Kolem Tepláren
Nevzhledná a zanedbaná čtvrť: Zábrdovice – Špitálka, okolí Tepláren Brno. Cejl, Vlhká, Radlas, Valcha, Tkalcovská, Plynárenská a Špitálky. Z jihu stále ohraničena nízkým železničním náspem.
Klíčem je Nová městská třída
Teplárny Brno, provoz Špitálky se bude měnit. Ani ne tak výkonem, jako úpravou technologii a přechodem na plyn. To umožní opustit velké plochy doposud obsazené výrobní technologií. Když k tomu připočteme okolní zanedbané území, je nejvyšší čas rozhodnout jak tuto oblast využijeme. Na přelomu roku 2018/2019 proto proběhla mezinárodní ideová soutěž na proměnu nevyužívané části areálu brněnských tepláren a přilehlého okolí.
Špitálky dnes
Výhled z ochozu teplárny Špitálky na jaře 2019. Chladící věž, to je to vysoká věž vpravo, již nebude potřeba. Co s ní?
Nové slunce nad Zábrdovicemi, oblast Špitálky. Místo přízemních staveb, nové domy. Místo plotů a ohrad průchozí ulice.
Špitálka: proměny (chytré) čtvrti
Přelom roku 2018 / 2019 a soutěž o novou podobu zanedbaného území Špitálky. Cílem je proměna území v tzv. chytrou čtvrť.
Středa 19.června a veřejná prezentace vítězného řešení.
Ve čtvrtek 19.června proběhla pod věží Staré radnice veřejná prezentace vítězného ideového návrhu, jak naložit se Špitálkami v Brně.
Co je to vlastně ta „ideová“ soutěž? Je to takový první nástřel, základní koncept, jak by tato zanedbaná brněnská čtvrť mohla vypadat.
Základem je Nová městská třída
Aby bylo možné území kolem tepláren Špitálky proměnit v krásnou a obyvatelnou oblast, musíme ji napřed zpřístupnit. Dlouhodobým záměrem města Brna je proto vést přes toto území Novou městskou třídu. Něco jako druhou Třídu kpt. Jaroše, ale s trolejbusy.
Nová městská třída by vytvořilo spojení z ulice Sportovní, kolmo na ulici Bratislavskou, kolmo na Cejl, přes Špitálky, kolem / přes Mosilanu, kolmo na Křenovou až na ulici Zvonařka. Tím by zpřístupnila zanedbané zadní dvorky Brna.
Na obrázcích dole je vyznačeno území a územní plány z let minulých, které počítají s Novou městskou třídou.
O plánované Nové městské třídě se dozvíte více v samostatném příspěvku.
Rozvojová oblast Zábrdovic – Špitálky. Na severu Cejl, na jihu nízký železniční násep trati ze stávajícího brněnského hlavního nádraží na Židenice, na východě pak řeka Svitava. Zdroj: Mapy.cz
Červeně řešená plocha Špitálky. Oranžově ovlivněna oblast – žel. trať Židenice – Brno horní nádraží, areál Mosilany, ulice Křenová
2019: Architektonická soutěž Špitálky
Cílem ideové soutěže Špitálka 2018/2019 bylo navrhnout jak nejlépe proměnit část nevyužívaného areálu brněnských tepláren a přilehlého okolí a z nevzhledného brownfieldu udělat na živé město.
Území má rozlohu zhruba 25 ha.
V nové čtvrti by měly vyrůst byty pro tři až čtyři tisíce brňáků, dále kanceláře, služby a zázemím pro volný čas.
Výsledky meznárodní soutěže byly ve středu 20. března 2019 schváleny Radou města Brna.
Teplárna bude na ostrově
Vítězem ideové soutěže se stalo studio Aulík Fišer architekti. Základem jejich návrhu je, řekl bych, umírněnost.
- Teplárna Brno se ocitá na ostrově. Což může znít divně, ale když odkryjeme tok Svitavského náhonu, může „řeka“ obtékat teplárnu a tím ji přirozeně oddělit od okolní obytné zóny. Nezapomínejme, že teplárna přechází na plyn, takže už žádný kouř a smrad.
A co velká voda? Voda do Svitavského náhodu přitéká ze Svitavy. Po celém jejím toku se dělají protipovodňová opatření. Stačí regulovaná propust oddělující náhod od hlavního toku a riziko záplav je omezeno. - Zástavba oblasti bude postupná. Mají vzniknout vnitrobloky. Zeleň uvnitř bloku domů bude vyvýšena a pod ní vzniknout parkoviště pro obyvatele, pardon pro jejich auta.
- Návrh architektů zachovává nízký železniční násep. Vzhledem k tomu, že proměna čtvrti bude probíhat postupně, nechtějí být architekti omezeny odstraněním náspu se kterým se počítá (?) až po dokončení nového brněnského nádraží.
