Brněnská nástupiště, ty zahnutá, zakroucená a nízká brněnská nástupiště našeho malého hlavního nádraží. Rok 2016 a opravy II a III.nástupiště, rok 2017 a opravy IV.nástupiště. Opravy odkládat nelze, ale jestli jste čekali vyšší nástupiště pro bezpečnější, pohodlnější a rychlejší nástup a výstup, tak na to zapomeňte. Protože máme nádraží v oblouku. 

Nástupiště

Opravy brněnských železničních nástupišť

IV.nástupiště

červen 2017
Léto roku 2017 znamená pro brněnské Horní (Hlavní) nádraží další letní výluku. Opravuje se tzv. Pražský viadukt vedoucí linky na severo-západ na Židenice. Po tři letní měsíce nepojedou ze severního zhlavní vlaky. A od soboty 1.července začíná i rekonstrukce IV.nástupiště.

Jak probíhají opravy

září 2017
4.nástupiště brněnského horního (hlavního) nádraží je opravené. Podle plánu a včas. Dnes tu již zastavují vlaky. Nástupiště má novou dlažbu, historické sloupy a příčky přístřešku perónu jsou původní, po rekonstrukci. Zůstala rovněž zeď, oddělující cestující od pohledu na jih, na obchodní dům Prior, dnes (ještě) Tesco. Výška a zakřivení nástupiště jsou stejné.

11.srpna 2017

Po měsíci oprav se začínají vracet původní litinové prvky zastřešení IV.nástupiště. Očištěné a natřené. Zůstávají nejen ozdoby, ale i ta dlouhá žlutá zeď. Proč? Proboha proč? Vždyť je škaredá a myslím si, že nechrání ani proti slunku, ani proti dešti či chumelenici.
A víte, že podle plánku z počátku 20.století tekl dole za IV. nástupištěm potok na dnešní Nové sady? Na dvojici snímku zeď IV.nástupiště z pohledu cestujícího a dole při pohledu od jihu, od Prioru / Tesco-a.

Zed

Dlouhá žlutá brněnská zeď u IV.nástupiště oddělující Brno a brňáky od zbytku světa

 

Brněnská zeď

Za tou zdí se schovává Brno. Nejsou to hradby, není to berlínská ani čínská zeď. To je jen zeď brněnského hlavního nádraží.

Myslíte si, že železniční tratě a náspy rozdělují města a vytvářejí bariéry v průchodnosti města? Pak pokračujte na příspěvek o Architektonickém stínu a železnicích na území Brna.

Fotogalerie z průběhu oprav IV.nástupiště z 11.srpna 2017

 

12.červenec 2017.
12 dní po začátku oprav IV.nástupiště brněnského nádraží. Zdá se, že ta žlutá zeď zůstane. 

 

Stav IV.nástupiště před zahájením oprav

 

III.nástupiště

Je rok 2016 a brněnské nádraží, brněnský železniční uzel, zažívá další neodkladnou rekonstrukci.
Opravuje se 2. a 3.nástupiště.
Přestože ještě není rozhodnuto, zda-li nové nádraží bude v Centru / Pod Petrovem nebo přesunuté k Řece, rekonstrukce se již nedala odkládat. Možná však, bude řešení brněnského problému odloženo zas až na příští generaci se všemi provizorii co k tomu patří a které nám ztrpčují život.

Je září 2016 a rekonstrukce i 3.nástupiště je dokončena. Největší přínos? Světlejší a čisté.

3.nastupiste

3.nástupiště brněnského hlavního (horního) nádraží po rekonstrukci. Litinové sloupy jsou původní. Výška nástupiště se nezměnila – protože nádraží v oblouku.

3.nastupiste

3.nástupiště brněnského (horního) nádraží po rekonstrukci. V rámci rekonstrukce byl opraven / vymalován i podchod. Schody do podchodu ale zůstaly, a průchod k Prioru – Tescu je stále uzavřen. Snad se dočkáme.

Rekonstrukce III.nástupiště brněnského hlavního (horního) nádraží

Po dokončení rekonstrukce 2.nástupiště začala v srpnu 2016 rekonstrukce 3.nástupiště. I zde byly po očištění a natření vráceny zpět původní sloupy.

Mind the gap aneb už víte, co znamená Nádraží v oblouku?

Fotky porovnávající 2. a 3.nástupiště před a po rekonstrukci. A pokud nevíte, proč brněnské nádraží nemá vyšší nástupiště, pokračujte na příspěvek Nádraží v oblouku.

11.srpna 2016

Rekonstrukcc III.nástupiště pokračuje

Počátek srpna 2016

II.nástupiště

1.srpna 2016
Rekonstrukce 2.nádraží je hotova.

Brnenska-nastupiste

2.nástupiště po rekonstrukci

Je světlejší a čistší. Ale pokud jste čekali, že budou jezdící schody abyste se s kufry či s kolem nemuseli tahat, nebo že nástupiště bude vyšší abyste do nízkopodlažních souprav mohli nastupovat bezbariérově, tak to si budete muset počkat až na nové brněnské nádraží.

Brnenska-nastupiste

2.nástupiště je po rekonstrukci. Pojízdné schody nejsou.

20.červenec 2016

10.července 2016

Pátý července 2016: začínáme

Rekonstrukce nástupišť brněnského hlavního (horního) nádraží začíná 2.nástupištěm. Kvůli omezení nejezdí z hlavního nádraží na Královo Pole a Tišnov osobní vlaky. ty jsou nahrazeny šalinou P6: Nové Sady – Královo Pole.

S rekonstrukci se již nedalo otálet. Poslední opravy proběhly v 80.letech 20.století a hrozilo, že konstrukce se již již rozpadne. 

Brnenska-nastupiste

14.červen – 2.nástupiště v rekonstrukci

Brnenska-nastupiste

14.červen – jsou odstraňována zastřešení, pak koleje, povrch nástupišť