti svých rodičů v roce 1911.

V okolí zámečku, v záplavovém území řeky Svratky, byla alej, ovocný sad se zahradnictvím, tenisové kurty a jízdárna.

Za zámečkem býval i cukrovar. Ten však zčásti v roce 1906 vyhořel a rafinace cukru v něm již nebyla nikdy obnovena.
K tomuto cukrovaru vedla od roku 1889 železniční vlečka. Ta začínala na Horním (dnešním hlavním) nádraží a přes Nové Sady jezdily vlaky dnešní ulici Hybešovou až na Poříčí (po cestě se ještě oddělila trať na Mendlovo náměstí do pivovaru).
Na křižovatce Poříčí – Křížová však koleje železniční vlečky neodbočovaly z kolejí šaliny hned vpravo jak je tomu dnes. Oblouk by byl příliš ostrý. Koleje vlečky do cukrovaru se nejprve oddělily z kolejí šaliny vlevo, aby se v oblouku stočily na ulici Poříčí. Skoro kolmo překřížily koleje šaliny, které směřovaly k nemocnici Milosrdných bratří.  Pak koleje vlečky už pokračovaly kolem řeky Svratky, zhruba ve stopě dnešní vlečky, až k Bauerově zámečku a cukrovaru.

Na přelomu 19 a 20.století totiž nebyl rozdíl mezi železniční tratí a tratí pro šaliny. Nákladní vozy zcela volně projížděly z venkovní dráhy do města a nákladní doprava tvořila hlavní zdroj příjmu pro provozovatele šaliny.

Po vyhoření cukrovaru v roce 1906 již tento nebyl nikdy obnoven a Viktor Bauer koupil cukrovar v Hrušovanech, u Brna. Železniční vlečka však zůstala až do Velké války. Koncová část vlečky byla ale zrušena. Podle jedné verze byl za války nepoužívaný úsek snesen a koleje použity k vítězství zbraní našeho Císaře pána. Zbývající část vlečky na ulice Křížová – Rybářská zůstala. Pravděpodobnější je, že koncová část přestala být užívána již před Válkou a možná byla i snesena. Možná se ale jen zbylá část vlečky nepoužívala. koleje zarůstaly a proto na mapách již není zobrazena.

Tak jako tak, na mapách z roku 1914 je zakreslen Brněnský cukrovar, ale železniční vlečka již končí u Rybářské ulice a do cukrovaru nevede. Takový stav zůstal i po válce, protože i na mapě z roku 1921 jsou koleje vlečky ve stejné podobě jako v roce 1914. Tento stav trval po celou dobu první republiky a vlečka nebyla napojena na Dolní nádraží. Muselo se jezdit přes Nové Sady z dnešní hlavního brněnského nádraží. 

Až v roce 1957 byla železniční vlečka po ulici Poříčí prodloužena až na Dolní nádraží.

Je zajímavé, že koncová část železniční vlečky v areálu výstaviště nebyla obnovena ani za První republiky při první velké výstavbě brněnského výstaviště.

Železniční vlečka byla obnovena až v roce 1959 při druhém velkém rozvoji výstaviště. A jejím úkolem byl návoz exponátů a samotných vlaků jako exponátů. Bylo také změněno i její vedení v areálu výstaviště. Už nevedla jako původně k Bauerově zámečku, ale do areálu vstupovala nově bránou mezi pavilóny B a D, odkud se dále větvila.

 

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji. Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com