- Návrh architektů počítá i se zachováním nejcennějších (?) objektů Mosilany, včetně barvírny. Je to sice mimo samotné řešené území, ale kolem Mosilany povede silnice.
- Oproti ostatním návrhům (a k mému překvapení), autoři nepočítají s rovnou městskou třídou. Místo toho chtějí více užších cest a chtějí „spíše si užít cestu.“
Nová městská třída se v jejich podání rozpadá do více ulic. Není rovná, ale lomená, zachovávajcí historickou parcelaci Špitálek.
Což nevím, jestli je dobře. Dovede si představit, že by podobným přístupem k „historické parcelaci“ vznikla třeba rová a široká Kounicova nebo ulice Veveří? - Protože autoři zachovávají současný železniční násep, museli rozdělit průjezd pod náspem do dvou samostatných tunýlků. Pro každý směr jeden. Nejkonfliktnějším řešením, podle mne, je nutnost vést trolejbusové a autobusové linky těmito nízkými tunýlky. Je to spíše z nouze ctnost. Dopravně nevhodné řešení. A vhledem k podjezdovým výškám možná i neproveditelné.
- Velký důraz je kladen na zeleň. A to jak podél cesty troljbusu po nové propojovací silnici, tak zeleného pásu kolem řeky Svitavy.
- Návrh nepočítá se zachováním chladírenské věže. Což v jiných návrzích byl dominantní prvek celé oblasti. Autoři ji navrhuji zbourat kvůli jejimu špatnému technickému stavu a také proto, že podobných chladírenských věží elektráren je po Brně více. „Ale když má Brno peníze, pak se může zachovat“ řekl. A má pravdu. Chceme-li je zachovat, musíme do toho investovat z našch daní. Zadarmo to není.
- Další rozvojovou oblasti jsou Šmeralovy závody. Které by se rovněž měly postupně proměnit v ulice s řadovými rodinnými domky. Tedy podobným typem výsatvby jako na druhém břehu řeky Svitavy, v Židenicích.
„Návrh je ambiciózní, a přitom realistický. Autoři propojují okruh městských parků s nábřežím Svitavy. Parky tak tvoří základní osy, podél kterých je členěna výstavba. Zároveň tím vytváří řadu rozmanitých veřejných prostranství, ale také hustou síť stezek pro pěší a cyklisty. Citlivě pracují také s průmyslovými budovami, které bylo nutné ponechat z důvodu nenarušení provozu tepláren,“ shrnul ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.
Vedle parků, bytů, obchodů a hospod je nejdůležitější průjezdnost a průchodnost územím Špitálky. Na této spojnici se plánuje vedení nové trolejbusové linky z Krpole k novému brněnskému nádraží.
Jsem zklamán, že plánovaná Nová městská třída, po které by měl jezdit trolejbus z Krpole na Cejl, Křenovou a k novému nádraží, není ve vítězném návrhu jako rovná široká ulice. Ale je navžena jako lomená ulic – v plánku vyznačena žlutě.
Druhá žlutá cesta pro autobusy od Zábrdovického kláštera vede kolem řeky Svitavy.
Kanceář architekta města Brna se nám k tomu na FBooku vyjádřila (volně řečeno), že nad vedením Nové městské třídy u vítězného návrhu probíhala v rámci poroty vážná debata.
Tato urbanistická soutěž byla ideová a nejvýše oceněné návrhy (a ty nejlepší nápady z nich) budou teprve sloužit jako podklad pro zadání územní studie širšího území. A ta bude následně sloužit jako podklad pro změnu územního plánu.
Problémem je nízký železniční násep
Tunýlek na ulici Špitálky směrem na Křenovou ulici. Omezená podjezdová výška, omezená šířka. Nahoře železniční trať z Brna na Židenice. Před rokem sice došlo k nutným opravám viaduktu, aby oblouky ještě chvíly vydržely,ale podjezdová výška nebyla upravena.
Okolí tepláren Špitálka. Dosluhující železniční vlečky, které dříve sloužily k navážení uhlí a uheleného prachu do tepláren. I ony zmizí. Železniční násep až po výstavbě nového brněnského nádraží. A je otázka, zatím neřešena, co s tímto železničním náspem.
Na jedné straně vytváří bariéru v prostupnosti města, na straně druhé spojitá liniová stavba, kterou by šlo změnit v cyklostezku nebo trasu šaliny ze Židenic (-Staré Osady) do centra a dál třeba do Heršpic. Více o projektu brněnské mimoúrovňové šaliny třeba zde.
Drobná poznámka: ulice (a podle ní i provoz Teplárny) se nejmenuje Špitálky, ale Špitálka :-)