Čas na nový most
Šaliny tudy jezdí od 27.října 1928.
22.10 2018 – 30.11.2019
Další Zábrdovická most se začal stavět v pondělí 22.října 2018. Tedy, abych byl přesný, již o víkendu 20 a 21.října začaly dopravní omezení. Od pondělí jede jinudy i veřejná doprava. V pondělí začala stavba, ale na samotný most přišla řada až na jaře 2019.
Součásti stavby je i kompletní výměna inženýrské sítě pod ulicemi, tedy kanalizace, elektřiny, plynu, výměna parovodu za horkovod. Když už se rozkope silnice, budou se pokládat i nové koleje pro šalinu na Starou osadu. Změní se i vedení silnice. Od soboty 30.listopadu 2019 je obnoven provoz. Na dalších padesát let.
Hotovo, ještě zamést
V úterý 26.listopadu je už skoro hotovo. Tady se díváme z ulice Cejl směrem k nájezdu na Zábrdovický most. Nový asfalt, nové koleje, troleje jsou už pod napětím.
Jen ty okolní domy :-( Byť v některých z nich po pravé straně fotky se již otevřely první provozovny.
Po pravé straně mostu přibyl nový most pro pěší a cyklisty. Dnes byl ale zavřený.
Trochu mne zklamalo, že Teplárny Brno nestihli přehodit starý parovod za horkovod a po levé straně nového mostu tak stále ještě vede ohyzdné potrubí parovodu. Snad až na jaře, po topné sezóně.
Po roce od zahájení stavby
Na ulici Cejl směřující na Zábrdovický most jsou už položeny koleje šaliny a od křižovatky s ul. Vranovská se již asfaltuje nový povrch.
Na Zábrdovické ulici u kostela Nanebevetí Panny Marie je již položena základní vrstva asfaltu. Sloupy pro troleje jsou už na svých místech. Troleje pro šalinu se budou instalovat až po dokončení vozovky.
.. a jdeme do finále
Je září 2019 a na zábrdovickém mostě jsou už ploženy nové koleje od šaliny. Lidé už chodí po nové lávce vedle mostu.
Mosty už leží na svých místech
Léto 2019
Podle smlouvy by rekonstrukce ulice Zábrdovická včetně výstavby dvou nových mostů (jednoho pro pěší a cyklisty, druhého pro šaliny a auta) měla být hotova do jara 2020. Pokud počasí vydrží, mohly by opravy a zprůjezdnění ulice Zábrdovická být hotovy již do zimy.
Pod novou lávkou pro pěší je i nový horkovod brněnských tepláren. Původní parovod je ještě ponechán vedle nového mostu. S jeho zbouráním se očividně čeká až do kompletního převedení parovodu na horkovod na ulici Zábrdovická.
Všimli jste si jak jsou na Cejlu krásné prvorepublikové domy? Tento už má nová okna a po dokončení rekonstrukce ulice Cejl jeho hodnota jen vzroste. Kéž by se brzo dočkal rovněž opravy.
Nový most (pro pěší) je už na místě
Vedle stávajícího, starého, zábrdovického mostu, leží již od dubna 2019 nový most. Ten je určen pro pěší a pro cyklisty. Podle snímku pod ním povede horkovod, který nahrazuje objemnější a méně hospodárný parovod.
Duha nad Zábrdovicemi na jaře 2019.
V okamžiku, kdy dojde k zprůchodnění nového mostu pro pěší se pomyslně odrazíme odedna.
Pohled k západním sousedům
Když zavřeme most, vždy způsobíme dopravní omezení a znepříjemníme lidem život. Když zavřeme kvůli opravám jeden ze tři mostů přes řeku, je to svízel. Naštěstí to bylo plánované a brněnští politici našli odvahu do toho jít. I před komunálními volbami. A dloho, několik let, připravovaná rekonstrukce mohla začít.
Jak takové odkládání a nerozhodnost ale také může skončit vidíme u našich západních sousedů, v Praze. V roce 2020 má začít rekonstrukce Barrandovské mostu – po etapách. Dále rekonstrukci naléhavě potřebuje Libeńský most – to je ten, po kterém se již dnes vlečou tramvaje (něco jako u nás šaliny), Palackého a Hlávkův most. Všechny v havarijním stavu. Kterýkoliv z nich se již zítra může zavřít.
Buďme rádi, že jsme do takové stavu v Brně nedošli.
Plány a debata s občany
Jak pojedeme do města
Šaliny na Starou Osadu nepojedou. Šaliny od města budou „končit“ na zastávce Francouzská, kde se šaliny č. 2 změní na trojku a pojede dál kolem Dětské nemocnice na Českou. V opačném směru to proběhne podobně.
Ze Staré Osady se svezete posílenými autobusy buď ke klášteru a pak přejdete lávku na zastávku Francouzská, nebo, ještě lépe, pojedete jen k Židenickému nádraží a svezete se do města vlakem (linky S2, S3 a S6). To je také nejrychlejší cesta. Vlakem po Brně využijete i pro cestu do Krpole. Kde můžete přestoupit na další městské linky.
