Ústřední autobusové nádraží Brno-Zvonařka. Na konci roku 2018 začala rekonstrukce dle návrhu architektů Chybik+Kristof Architects & Urban Designers. Cílem je zlidštit a prosvětlit Zvonařku. Na ocelový podhled přibyla světla, kovové konstrukce byla natřena na bílo. 
Aby se za pár let Zvonařka zrušila a autobusové nádraží bylo konečně u toho vlakového nádraží. 

… a bude se bourat

Nájezdová rampa na ÚAN Zvonařka

Nájezdová rampa na ÚAN Zvonařka

Po dokončení nového brněnského hlavního nádraží se k němu přesune i to autobusové nádraží. Na jednom místě tak konečně bude jak vlak, tak dálkové i regionální autobusy. Plus uzel městské veřejné dopravy.
ÚAN Zvonařka ztratí smysl. Navíc je nájezdová rampa v kolizi s novým vedením kolejí vlaků i šaliny. A bude odstraněna.
Co se stane se samotnou Zvonařkou? To už si nějak pořeší její majitelé. Po dostavbě nádraží to tu bude atraktivní pozemek. Třeba dole parkoviště a nahoře domy a byty? Uvidíme.

Zvonarka-bourani-2021_01

Plán nového hlavního brněnského nádraží a poloha současného autobusového nádraží Zvonařka.
V obrázku vpravo je vidět kolizní stav s nájezdovou rampou na střechu ÚAN Zvonařka. V těchto místech povedou jak první koleje a výhybky nového nádraží, tak i šalina z Plotní, resp. Masné (Křenky).
Rampa musí pryč.

Plán nového hlavního brněnského nádraží a poloha současného autobusového nádraží Zvonařka
Nájezdová rampa na ÚAN Zvonařka

Červeně náčrt vedení šaliny z ulice Plotní. Tato šalina začíná odbočením z ulice Křenová a po Masné směřuje ke Zvonařce.

Modře pak vyznačeno území potřebné pro rozplet kolejí k nástupištím.

Pohled ze střechy (z parkoviště) ÚAN Zvonařka do míst budoucího hlavního nádraží. Tam, kde je dnes budova Dolního nádraží, tam jsme v polovině šířky budoucího kolejiště. Na pískovém plácku, kde byla v době velké vlakové výluky čekárna a kavárna, tudy povede první kolej a  nástupiště. A před tím bude odjezdová hala. "Kolem" strhaných bilboardů povede rovno šalina k AZ Toweru na druhém břehu řeky Svratky. Tím je určena hlavní dopravní osa a hranice nového nádraží. No a na zbylých pozemích je místo tak akorát na dva bloky domů. Protože jsme "vpravo" už ohraničeny silnici na ulici Opuštěná.

Pohled ze střechy (z parkoviště) ÚAN Zvonařka do míst budoucího hlavního nádraží. Tam, kde je dnes budova Dolního nádraží, tam jsme v polovině šířky budoucího kolejiště.
Na pískovém plácku, kde byla v době velké vlakové výluky čekárna a kavárna, tudy povede první kolej a  nástupiště. A před tím bude odjezdová hala.
„Kolem“ strhaných bilboardů povede rovno šalina k AZ Toweru na druhém břehu řeky Svratky. Tím je určena hlavní dopravní osa a hranice nového nádraží.
No a na zbylých pozemích je místo tak akorát na dva bloky domů. Protože jsme „vpravo“ už ohraničeny silnici na ulici Opuštěná.

Na střeše Zvonařky

Na střeše autobusového nádraží v Brně na Zvonařce

Na střechu autobusového nádraží na Zvonařce se dostanete výtahem od odjezdové haly. Ale k okraji nesmíte, resp. jsou všude zátarasy.

Na střeše autobusového nádraží v Brně na Zvonařce

Pokud se vám podaří „obejít“ zátarasy, máte netradiční pohled na lávku pro pěší z Vaňkovky na Zvanořku.

Na střeše autobusového nádraží v Brně na Zvonařce

Plastika Křídla. No nevím. Ale ze střechy Zvonařky je na ně hezčí pohled. 

Na střeše autobusového nádraží v Brně na Zvonařce

Je znát, že současné opravy nádraží jsou jen „povrchové“, aby Zvonařka vydržela ještě pár roků než bude autobusové nádraží přesunuté.

Na střeše Zvonařky

Na platebním terminálu není vyvěšen ceník za parkovné. Nebo jsem slepý.

Na střeše Zvonařky
Na střeše Zvonařky
Na střeše Zvonařky
Na střeše Zvonařky

duben 2021
Nově je na střeše Zvonařky parkoviště i pro auta. Pro výjezd nahoru stejná nájezdová rampa jako pro autobusy, a pěšky na /z parkoviště výtahem

ÚANádraží Brno-Zvonařka

Přes autobusové nádraží Zvonařka projede denně na 825 autobusů regionální, vnitrostátní i mezinárodní dopravy. S nimi 17 až 18 tisíc lidí denně a to i přesto, že mnohé dálkové autobusy jezdí ke Grandu a ty začleněné do Jihomoravského dopravního systému končívají na předměstí Brna na zastávkách šaliny.
Vedle Zvonařky, po ulici Plotní by měla od konce roku 2020, po více jak 40 letech od dostavby, jezdit šalina. Termín se (opět) nestihl a šalina začne kolem Zvonařky jezdit až v roce 2021.  U Zvonařky bude zastávka šaliny.

Brutalistní stavba Zvonařky v Brně

Autobusové nádraží vznikal  mezi lety 1977–1985 ve třech etapách.

  1. Nejprve byla v 1. etapě (1977 – 1978) postavena nekrytá nástupiště s odbavovací budovou a pěšími kovovými lávkami nad ulice Plotní a Úzká
  2. Ve 2. etapě byla zřízena opět provizorní plocha s nekrytými nástupišti při ulici Opuštěná – dnešní parkovací plocha a 
  3. mezi lety 1981–1985 bylo vybudováno zastřešení nástupišť brutalistní konstrukcí konstruktéra Radúze Russe s přiléhajícími odbavovacími objekty.
  4. K navazující plánované výstavbě výškové budovy ČSAD nikdy nedošlo.

Podrobněji k historii KAM Brno.

Hotovo! Čekal jsem ale víc

ÚAN Zvonařka po opravách z roku 2020

Téměř čtyřista nově nainstalovaných světel a nový nátěr moc nepomohlo. Dole, na zastávkách je furt šero. A to i v poledne. Ale abych nebyl tak kritický:

  • Zmizely otřesné stánky k ulici Zvonařka (k Vaňkovce)
  • Máme konečně novou čekárnu
  • Kolmo na jednotlivá nástupiště vede centrální bezbariérový přechod
  • Na stanovištích jsou info panely s časy odjezdů autobusů.
Schéma stanovišť ÚAN Zvonařka

Schéma stanovišť autobusů na zrekonstruovaném autobusvém nádraží v Brně. 

Připravuje se:

  • nahoře na střeše vzniká parkoviště pro auta cestujících,
  • dělá se na zastávce šaliny na ulici Plotní,
  • město Brno udělá parkovou úprava k ulici Zvonařka
  • majitel Zvonařky chce rekonstruovat i původní odbavovací budovu u ulice Plotní.

Výsledkem je místo, které už není úplnou ostudou města. Ale žádný velký pokrok to není. Ale to není chybou architektů Chybík+Krištof. Ti v rámci možností odvedli solidní práci. Škoda jen, že součásti řešení nebyla i dvoupatrová budova plná obchůdků a rychlého občestvenní co je spojená lávkou s Vaňkovkou.

Jsem rovněž zvědav, kde ve výsledku bude zastávka autobusu Autobusové nádraží, které je dnes naprosto v nemožné poloze.