Bude posílená šalina č. 12 k Dělnickému domu do Juliánova. Odtud už na Starou Osadu toho jezdí habaděj. Sympatické je, že posílené autobusy 201 budou jezdit až na Životského, tedy a šalinu č. 8. Třebas se i brňáci naučí více využívat vlak pro cestu po městě. Škoda jen, že mnohé vlaky ještě nejsou nízkopodlažní.
Šalina by měla znovu začít jezdit po novém Zábrdovickém mostě asi za rok, tedy v listopadu 2019.
A co tak ještě razantnějšímu otevření křižovatky? Třeba šaliny by jezdily ze Zábrdovické po mostě rovno přes ulici Jana Svobody na křižovatku Jugoslávská & Vranovská?
Akátky:
za druhý most
Jejich obava je, že se cestovní doba veřejnou dopravou, prodlouží až o jednu hodinu. Tak to vyzkoušíme.
Zorganizovali i petiční akci adresovanou panu primátorovi Vokřálovi. Podle jejich slov mají již pět-set podpisů. Spolek rovněž kandidoval do Židenického zastupitelstva s jediným cílem: most přes řeku.
Když se podíváte na mapu okolí řeky Svitavy, jejich nápad není vůbec hloupý. Na konci ulice Tomášková je již dnes pěší lávka na druhou stranu řeky k samošce na Cejlu. V těchto místech by rádi vedli provizorní most, zřejmě jen pro veřejnou dopravu. Díky tomu by tolik nezatěžoval hlukem své okolí a v noci by po něm nikdo nejezdil. Protože zákaz vjezdu. Si myslím.
Jen by mne zajímalo, zda-li zeptali na názor i domkařů z ulice Kuldova a Tomášková, co by říkali, kdyby se jejich klidná ulice změnila v průjezdní silnici pro autobusy. Tak jako tak, svůj nápad podali pozdě.
Existuje jich rovnou několik. Bohužel.
Opakovaně se totiž potvrzují technické překážky, proč to není možné:
- I při použití odhlučněné mostovky s plastovými prvky dochází k překračování hlukového limitu daného pro bytnou zónu (45 dB noc, 55 dB den), tento limit by byl překročen již při 26 autobusech za den. Pro pokrytí výluky tramvají je třeba 600 spojů za den. V praxi by to znamenalo, že by po mostě mohlo projet jen 26 autobusů denně a zbylých 574 by muselo využít jinou trasu, jinudy by musela jezdit i osobní automobilová doprava. V důsledku by se tak most stavěl jen pro 26 autobusů denně.
- V trase mostu je vedena vlečka, kanalizace v hloubce 2,5-3,0 m (kanalizační síť s napojení na kmenovou stoku D) a horkovod v hloubce 1,8-2,0 m – příčné přejezdy vyvolávají dynamické otřesy ještě zesílené přejezdem vlečky, tedy by musely být inženýrské sítě ochráněny proti těmto vlivům, což s sebou nese vysoké náklady
- Na západní straně (křižovatka Pastrnkova a Tomáškova) je vedena kmenová stoka
- Ulice Tomáškova je široká cca 5,5m mezi zvýšenými obrubami a pro oboustranný provoz autobusů by bylo potřeba vytvořit výhybny na úkor parkovacích stání a autobusy by pak projížděly v těsné blízkosti domů
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com
Ad cyklo:
Ano, podjezd bohužel nebude a souhlasím, že by byl rozhodně lepší. Hlavně ale kvůli bezpečnosti cyklistů v nepřehledné zatáčce a také plynulosti cyklo a pěší dopravy na této významné trase podél Svitavy. Na plynulost automobilové a tramvajové dopravy by přejezd (ne přechod) neměl mít vliv, protože cyklista na něm nemá přednost: https://kolotipy.cz/2018/06/23/tip-mam-na-prejezdu-pro-cyklisty-prednost/ I když je otázka, jak to reálně bude fungovat s tím ostrůvkem uprostřed. No, uvidíme. Přinejhorším za 50 let se most bude opravovat znovu, tak můžeme udělat i ten podjezd. Třeba se v té době už budou dopravní stavby v Brně řešit koncepčně a komplexně.
Debata na iDnes.cz ze čtvrtka 18.října 2018. Nový most a rekonstrukce ulice Zábrdovická je samozřejmě třeba, už kvůli pokračování městského okruhu na Tomkáči. Trochu mne mrzí, že podle plánů se nepočítá s podjezdem u mostu, který by vyřešil křížení cyklotrasy se silnici. Dnes je v plánu „jen“ nový přechod. A za úvahu by možná stála i nějaké větší úprava křižovatky Cejl – Vranovská – Jana Svobody, byť i za cenu demolice okolních domů.
Z historie: roku 1257 prošla tudy tuze ničivá povodeň a hned o dva roky později, roku 1259, velmi silné zemětřesení, které zle poškodilo Zábrdovice. Kolem řeky vedla i železniční trať Tišnov – Brno a před zábrdovickým mostem byly šráňky. Po žel. trati nám zůstala budova žel. zastávky Brno-Zábrdovice, která je dnes schovaná za plotem a hlídaná psem. Kdyby se to místo zpřístupnilo, rozšířil se park … a šalina nám tudy jezdí od 27.října 1928.
+6/−1