Čekárna na ÚAN Zvonařka

Čekárna na autobusovém nádraží Zvonařka v Brně
Čekárna na autobusovém nádraží Zvonařka v Brně
Čekárna na autobusovém nádraží Zvonařka v Brně
Čekárna na autobusovém nádraží Zvonařka v Brně

5. únor 2021
Na přelomu ledna a února byla (konečně) otevřena i nová čekárna. V ní můžete posedět, je tu placený záchod, kavárna a směnárna. Před otevřením je trafika, která bude nabízet i balené potraviny.
Jsou tu informace a pokladna. Ale prodej lístků jen na dálkové trasy. Jízdenky IDS-JMK zde neprodádají.

Na nástupištích jsou nové lavičky z díly české firmy mmcité. Zčásti se jedná o lavičky repasované dle návrhu studia Chybík+Krištof.
Výtah nahoru na parkoviště, kde má být stání pro 53 aut ještě nefnguje.

Co je to na Zvonařce za sochu / plastiku 

Sylva Lacinová - Zvonařka - Křídla

Autorskou plastiky u autobusového nádraží Zvonařka je brněnská sochařka Sylva Lacinová. Plastika z roku 1981  se jmenuje Křídla.

Po odstranění té stánkové hrůzky, která tu po desetiletí zakrývala Zvonařku v směru od silnice, se znovu objevila tato socha. Její autorkou je brněnská sochařka Sylva Lacinová. Plastika Křídla je z roku 1981. Instalováno 1982-1983.
Paní Lacinová se bohužel znovu odhalení svého díla nedožila. Zemřela v lednu 2019.

Znovu odhalena plastika u ÚAN Zvonařka

Natřeno! A bude i čekárna

Autobusové nádraží Zvonařka

Autobusové nádraží Zvonařka v létě 2019. Prakticky bez oprav a jakékoliv modernizace od dostavby na přelomu 70/80. let minulého století.

Zvonařka v Brně

Zvonařka na podzim 2020. Část autobusového nádraží je již natřena na bílo a dostala nové osvětlení. To již nebude svítit jen na plochu, ale i na konstrukci, od které se bude světlo odrážet. Tím by se celý prostor měl projasnit.

Modernizací prošla i nástupiště. Ta jsou nyní širší a hlavně přístupná i ze střední části. Čekárna a odbavovací hala jsou totiž nově souběžně s nástupišti. A tak dlouhé zábradlí kolem refýže bylo v polovině odstraněno vede na nástupiště vyvýšený bezbariérový chodník, který vede i přes silnici. Takže autobusy pojedou pomaleji. To by mělo zvýšit bezpečnost.

Zvonařka v Brně na podzim 2020

Podzim 2020
Dokončovací práce v nové hliníkovo-skleněné odbavovací hale. Zde bude čekárně, směnárna, záchody a nějaké to bistro. Hala je nově na straně Vaňkovky. 

Zvonařka v Brně na podzim 2020

Opravy Zvonařky by měly skončit do konce roku 2020. Nová výpravní budova by se měla oteřít ještě před Vánocemi.
Celkové nákldy cca 100 mil Kč. Pomoc z Evropské Unie pokryla 70 mil. Kč.

Už se natírá!

Autobusové nádraží Zvonařka dnes

Září 2020
Na autobusovém nádraží Zvonařka se od podzimu brousí starý nátěr a natírá se novou barvou. Souběžně se stánky trhovců vznká nová odbavovací hala.
Kapacita nádraží se zmenší o jedno nástupiště. Což by nemělo vadit. Naopak tu nově bude osm parkovacích míst Kiss and Ride. Další parkovací místa vzniknou nahoře, na střeše nádraží. Odsud povede dolů, přímo k výpravní budově, výtah.

Autobusové nádraží Zvonařka v září 2020

Autobusové nádraží Zvonařka v září 2020.
Práce postupují po jednotlivých nástupištích.

Autobusové nádraží Zvonařka v září 2020
Autobusové nádraží Zvonařka v září 2020

Autobusové nádraží Zvonařka v září 2020: část je už natřena na bílo

Tryskání staré barvy

Zvonarka 2020-06-29_01

Zvonařka při opravách v červnu 2020

Zvonařka při opravách v červnu 2020

Část, kde se tryská stará a natírá nová barva je oddělena od stanovišť pro cestující plachtou.

Zvonařka při opravách v červnu 2020
Zvonařka při opravách v červnu 2020

Už se začalo

ÚAN Zvonařka Brno

ÚAN Zvonařka Brno na podzim 2019

Natírání a opravy autobusového nádraží na Zvonařce už začaly. V první etapě dojde k natření konstrukce, co drží střechu. Bude použita světlá barva. Takže dole, jak chodí a čekají cestující, už nebude taková tma.
V lednu by se mělo pokračovat a to stavbou nové odbavovací haly, která bude místo stánků u ulice Opuštěná. Právě u ní by měla být zastávka autobusů.
Zmizí i zeď za stánky a před halou vznikne volný prostor. Takže z dnešní dopravní stoky se stane skutečná ulice a od Vaňkovky bude nový hlavní příchod k nádraží,“ popsal autor projektu Chybík. „Nově vznikne přístup k nástupištím středem nádraží“.
Současná (provizorní) odbavovací hala bude přeměněna na zázemí pro řidiče. Právě u ní bude zastávka šaliny do Komárova. Jinými slovy zastávka šaliny a autobusů budou kolmo na sebe. No konečně.

Začne se na konci roku 2019

16.září 2019
Po mnoha odkladech by rekonstrukce autobusového nádraží Zvonařka měla začít na přelomu října a listopadu 2019. Do konce září by totiž mělo skončit výběrové řízení na zhotovitele prací za cca 100 mil. Kč. Práce by měly být hotovy do konce roku 2020. Jinak propadnou dotace.

V první etapě, do konce roku 2019, by se mělo nainstalovat osvětlení a tím celý tmavý prostor, prosvětlit.

Autoři projektu rekonstrukce jsou brněnští architekti Michal Krištof a Ondřej Chybík. Ti považují stavbu ze 70.let za krásný příklad brutalistní stavby.Předpokládají, že po rekonstrukci, očištění od stánků a prosvětlení se  stavba začlení do nově vznikajícího jižního centra Trnitá.

Koleje z Dolního na Zvonařku

Netradiční pohled na Zvonařku z Dolního nádraží. Možná, že právě tudy původně jezdily vlaky z Horního na Dolní nádraží kolem Zvonařky a Vaňkovky. 

Já si však myslím, že to brněnské autobusové nádraží je hnus. Nástupiště postavená dole ve tmě a parkoviště nahoře pěkně na střeše, na sluníčku. Teď se to aspoň zlepší tím, že to vymalují a celý den se tam bude svítit. Nemusíme mít v Brně zrovna špičkovou architekturu, jako např. autobusové nádraží v Hradci Královém, ale ono by stačilo i něco takového jako je v Břeclavi. Prostě volný vzdušný prostor, denní světlo a kryté nástupní ostrůvky po celé délce
A když už, po čtyřiceti letech, přivedeme šalinu na Plotní, tak přemístíme čekárnu na druhou stranu k ulici Opuštěná. Ještěže za pár let budou autobusy stavět pod novým brněnským nádražím a tohle půjde (snad) k zemi.

Šalina Plotní

Vaňkovka od Zvonařky

Pohled z provizorní lávky pro pěší směrem k Vaňkovce, léto 2019. To vybagrované místo býval železniční násep z Dolního nádraží na to Horní – hlavní. Po skončení žel. provozu se násep změnil na pěší trasu Brno – Zvonařka.

Pohled z provizorní lávky pro pěší směrem na ulici Zvonařka

Pohled z provizorní lávky pro pěší směrem k ulici Zvonařka během modernizace Dornychu a přeložení šaliny na Plotní, léto 2019

Zvonařka Brno

Scházíme z lávky pro pěší dolů na autobus na Zvonařce

Cesta na autobusové nádraží Zvonařka

Cesta na autobusové nádraží Zvonařkav létě 2019

Lávka na Zvonařku

Ulice Plotní u Zvonařky

Ocelová lávkA pro pěší, vedoucí ze zastávky šaliny Zvonařka nad ulici Plotní na Zvonařku. Tato lávka je jen provizorním řešením než bude přeložena šalina na ulici Plotní. Už 40 roků je tím provizóriem.

Ocelové lávky pro pěší nad ulici Plotní jsou jen dočasným řešením, než bude přeložena šalina na ulici Plotní. Podobně i současná odbavovací „hala“ je jen provizoriem. Původní návrh ze 70.let počítal se zastávkou podpovrchové šaliny Zvonařka a společnou budovou – šalina & BUS nádraží. Už čekáme čtyřicet roků.

Zima 2017 / 2018 na Zvonařce

Zvonařka Brno

Autobusové nádraží Zvonařka – stav v březnu 2018, sobota

Autobusové nádraží Zvonařka

Přístup na autobusové nádraží Zvonařka od Vaňkovky. Zima 2017/18. Vzadu stávající Dolní nádraží, budoucí nové brněnské hlavní nádraží

Opravy se odkládají

Zvonařka Brno

Výjezd pro autobusy ze Zvonařky na ulici Trnitá. Jedno z rizikových míst pro chodce přecházející na Dolní nádraží.

srpen 2018
Majitel Autobusového nádraží Zvonařka nezískal dotaci na nákup barev a dalšího materiálu a prací. Opravy se tak odkládají na neurčito. 

Práce mají trvat asi rok. Denně se na Zvonařce otočí asi tisíc autobusů a kolem 25 až 30 tisíc lidí. Zvonařka byla postavena v brutalistním stylu architektury. Provizorní odbavovací hala bude přeměněna na zázemí pro autobusové nádraží a u ulice Opuštěná vznikne nová odbavovací hala.

Chystá se rekonstrukce 2018 / 2019

Vizualizace nové podoby Zvonařky

Vizualizace rekonstrukce ÚAN Zvonařky. Architekti:  Chybik+Kristof Architects & Urban Designers. 

Plán rekonstrukce Zvonařky

Plán rekonstrukce Zvonařky, nová odbavovací hala by měla být naproti té dnešní. Stávající čekárna by měla být proměněna na zázemí pro řidiče. 

Vizualizace Zvonařky 2019

Takto by měly vypadat nástupiště Zvonařky po rekonstrukci na konci roku 2019. Všude by mělo být světlo.
Vizualizace atelier Chybik+Kristof Architects & Urban Designers

Zvonařka se bude bourat

Nájezdová rampa na Zvonařku

Nájezdová rampa na střechu současného (rok 2018) autobusového nádraží Brno-Zvonařka. Tato rampa musí pryč. Místo ní bude vlak a v úrovni nástupišť pak šalina.

Nové brněnské nádraží Řeka ve variantě Aa.

Plán nového brněnského nádraží ve vítězné variantě Řeka, zde varianta Aa. Všimněte si vpravo nahoře křžení kolejí a nájezdové rampy ÚAN Zvonařka. Navíc mezi tratí a současnou Zvonařkou povede ulice se šalinou z Masné.

srpen 2018
Nové brněnské nádraží a navazující tratě si vyžádají zábor ploch kolem současného nákladního průtahu. Jedním z objektů, který stojí v cestě vlakům, je i autobusové nádraží Zvonařka. Ne tedy celé, ale „jen“ rampa na střechu. Ta musí pryč. 

Naši předkové na Zvonařce

Archeologické objevy u ulice Trnitá, vedle Vaňkovky.

Archeologické objevy kousek od Zvonařky, na ulici Trnitá, vedle Vaňkovky.

září 2018
Poblíž autobusového nádraží, vedle Vaňkovky, pracují archeologové. Území Trnitá bylo tedy osídleno již od pradávna. Jak dokládají i nálezy keltského obydlí přes ulici Plotní, na ploše Nové Vlněny.

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji. Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com